Volvo Cars og det kriserammede batteriselskapet Northvolt krever nå at den svenske staten betaler 13 av de 20 milliarder kronene deres nye fabrikk koster.
Volvo Cars vil ha en del av batterifabrikken de bygger sammen med Northvolt, betalt av Sverige. Totalt krever selskapene 13 milliarder SEK.
Det tilsvarer 8,5 milliarder danske kroner. Pengene må dekke over halvparten av hva det koster å oppgradere fabrikken i Gøteborg.
– Det koster mye å starte opp bransjer som dette, og økonomisk støtte er veldig viktig i denne fasen, sier Christian Jebsen, kommunikasjonssjef i fellesselskapet Novo Energy til Dagens Nyheter .
Ifølge Dagens Nyheter mangler Volvos nye fabrikk allerede 70 prosent av strømmen som trengs for å drive fabrikken.
LES OGSÅ: Danmark overrasker på toppen av nybillisten
Og nå mener bilmerket at den svenske staten – og dermed skattebetalerne – må betale størstedelen av regningen.
I fellesselskapet har Northvolt og Volvo, i tillegg til pengene fra Energimyndigheten, søkt statlige lånegarantier via det såkalte Gjeldskontoret. Dette kommer en uke etter at Volvo annonserte at de slipper taket på å kun bygge elbiler i 2030.
Det er imidlertid flere bilmerker som krever statsstøtte. Volkswagen har direkte truet med å stenge flere fabrikker i Tyskland dersom landet ikke gjeninnfører statstilskuddet, som forsvant i desember i fjor.
Fellesforeningen av europeiske bilmerker, ACEA, måtte nylig innrømme at bilistene ikke kjøper elbiler i de mengder som fabrikkene hadde sett for seg. Derfor ser formannen for seg at EU må lempe på de fremtidige utslippskravene.
Dersom dette ikke skjer, vil flere bilmerker bli rammet av flere boder i milliardklassen, heter det i advarselen fra ACEA-formann og Renault-konserndirektør Luca de Meo nå.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her