Det er ikke bygget biler ved Belvidere-anlegget i Illinois, USA, siden den siste Jeep Cherokee forlot samlebåndet i februar 2023. Nå er det imidlertid håp.
Både General Motors og Stellantis har mottatt en pulje på over 1 milliard dollar, tilsvarende 6,8 milliarder danske kroner, fra amerikanske myndigheter. Nå kan pengene gjenåpne den nedlagte bilfabrikken.
Siden den siste Jeep Cherokee forlot samlebåndet i februar 2023, har fabrikken stått stille. Stellantis, som Jeep er en del av, eier siden. Den gang mistet 1350 ansatte jobben. Men herfra til nå har det ikke vært noen utgivelse å spore.
Selv ikke om konsernet, som en del av lønnsforhandlinger med sine ansatte, måtte love at det ble funnet en løsning som ville gjenåpne Belvidere-fabrikken.
Det skriver Carscoops .
LES OGSÅ: Formel 1-lagene vil ikke ha Kevin Magnussen
Nå er 334 millioner dollar av amerikanske statlige penger øremerket for å transformere fabrikken til et "hub for elektrifisering". En annen av Stellantis' fabrikker, som bygger girkasser i delstaten Indiana, har fått ytterligere 250 millioner dollar fra bassenget.
Ifølge den amerikanske regjeringen skal pengene hjelpe landets bilkonsern med å gjenansette folk og ruste opp fabrikkene sine.
Det er ganske mange nedlagte og forlatte bilfabrikker. Over tid har selv noen av de mest ikoniske fabrikkene bukket under. Og vi trenger ikke reise til USA for å finne ut av det.
Danske Claus kjøpte for eksempel den siste Saaben som noen gang ble bygget på merkets fabrikk i Trollhättan i Sverige. Nylig måtte direktøren i selskapet som kjøpte restene av Saab og deretter selv gikk konkurs, felle en tåre da den historiske fabrikken ble tom. Les mer om det her .
Ford må også innrømme at de ikke har klart å finne noen kjøpere til sin fabrikk i Saarlouis, Tyskland. I forhold til Boosted forsøkte Ford i Danmark å avkrefte historien, men nå viser det seg at et legemiddelfirma har overtatt stedet.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her