Kun 10 prosent av sjåførene vil tørre å sette seg bak rattet i en selvkjørende bil. De andre 90 prosentene vil helst ikke, viser en ny undersøkelse.
En ny undersøkelse viser at 90 prosent av sjåførene ikke stoler på selvkjørende biler. Selv om bilindustrien har jobbet med å utvikle selvkjørende teknologi i årevis, er det fortsatt stor skepsis blant bilistene.
Mange moderne biler har allerede funksjoner som kan anses som delvis selvforsynt. Adaptiv cruisekontroll, som justerer avstanden til forankring av biler, er blitt en vanlig funksjon.
Nødbremsesystemer, som automatisk bremser bilen ved en kollisjon, er også utbredt. Lane Keeping Assist, som hjelper til med å holde bilen innenfor kjørefeltlinjene, er også en funksjon som finnes i mange nye biler.
Til tross for disse fremskrittene er det fortsatt en lang vei å gå før helt selvkjørende biler. Undersøkelsen viser at nesten halvparten av sjåførene (47 prosent) mener at det er tryggest å kjøre bilen selv.
– Til tross for stadig mer selvkjørende teknologi i biler, sverger de fleste av oss til å holde kontrollen selv. Gamle vaner er vanskelige å bryte, men sakte men sikkert vil bilene overta mer og mer av veien, sier Nils Sodal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Undersøkelsen gjenspeiler en generell trend i samfunnet, hvor mange er skeptiske til ny teknologi. Selv om selvkjørende biler potensielt kan forbedre trafikksikkerheten og redusere trafikkbelastningen, er det fortsatt en rekke utfordringer å overvinne før de blir en realitet.
En av de største utfordringene er å sikre at selvkjørende biler kan håndtere komplekse trafikksituasjoner. I tillegg er det etiske spørsmål som må besvares, f.eks. hvordan bilen skal reagere i en situasjon der en ulykke er uunngåelig.
– Dette viser at mange har begynt å forvente delvis selvkjøring, som finnes i mange nyere biler. Det viser også at teknologien har gått videre, og at mange nå synes at selvkjørende systemer er så gode at de i hvert fall delvis lar bilen ta over kjøringen, sier Nils Sodal.
Inntil disse utfordringene er overvunnet, vil de fleste sjåfører sannsynligvis fortsette å foretrekke å kjøre selv.
Gjentatte ganger har imidlertid bilmerkene også 'bevist' at de ennå ikke har utviklet biler som klarer seg helt på egenhånd. Senest la General Motors ned et helt bilmerke basert på selvkjørende teknologi. Les mer om det her .