Litt over en uke har nå gått siden Tesla løftet lokket på den ansiktsløftede Model Y og en høyere pris. Men det har ikke holdt tilbake kobberne.
Ifølge kinesiske medier har Tesla solgt 73.000 eksemplarer av den ansiktsløftede Model Y bare i Kina.
Salget, som egentlig er forhåndsbestillinger, svinger imidlertid mye. Andre medier mener at Tesla 'bare' har presset 60.000 nye biler inn i ordrebøkene.
Uansett er dette betydelige tall bare noen dager etter lanseringen av den ansiktsløftede modellen. Om det også er en suksess for Tesla avhenger av produksjonskostnadene. Bilmerket holder imidlertid fast ved å bygge Model Y på fabrikken i Shanghai.
Bilene til de europeiske kundene har allerede begynt å rulle av samlebåndet. Det skjer imidlertid på fabrikken i utkanten av Berlin. Her ble folk i forrige uke utsatt for «mobbing» fra flere grupper av aktivister. Les mer om det her .
Ifølge kinesiske medier ble bilen utviklet av et lokalt ingeniørteam, noe som understreker Teslas fokus på å tilpasse produktene til regionale markeder.
I Europa har prisen på Model Y økt med rundt 100.000 DKK. I hvert fall for den såkalte Launch edition-bilen. Hvilken koster ca DKK 460.000.
Og selv om Tesla opplyser at den nye Model Y kan leveres allerede i begynnelsen av mars, spår flere analytikere at bilen til den prisen vil få det tøft på det danske markedet.
Til sammenligning er prisen i Kina betydelig lavere – nemlig rundt 300.000 DKK. Det er imidlertid fortsatt en prisøkning. Men bare med vel 13.000 danske kroner. Denne forskjellen i prispolitikk har vakt oppmerksomhet blant bilkjøpere og analytikere.
Når det gjelder salgstall varierer medieoppslagene. Ifølge Yicai -mediet ble det solgt 73.400 eksemplarer av den nye Model Y China de første fem dagene, mens andre kilder skriver at salget er rundt 60.000 biler.
Uavhengig av de nøyaktige tallene viser salgsresultatene stor etterspørsel etter den ansiktsløftede Model Y. Smarttelefonprodusenten Xiaomi hevder imidlertid å ha solgt enda flere biler på enda kortere tid om mulig. Les mer om det her .
I motsetning til danske kunder har kineserne muligheten til å se bort fra den såkalte lanseringsutgaven og bestille en basismodell av Model Y med bakhjulsdrift.
Modellen er produsert med fokus på å møte behovene til kinesiske kunder. Akkurat som Tesla, fortsetter de kinesiske samlebåndene og den lokale utviklingen av bilen. Dermed skiller Teslas strategi i Kina seg på flere måter fra merkevarens tilnærming til Europa.