13. april, 2025

23 prosent tar opp lån for å betale verkstedregningen

Dyrere drivstoff og vedlikehold tvinger 23 prosent av sjåførene til å ta opp lån, viser en ny norsk studie.

En ny studie fra Kongelig Norsk Automobilklubb (KNA) tegner et bekymringsfullt bilde. Nesten 23 prosent av norske bileiere har tatt opp lån for å dekke bilutgifter. Det er en betydelig økning.

Mer enn halvparten av de berørte bileierne har gjort det flere ganger. De har brukt kredittkort eller tatt opp lån i løpet av det siste året for å ha råd til å eie bil.

Det melder TV2 .

Tor Valdvik fra KNA er bekymret for utviklingen. Han mener dette gjenspeiler en alvorlig situasjon for mange sjåfører.

Mange sliter rett og slett med å betale regningene sine. De høye bilkostnadene kommer på toppen av andre prisøkninger i samfunnet.

Mat, elektrisitet og andre essensielle varer har også blitt dyrere. Dette legger press på budsjettene til mange familier og enkeltpersoner.

Spesielt for bilutgifter har bensin- og dieselprisene økt betydelig. De er over 40 prosent høyere enn i 2019. Selv om de har falt massivt den siste tiden. Les mer om det her .

Forsinket service og dyre reparasjoner

Kostnader til dekk, service og generelt vedlikehold har også økt. Dette er utgifter til grunnleggende ting som oljeskift, nye dekk og nødvendige reparasjoner.

Dette rammer budsjettet til mange bileiere hardt. Studien viser også en annen bekymringsfull trend knyttet til økonomi.

Nesten hver fjerde sjåfør utsetter bilens service. Årsaken er økonomiske vanskeligheter.

Blant gruppen med mest anstrengt økonomi er tallet enda høyere. Her svarer seks av ti at de utsetter nødvendig service fordi økonomien ikke strekker til.

Å hoppe over vedlikehold kan få store konsekvenser. Norges Automobilforbund (NAF), som tilsvarer FDM i Norge, har tidligere advart mot nettopp det.

Jan Harry Svendsen fra NAF forklarer problemet.

– De vanskelige tidene gjør at mange trenger å spare penger, men å utsette bilvedlikehold er ingen god idé, sier han.

Kritikk av skatter og bompenger

Svendsen utdyper faren ved å vente for lenge. – Det som kunne vært en liten feil, kan fort bli dyrt å reparere dersom man lar feilen utvikle seg, fortsetter han.

Det kan for eksempel være en liten lekkasje eller et mindre problem med bremsene. Uten rettidig reparasjon kan det føre til større og dyrere skader.

Han advarer også om sikkerhetskonsekvensene. Bilen kan bli en direkte trafikkfare for eier og andre trafikanter.

Dette gjelder spesielt ved kjøring med slitte dekk, dårlige bremser eller defekte lys.

Tor Valdvik fra KNA peker på mulige politiske løsninger. Han foreslår å senke drivstoffavgiftene, slik man har gjort i Sverige.

Ifølge Valdvik vil dette hjelpe mange sjåfører. Spesielt de som fortsatt kjører biler drevet av bensin eller diesel.

Valdvik nevner at mange med lav inntekt ikke har råd til elbiler. De er derfor spesielt hardt rammet av høye drivstoffpriser.

KNA er også kritisk til de høye bompengene i Norge. Klubben har jobbet i flere år med å senke nivået.

Bompenger er et stort økonomisk problem for mange pendlere. Spesielt for de som bor i nærheten av bomstasjoner og må krysse dem flere ganger om dagen. Dette skaper en enorm økonomisk belastning på hverdagen til mange.

Økende bilkostnader er et tema vi ofte dekker her på Boosted.dk. Du kan lese mer om sparetips til bileiere og finne veiledninger til gjør-det-selv vedlikehold som potensielt kan spare deg for garasjeregninger.

Latest

Don't miss

Volvo innfører nytt forbud for alle ansatte

Håkan Samuelsson er tilbake som direktør i Volvo Cars....

Donald Trump: 90-dagers tollpause GJELDER IKKE biler

USAs president Donald Trump innfører en 90-dagers tollpause for...

Ny dieselskandale oppdaget: "Alle bevis må brennes"

En ny dieselskandale er under oppsikt. Da myndighetene begynte...

Glem elbiler: Denne bruktbilen holder best verdi

Ifølge en ny rapport fra iSeeCars holder en helt...

Nå tar også Xpeng pisset ut av Tesla – kan du se hvordan?

Kia måtte trekke tilbake sin hån mot Tesla. Men...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Fremtidens parallellparkering: BYD viser frem ville manøvrer på kommende gatebil

Den nye Denza Z9 GT fra BYD kan parallellparkere ved å bevege seg sidelengs. Systemet er en del av merkevarens ambisiøse europeiske planer. En...

Nå tar også Xpeng pisset ut av Tesla – kan du se hvordan?

Kia måtte trekke tilbake sin hån mot Tesla. Men det har ikke stoppet konkurrentene fra å gjøre det samme. Nå er det den danske...

Polestar 3 er den sikreste bilen for barn noensinne

Elbilen Polestar 3 setter en ny standard i Euro NCAPs kollisjonstester. Bilen oppnår tidenes høyeste poengsum for barnesikkerhet med imponerende 93 prosent. Den nye...

Volvo innfører nytt forbud for alle ansatte

Håkan Samuelsson er tilbake som direktør i Volvo Cars. Nå forbyr han alle ansatte å jobbe hjemmefra. Håkan Samuelsson har kommet tilbake som administrerende...

Svensk bilgigant i trøbbel – 16 prosent har forsvunnet

Scanias salgstall for første kvartal viser en nedgang på 16 prosent. Eier Traton skylder på et vanskelig marked, mens kundene er nølende med å...

Lada Niva er nå verdens eldste fabrikknye SUV

Den ikoniske Lada Niva, lansert i 1977, får en «Sport»-utgave med ny 1,6-liters motor, 124 hestekrefter, oppgradert girkasse og klimaanlegg. Lada Niva Sport er...

Studie: Hvor farlige er berøringsskjermer i nye biler?

Ny norsk forskning, utført av Trygg Trafikk, avslører at berøringsskjermer i biler er en felle. Kritiske funksjoner tar for lang tid å operere. Sjåførers...

Statsråden avviser: Kommunene kan ikke sette fartsgrenser

Danske kommuner har fortsatt ikke lov til å bestemme hvor fort sjåfører kan eller ikke kan kjøre. Det er fortsatt politiets jobb, sier samferdselsministeren....

Krisen fortsetter – bilindustrien er den verste på 70 år

Bilindustrien er, med noen få lyspunkter, et forferdelig sted for tiden. Faktisk har det ikke sett verre ut på 70 år, skriver forbundet i...

Bilfirma sier opp 200 ansatte – skylder på elbiler

Lavere etterspørsel etter elbiler som Hummer EV og Chevrolet Silverado EV tvinger GM til å kutte produksjonen ved det store Factory Zero-anlegget i Detroit....

Tesla fjerner bestillingsknap: Slut med USA-biler i Kina

Model S og Model X kan ikke lenger bestilles online i Kina. Handelskrigen mellom USA og Kina påvirker nå Teslas salg direkte. Teslas kinesiske...

Seat Altea skulle hatt VR6-motor og hett Salsa

Seat Altea var ekstremt populær i Danmark. Men kanskje det hadde vært annerledes om Seat hadde holdt seg til navnet på konseptbilen fra 2000....