David hevder å ha avlivet en stor myte om elbiler

David Savage, som er nestleder i det irske selskapet Geotab, hevder å ha knust en enorm myte om elbilbatterier.

I en større undersøkelse fra regnskapsbyrået EY svarte 43 prosent at de holder seg unna elbiler fordi de frykter at batteriet må skiftes. Men den frykten er ubegrunnet, sier David Savage.

Han er underdirektør i det irske selskapet Geotab, hvor 5000 moderne elbiler og batteripakkene i dem er undersøkt. I følge irene er det ingen tvil om konklusjonen.

Elbilbatterier mister det som i gjennomsnitt tilsvarer 1,8 prosent kapasitet per år. Men dette, sier Geotab, er bare begynnelsen. Og det er faktisk en forbedring sammenlignet med en lignende undersøkelse fra 2019.

Her ble det konkludert med at batteriene til elbiler i snitt mister 2,3 prosent av kapasiteten de første årene. Basert på det mener irene å vite at batteriene i moderne elbiler nå holder i 20 år eller mer.

– Tallene viser at hvis batteriet holdes i orden, varer det komfortabelt lenger enn resten av bilen i de nyeste elbilmodellene og trenger aldri å skiftes, sier David Savage.

LES OGSÅ: Jakob sylter etter 29 år: Delt galskapskarusell på TikTok

Etterforskningen kan imidlertid ikke si noe om hvor mye kapasitet batteripakkene i elbiler mister de siste årene av bilenes levetid. Antallet biler i den alderen er rett og slett for lite.

Geotab påpeker imidlertid at du ikke kan finne høyere kapasitetstap i batteripakker fra elbiler med høy kjørelengde. I hvert fall ikke sammenlignet med andre elbiler.

– Dette bør være kjærkomne nyheter for utleiefirmaer, fordi elbiler ikke mister sin verdi ved å være korte, skriver Geotab .

Men ikke alle batterier er skapt like. Og ikke alle batterier yter like bra, innrømmer David Savage. Batteripakkene klarer seg best i et mildt klima.

Akkurat som det er best om batteripakkene kjøles av vann og ikke luft. Men irene tror allerede at bilister kan føle seg trygge ved å bytte ut forbrenningsmotoren med en elektrisk.

– Forbrukerne må føle seg trygge på at mange av dagens elbiler egner seg og er kostnadseffektive til å erstatte flere ulike forbrenningsbiler, sier David Savage.

På den annen side er det ikke nødvendigvis batteripakkene som er avgjørende for elbilens verditap. Akkurat nå sprøyter bilmerkene ut nye modeller i et rasende tempo.

Flere bilister har allerede lagt merke til at bilene deres i flere tilfeller er gått ut på dato etter seks måneder, fordi en ansiktsløftning er sendt til gaten. Les mer om den kritikken her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

David hevder å ha avlivet en stor myte om elbiler
Nedbrytningen av de ulike elbilbatteriene. Kreditt: Geotab



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10...

Drømmer om Formel 1 – Danske Alba får millionkontrakt

Den 16 år gamle Formel 1-aspiranten Alba Hurup Larsen...

Bilmerke truet med nedleggelse fyller 100

Chrysler kunne feire sitt 100-årsjubileum 6. juni 2025. Og...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Kommer til Danmark – dyr elbil er det verste av alt

Nordmennene hadde rett i at Lucid Air ville sette...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...