Opptil 35 prosent av bilistene svarer i dag at de unngår biler som ikke er utstyrt med Apple CarPlay eller Android Auto.
Det er vanskelig å selge nye biler i disse dager. Og det kan bli enda vanskeligere i fremtiden.
Det er forventet at bilistene har det utstyret som er i splitter nye biler. Faktisk, i en ny global undersøkelse fra McKinsey & Co., sier en tredjedel av bilistene at de velger nye biler som ikke er utstyrt med Android Auto eller Apple CarPlay helt.
Det er imidlertid en liten forskjell i hvordan sjåførene ser på utstyret. Blant elbileiere er mangelen på Android Auto eller Apple CarPlay en «deal-breaker» i 30 prosent av tilfellene.
Det skriver Automotive News .
LES OGSÅ: Tesla-eier avslørt av ekskone – må betale 700.000 kroner
Mens 35 prosent av bilistene som velger nye diesel- og bensinbiler, hopper over det hvis det ikke er slikt utstyr i bilene.
Dette er dårlige nyheter for et bilkonsern som amerikanske General Motors. I desember i fjor annonserte ledelsen at de velger bort både Android Auto og Apple CarPlay i alle nye biler. Dette er gjort av hensyn til bilistenes sikkerhet, het det.
Motsatt er elbileierne også de som er klart mest villige til å betale for at bilene deres skal «speile» telefonene deres. 30 prosent av sjåførene vil betale for Android Auto eller Apple CarPlay, mens tallet er nede i 17 prosent blant diesel- og bensinsjåfører.
Den samme undersøkelsen indikerer imidlertid også atnesten 40 prosent av de som i dag eier en elbil vurderer å erstatte den med en fossilbil neste gang.
Selv om markedet for nye elbiler forventes å vokse fra i underkant av 14 millioner biler i fjor til over 30 millioner biler i 2030, er bilistene fortsatt bekymret for ting som batterilevetid, muligheter for lading mens du er på farten, antall offentlige ladestasjoner, prisen på elbiler og deres rekkevidde .