Det er en delt verden når vi snakker spesielt om salg av elbiler. Tallene i Europa er helt annerledes enn her i Danmark.
August var en utfordrende måned for bilsalg i EU. Selv om det fortsatt er positive tegn i det totale bilsalget, vekker den betydelige nedgangen i elbilsalg bekymringer for fremtiden for bærekraftig transport. Det skriver Mobility Danmark.
Ved utgangen av august ble det solgt 643.637 nye biler over hele EU, noe som representerer en nedgang på 18,3 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Til tross for denne betydelige nedgangen, som påvirket hele bilindustrien, er det fortsatt en positiv utvikling å spore i år til dags dato.
Sammenlignet med samme periode i 2023 har bilsalget økt med 1,4 prosent hittil i år, noe som betyr at det totalt er registrert 7.180.492 nye biler i 2024.
Adm. direktør i Mobility Denmark, Mads Rorvig, kommenterer dagens situasjon: "August viste et relativt stort fall i bilsalg på tvers av EUs markeder. Vi ser imidlertid positivt på at det totale bilsalget fortsatt er over fjorårets nivå, selv om de siste månedene har vært utfordrende.» Denne optimismen skyldes sannsynligvis at det totale markedet fortsatt klarer å holde seg flytende til tross for nylige utfordringer.
Elbilsalg tegner imidlertid et mer dystert bilde. I august ble det kun registrert 92.627 nye elbiler i hele EU, som er en dramatisk nedgang på 43,9 prosent sammenlignet med august i fjor.
Dette fallet setter elbilsalget for året 8,3 prosent under nivået fra samme periode i 2023. En slik nedgang indikerer at den mye omtalte 'grønne omstillingen' står overfor betydelige utfordringer, spesielt ettersom flere av de store markedene ser ut til å tape momentum i forhold til elektrisk mobilitet.
I motsetning til denne nedgangen på EU-nivå, ser Danmark ut til å gå mot linja.
Her steg elbilsalget i august med hele 47,7 prosent, noe som tyder på en betydelig interesse for elbil blant danske forbrukere.
Denne utviklingen i Danmark kan kanskje sees på som et positivt tegn og en indikasjon på at markedet for elbiler fortsatt har potensial dersom de riktige insentiver og politiske tiltak er på plass.
Mads Rorvig påpeker viktigheten av politiske insentiver for å støtte elbilsalget: "Det er alarmerende å se elbilsalget falle så drastisk i flere store markeder. Det illustrerer i den grad at det kan få store konsekvenser for elbilsalget når avgjørende insentiver fjernes for tidlig, blir spesielt tydelig nå som for eksempel Tyskland er i ferd med å gjeninnføre økonomiske insentiver til å velge elbiler. Politiske tiltak som disse kan forhåpentligvis bidra til å snu utviklingen.
Denne utviklingen understreker at uten politisk støtte og økonomiske insentiver kan det vise seg vanskelig å opprettholde en stigende kurve i elbilsalget.