Brukte elbiler som Tesla Model 3 og Nissan Leaf fรฅr prisene til รฅ falle seks ganger raskere enn bensinbiler.
Elbiler faller i pris pรฅ bruktmarkedet. Og faktisk gรฅr det sรฅ fort at de mister verdien seks ganger raskere enn tilsvarende bensinbiler.
Det viser en ny undersรธkelse fra iSeeCars .
Det er spesielt brukte Tesla Model 3, Nissan Leaf, Hyundai Kona Electric og Kia Niro EV som har fรฅtt markedet til รฅ kollapse de siste 12 mรฅnedene.
Ser man pรฅ de rรฅ tallene, har elbiler mistet 24,7 prosent av verdien det siste รฅret sammenlignet med ยซbareยป 4,4 prosent for brukte bensinbiler.
LES OGSร : Bensinbileiere kan svรฆrt lite om elbiler, opplyser klimakonsernet
Slik ser det i hvert fall ut nรฅr man ifรธlge iSeeCars sammenligner salget av 1,6 millioner brukte biler som ble omsatt mellom august 2023 og samme periode et รฅr senere.
For hybridene gjelder det at de har tapt 6,6 prosent av verdien pรฅ bruktmarkedet i perioden. Men det ser ikke mye bedre ut pรฅ det splitter nye bilmarkedet heller.
Problemet her er at bilmerkene ikke kan selge elbilene de sรฅ for seg selv for kort tid siden. Senest har Fiat valgt รฅ legge ned produksjonen av helelektriske Fiat 500e.
I mellomtiden har italienerne planer om รฅ starte produksjon av en hybridversjon. Salget av elbiler gรฅr slett ikke i den hastigheten som Fiat var forventet รฅ ha.
โ Handlingen er nรธdvendig pรฅ grunn av dagens mangel pรฅ bestillinger, knyttet til de dype vanskelighetene som alle produsenter opplever i det europeiske elbilmarkedet, sier Stellantis Group, som eier Fiat.
Samtidig har sjรฅfรธrer i flere land utsikter til at selv de nye elbilene vil bli dyrere. Flere land har besluttet รฅ avvikle stรธtten til elbiler fullstendig.
Andre โ inkludert Tyskland og Sverige โ har imidlertid sett at salget av elbiler faller sรฅ lenge at landenes regjeringer nรฅ lover รฅ delvis gjeninnfรธre statstilskudd til biltypen.