Det blir stadig vanskeligere å drive batterifabrikk i Europa. Mens svenske Northvolt sliter med å overleve, trekker Italias regjering støtten til Mercedes og Stellantis sine planer i Termoli.
Det italienske selskapet ACC, som er et samarbeidsprosjekt mellom Mercedes og Stellantis, har opplevd det som akutt vanskelig. Landets regjering har faktisk trukket tilbake en milliard totte.
Selskapet, som skal produsere batteripakker til de to bilkonsernene, hadde fått tilbud om et statstilskudd på halvannen milliard danske kroner.
Det skriver Automotive News .
Men nå er støtten, som skulle brukes til å bygge en fabrikk i byen Termoli, kansellert. I stedet kunngjør den italienske regjeringen at de heller vil bruke pengene på andre «klimainitiativer».
Verken Northvolt eller ACC er de eneste batterifabrikkene som for tiden har det svært vanskelig økonomisk. Verdens fjerde største bilbatteriprodusent er i unntakstilstand og tyske Varta AG måtte reddes av Porsche forleden for ikke å kollapse.
LES OGSÅ: Mercedes-eier slapp unna parkeringsbod fordi han ikke adlyder Tesla
Slik sprer krisestemningen seg generelt i bilbransjen. De første bilmerkene – bl.a. i form av Fisker Inc. har allerede blitt styrtet av konkurser.
Men det går også dårlig med underleverandører. I juli brakk en av de helt store underleverandørene nakken på en skattegjeld i milliardklassen, og både Recaro og BBS, som produserer produkter til ettermarkedet, kjemper for å unngå konkurs.
Skulle det likevel skje at BBS går konkurs, vil det være femte gang i selskapets historie. Det er mindre enn ett år siden at felgvirksomheten ble kjøpt av noen tyrkere. Men de nye eierne har forsvunnet fra fabrikken, sier de ansatte.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!