21. november, 2024

10 prosent av sjåførene vil aldri eie en elbil

En ny, global undersøkelse indikerer at flertallet av sjåførene ser seg selv i elbiler innen 10 år. 10 prosent sier imidlertid permanent nei takk.

En ny undersøkelse viser at selv om en gruppe på 10 prosent av bilkjøperne aldri vil vurdere elbil, forventer fortsatt et flertall av forbrukerne i de største bilmarkedene å bytte til elbil innen ti år.

Dette selv om veksten i bilsalget har avtatt betydelig de siste årene.

Undersøkelsen, utført av konsulentselskapet Accenture , går inn i forbrukernes holdninger til elbiler. Og her har de sett på årsakene til at elbilen er valgt.

Resultatene tyder på at bilprodusentene må fokusere på å møte forbrukernes behov for pålitelighet, sikkerhet og pris for å øke salget av elbiler.

– For å drive markedet fremover må produsentene ta tak i den personlige motivasjonen til disse fremtidige, vanlige elbilkjøperne.

LES OGSÅ: Bildedelsgigant stenger 727 butikker for å unngå konkurs

– Dette krever en strategisk dreining av fokus mot kunder som prioriterer pålitelighet, sikkerhet og pris, heter det i undersøkelsens konklusjon.

Undersøkelsen, som inkluderer 6000 bilkjøpere fra USA, Tyskland, Italia, Frankrike, Kina og Japan, avdekker en betydelig variasjon i holdninger til elbiler på tvers av landegrensene.

I Kina er det utbredt optimisme om fremtiden til elbilen, med 65 prosent av de spurte som tror at elbiler vil dominere markedet.

Derimot er det større skepsis i Tyskland og Frankrike, hvor henholdsvis 37 prosent og 36 prosent vurderer å kjøpe elbil som sin neste bil.

I USA forventer 54 prosent av de spurte å eie en elbil i løpet av de neste 10 årene, mens 11 prosent nekter for noen gang å bytte fra en diesel- eller bensinbil til noe med en elbilmotor.

I Japan tror et merke som Toyota at elbilen aldri virkelig vil slå an. Den tidligere direktøren og nåværende styrelederen sier uansett at biltypen aldri kommer til å beslaglegge mer enn 30 prosent av det globale markedet.

Samtidig er en hel rekke bilmerker på nippet til å oppheve målene sine når det kommer til elbiler. Senest annonserte Volvo at det var «enkelt» å skrote taket på å kun bygge elbiler i 2030. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Er den eneste i verden – nå må Mercedes finne en ny eier

Det er nok bare én av dem. Med andre...

Audi-ansatte: «Vi har blitt slått med batonger av politiet»

Flere Audi-ansatte hevder at de og kollegene deres ble...

R8 får ingen erstatning – Audi dropper morsomme biler

Audis modellutvalg bugner i dag av SUV-er som er...

Volvo har solgt bilmerket for 5 milliarder kroner

Volvo har solgt hele sin eierandel i søstermerket Lynk...

Hvor mye koster det å bygge Kevin Magnussens Formel 1-bil?

Selv om det nå er innført et budsjetttak i...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Forsker foreslår at alle elbiler må ha en ny knapp

Buttons gjør comeback i nye biler. Snart kan det komme en knapp som kan redusere dekkslitasjen, tror svensk forsker. Elbiler og dekkslitasje henger uløselig...

Bilgiant sier opp ytterligere 2.900 ansatte

Ford i Tyskland har vært på en seriøs diett i år, og nå mister ytterligere 2900 ansatte jobben. De fleste på fabrikken i Köln....

EU vil tvinge bilister til å skrote eldre biler

Med en ny lov vil EU tvinge bilistene til å skrote biler hvis reparasjoner og utskiftninger koster mer enn bilens verdi. Men det er...

Så mye rekkevidde taper elbiler i kaldt vær

Det er den tiden av året. Det har blitt kaldt igjen. Og det lider elbiler av. Norsk NAF har funnet ut hvordan det går...

XPENG G6 vinner stor pris for teknologisk innovasjon

XPENG G6 har blitt kåret til "Årets teknologiske frontlober" på Auto Awards 2024 i København. XPENG G6 har nettopp fått tittelen "Årets teknologiske frontlober"...

Hvordan planlegge den perfekte bilferien

Bilferie er en enkel og morsom måte å feriere på, hvor man er mye sammen som en gruppe. Det krever imidlertid litt planlegging, så...

BMW har mistet det store problemet med forbrenningsmotoren

BMW kan ha mistet årsaken til et av forbrenningsmotorens største problemer – nemlig sot. Løsningen ligger i et nytt patent. BMW har søkt patent...

1,1 millioner danske sjåfører får INGEN hjelp i 2025

Staten forventer at bensin og diesel vil falle i literpris. Derfor får ikke 1,1 millioner dansker noen hjelp til høyere veiskattefradrag. Staten forventer at...

Ford avviser Tesla-ryktene som "helt falske"

Ryktet har allerede spredt seg helt til regissørenes korridorer på Ford, hvor de nå føler behov for å vise historien om en Tesla-overtakelse. Det...

Danske elbileiere gjør den samme dyre feilen

Dette kan koste danske elbileiere dyrt. Likevel gjør mange av dem samme feil - nemlig at bremsepedalen skal være. Mange eiere av elbiler i...

Småbilmerket bygger siste modell med Audis 5-sylindre

Det lille nederlandske bilmerket Donkervoort er klar til å pensjonere både Audis femsylindrede bensinmotor og sin egen F22-modell. Nederlandske Donkervoort har bestemt seg for...

Det er over – spesiell Porsche eksisterer ikke lenger

Etter 2500 eksempler skrotet Porsche 911 Dakars samlebånd. Bilen må aldri bygges om. Porsche 911 Dakar er nå ute av produksjon etter en ellers...