25. april, 2025

56 prosent av elbileiere gjør samme feil

En ny studie viser at over halvparten av elbileiere gjør samme feil i bilene sine. Selv om været er kaldt.

En ny studie har avdekket overraskende stor kunnskapsmangel blant elbileiere. I hvert fall når det gjelder deres egne biler.

Dette handler om å forvarme batteriet. En funksjon som kan ha en betydelig innvirkning på ladetiden i kaldt vær. Ifølge studien er det kun 44 prosent av elbilene som bruker denne funksjonen. Ytterligere 16 prosent vet ikke engang at bilene deres kan forvarme batteriet.

Vinterkulden påvirker ellers batteriene til elbiler ganske betydelig. Rekkevidden reduseres og batteriet leverer ikke energi optimalt som i varmere temperaturer.

Driftstemperaturen til elbilbatterier bør være mellom 20-40 grader celsius. Ved lavere temperaturer bremses den elektrokjemiske prosessen i batteriet og den indre motstanden øker.

En test fra det tyske svaret til FDM, ADAC, viser at flere elbiler mister over 50 prosent rekkevidde ved kun 0 grader. Les mer om det her.

Lading er også påvirket og tregere i kaldt vær. De fleste moderne elbiler har en funksjon som prøver å kompensere for de lavere temperaturene.

Batteriet kan forvarmes. Mange elbileiere skjønner det rett og slett ikke.

Forvarming av batteriet øker temperaturen, noe som gjør ladingen raskere. Det er enkelt å aktivere funksjonen med et knappetrykk i de fleste modeller.

I noen elbiler aktiveres den når du setter navigasjonssystemet på hurtiglader. I andre må imidlertid sjåføren finne knappen selv. Og det kan være vanskelig hvis du ikke vet at det er der.

– Våre tester viser at ved å forvarme batteriet om vinteren kan du komme nær en hurtiglading som om sommeren, selv ved -20 grader celsius.

Dette kan fort bety halvering av ladetiden sammenlignet med et iskaldt batteri, sier Ståle Frydenlund i Elbilforeningen til Norsk TV2 .

På de kaldeste dagene kan det ta opptil en time å forvarme batteriet til en optimal temperatur. Enda kortere oppvarmingstider gir raskere ladehastighet. Det er viktig å huske at funksjonen bruker ekstra strøm.

Dersom elbilen ikke har denne funksjonen, finnes det andre metoder for å sikre hurtiglading. Om mulig bør du parkere bilen i garasje eller innendørs slik at den ikke blir stående i kulden. Det er også fordelaktig å lade bilen umiddelbart etter kjøring, da batteriet fortsatt er varmt. Det er bedre å lade underveis eller ved ankomst enn å vente til neste dag.

Elbileiere bør derfor undersøke om elbilen deres har en forvarmefunksjon og lære seg hvordan den fungerer.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Du bør aldri si dette når politiet stopper deg i bilen din.

Som sjåfør bør du alltid la politiet styre samtalen...

Influencer «mishandler» dyr i bil for 22 millioner kroner

Det har skapt ramaskrik på sosiale medier at influenceren...

Selskapet kritiserer Tesla-forbudet: "Det var en feil"

Tesla har raskt åpnet 36 nye Superchargers i Södertälje...

Dansk bilkjede blør – med et tap på 37 millioner

Verkstedkjeden Dækpartner, eid av Henrik Nielsen og Vulkan Dæk,...

Etter kritikk – elbiler får 5 års fabrikkgaranti i Danmark

Wismo Group, som importerer Stellantis-konsernets merkevarer til Danmark, har...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Er bilen din på listen? Disse elbilene sliter mest på dekkene

Elbiler er tyngre enn bensin- og dieselalternativer. Derfor slites også elbiler raskere ut dekkene. Men noen er mye verre enn. En stor britisk undersøkelse...

Porsche-sjef anklaget for hatytringer – vil sprenge fjellet

Wolfgang Porsche, styreformann i Porsche SE, ønsker å bygge en 500 meter lang tunnel og garasje under hjemmet sitt i Salzburg, men det krever...

Nye Mazda kommer til Danmark med 100-tommers skjerm

Mazda EZ-60, som kalles CX-5e i Europa, er egentlig en kinesisk Changan Deepal S07. Bilen kommer til Danmark med en 100" skjerm for head...

Fremtidens asfalt løser et økende problem nå

Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå asfalt reflekterer sollys bedre, senker temperaturen med opptil 10 grader og forbedrer trafikksikkerheten. Blå asfalt...

Ikonisk racingspill fra 1986 blir gjort til en spillefilm

Need for Speed fikk det. Det gjorde også Gran Turismo, og nå kommer 1986-klassikeren OutRun til det store lerretet. Den anerkjente filmregissøren Michael Bay...

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer en kostbar reparasjon hvis de ikke lukker panseret ordentlig. Eiere av den nye Dodge Charger...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og permitteringer på grunn av Donald Trumps toll på 25 prosent. I et nytt brev advarer...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende sjåfører – og nysgjerrige sjeler – kan øve seg på. Men kan du bestå? Prøv...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå. Men de fleste store medier skriver at BYD Dolphin Surf utenfor Danmark koster bare 100.000...

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer å åpne døren for kombinasjoner i 2025 og ha et nytt system klart. California nærmer...

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over Elon Musk. Hun hevder å ha blitt truet til taushet etter et problem med Model...

Den avgjørende ulempen med elbiler som ingen snakker om

Populære elbiler som Tesla Model 3 og VW ID.7 sliter med lav nyttelast på grunn av vekten på batteriet. Det begrenser bagasje og passasjerer....