25. desember, 2024

90 prosent av sjåførene stoler ikke på selvkjørende biler

Kun 10 prosent av sjåførene vil tørre å sette seg bak rattet i en selvkjørende bil. De andre 90 prosentene vil helst ikke, viser en ny undersøkelse.

En ny undersøkelse viser at 90 prosent av sjåførene ikke stoler på selvkjørende biler. Selv om bilindustrien har jobbet med å utvikle selvkjørende teknologi i årevis, er det fortsatt stor skepsis blant bilistene.

Mange moderne biler har allerede funksjoner som kan anses som delvis selvforsynt. Adaptiv cruisekontroll, som justerer avstanden til forankring av biler, er blitt en vanlig funksjon.

Nødbremsesystemer, som automatisk bremser bilen ved en kollisjon, er også utbredt. Lane Keeping Assist, som hjelper til med å holde bilen innenfor kjørefeltlinjene, er også en funksjon som finnes i mange nye biler.

Til tross for disse fremskrittene er det fortsatt en lang vei å gå før helt selvkjørende biler. Undersøkelsen viser at nesten halvparten av sjåførene (47 prosent) mener at det er tryggest å kjøre bilen selv.

– Til tross for stadig mer selvkjørende teknologi i biler, sverger de fleste av oss til å holde kontrollen selv. Gamle vaner er vanskelige å bryte, men sakte men sikkert vil bilene overta mer og mer av veien, sier Nils Sodal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Undersøkelsen gjenspeiler en generell trend i samfunnet, hvor mange er skeptiske til ny teknologi. Selv om selvkjørende biler potensielt kan forbedre trafikksikkerheten og redusere trafikkbelastningen, er det fortsatt en rekke utfordringer å overvinne før de blir en realitet.

En av de største utfordringene er å sikre at selvkjørende biler kan håndtere komplekse trafikksituasjoner. I tillegg er det etiske spørsmål som må besvares, f.eks. hvordan bilen skal reagere i en situasjon der en ulykke er uunngåelig.

– Dette viser at mange har begynt å forvente delvis selvkjøring, som finnes i mange nyere biler. Det viser også at teknologien har gått videre, og at mange nå synes at selvkjørende systemer er så gode at de i hvert fall delvis lar bilen ta over kjøringen, sier Nils Sodal.

Inntil disse utfordringene er overvunnet, vil de fleste sjåfører sannsynligvis fortsette å foretrekke å kjøre selv.

Gjentatte ganger har imidlertid bilmerkene også 'bevist' at de ennå ikke har utviklet biler som klarer seg helt på egenhånd. Senest la General Motors ned et helt bilmerke basert på selvkjørende teknologi. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Store skattesmeller er på vei for folk med elbil

Folk i elbil kan generelt spare tusenvis av kroner...

Kjendiser svindlet biler – siktet 17 ganger

Han leaset biler til flere kjente dansker. Nå er...

Dansker har kjøpt dekkgiganten for milliarder

Det danske kapitalfondet Axcel har kastet et enormt milliardbeløp...

Ford jukser – må tilbakekalle 769.000 dieselbiler

Ford har blitt tatt i juks med et bredt...

Regissøren tror fortsatt den siste «Saaben» kommer til å bli realisert

Det ser mørkt ut for NEVS, som selv kjøpte...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Verdens første plantebaserte motorolje øker ytelsen med 194 %

Plantebasert motorolje? Det høres rart ut. Likevel sier japanerne bak produktet at teknologien hever ytelsen med 194 prosent. Et japansk selskap hevder å ha...

Bil uten navn kan bli Danmarks billigste elbil

Akkurat nå heter den bare Firefly. Og ingenting annet enn det. Likevel er den kinesiske bilen på vei mot Europa, hvor den kan bli...

Det er laget nye fartskontroller for å fange berusede sjåfører

I England har politiet tatt en rekke nye fartskontroller i bruk. Ved hjelp av kunstig intelligens kan kameraene oppdage berusede sjåfører. England har introdusert...

Avskjediget bildirektør: "Kina er veldig langt fremme"

I desember fikk han sparken fra jobben som direktør i Stellantis. Nå strekker Carlos Tavares hånden etter sin tidligere arbeidsgiver, som han mener henger...

Familie tvunget til å flykte fra brennende elbil

En familie ble tvunget til å flykte da deres elektriske Audi e-tron plutselig brant i flammer midt på gaten. Modellen har flere problemer. En...

Michael Schumacher nektes hederstittelen: Nei takk!

Mens Lewis Hamilton lett kan slås til ridder i England, nekter Kempen, der Michael Schumacher vokste opp, å gjøre verdensmesteren til æresborger. Det blir...

Den elektriske Dodge Charger kan ikke lage en "brenner"

Mens den store V8-motoren i Dodge Charger er en saga blott, kan ikke det elektriske alternativet kalt Charger Daytona trekke hjulene rundt i en...

Porsche forsinker elbil som ikke er like god som bensinbil

Porsche tråkker nå på bremsen når det gjelder utvikling av elbiler med sentralmotor, fordi disse ikke kan måle seg med bensinbilene. Porsche har valgt...

BMW betaler millionbøter for å lyve om elbiler i Danmark

BMW i Danmark må betale en bot på 3 millioner danske kroner, fordi importøren i 11 tilfeller har sagt noe om merkets biler som...

Bekreftet – Honda Nissan blir verdens 3. største bilselskap

Honda og Nissan bekrefter i en felles pressemelding med Mitsubishi at de tre bilmerkene går sammen om å bli verdens 3. største bilkonsern. Nissan...

Ny svindel med brukte elbiler er oppfunnet i Russland

I Russland har noen lyssky karer funnet ut hvordan de kan manipulere informasjonen fra batteripakken slik at en slitt batteripakke kan se helt ny...

Toyota skifter dumt navn på skandaleplaget elbil

Navnet gir ingen mening hvis du ikke kan forkortelsen. Og nå må også Toyota Bz4x ha nytt navn, sier merkets direktør i Canada. Toyota...