En ny undersøkelse avslører at 4 av 10 bilister lar være å kjøpe elbiler fordi de er redde for rekkevidden til bilene om vinteren.
En ny undersøkelse fra NAF viser at 4 av 10 bilister kvier seg for å kjøpe elbil på grunn av bekymring for rekkevidde i vinterhalvåret. Denne bekymringen er ikke ubegrunnet.
"Elbiler er generelt egnet for norske trafikkvaner med korte avstander og moderate hastigheter. Men den norske vinteren utfordrer elbilene.
– Det er derfor naturlig at folk er usikre på å bytte til elbil når de er bekymret for rekkevidden om vinteren, sier Nils Sodal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, i en pressemelding .
NAFs omfattende testing av elbiler viser at rekkevidden kan reduseres med opptil 36 prosent, selv i moderate vintertemperaturer. – Ved temperaturer mellom null og minus ti grader viser våre tester at du bør forvente en reduksjon i rekkevidden på 20 til 30 prosent sammenlignet med sommermånedene, forklarer Sodal. "Når temperaturen synker til minus 20 grader eller lavere, blir rekkeviddestapet enda større."
Siden 2020 har NAF og Motor testet de fleste elbilmodeller på det norske markedet. 15. januar arrangeres El Prix, verdens største elbiltest, hvor elbiler testes under norske vinterforhold. Dette er den sjette vinterprøven på rad.
Rekkevidden til elbiler påvirkes av flere faktorer vinterstid. Batteriytelsen reduseres i kulde, og oppvarming av hytta bruker en betydelig mengde energi. I tillegg kan vinterdekk og vanskelige veiforhold øke energiforbruket ytterligere.
For å møte disse utfordringene jobber bilprodusentene kontinuerlig med å forbedre batteriteknologien og energieffektiviteten i elbiler. Volvo mener for eksempel at det er større rekkevidde å hente ved å varme opp front- og bakrutene på bilene.
Uansett har det kinesiske bilmerket søkt patent på teknologien spesifikt for oppvarming av bilvinduer hos det europeiske patentkontoret.
Motsatt trekker Mercedes i den andre retningen. Kampen om å få lengst mulig rekkevidde ut av elbilene må ikke lenger gå utover bilenes design, sier sjefen. Les mer om det her .