Det er ikke noe selskap i hele verden som vokser raskere enn Ferrari, ifølge en ny rapport fra amerikanske Interbrand.
Det er riktig for Ferrari. Ikke bare er Maranello-merket det bilmerket som tjener absolutt mest pr bil over hele verden. Det italienske selskapet vokser også raskest av alle.
Dette er konklusjonen i et nytt forlik, som amerikanske Interbrand står bak.
Hvert år publiserer amerikanerne en rangering av de 100 største merkene over hele verden. I år er det 25. gang en slik liste publiseres.
Og selv om Ferrari langt fra er det største bilmerket globalt sett i størrelse, er det ikke noe annet merke, i bilindustrien eller noen annen industri, som vokser like raskt. På bare ett år har Ferraris inntjening vokst med 21 prosent.
Til sammenligning vokste listens nummer to, Microsoft, 'bare' med 11 prosent. Hele tiden har listens nummer 1 – også amerikanske Apple – faktisk gått tilbake på inntjeningsfronten.
LES OGSÅ: Elbil til 800.000 kroner fikk veihjelp første dag: «Ikke uvanlig»
Nedgangen er på 3 prosent. Likevel kan Apples toppledere notere seg en markedsverdi på svimlende 488,9 milliarder dollar.
Vi må ned til nummer 62 på listen for å finne Ferrari. Men det er likevel en forbedring fra fjorårets 70. plass.
Når det er sagt, er Toyota nummer 6 over de største globale merkene. Mercedes er nummer 8, BMW nummer 10, og Tesla er like utenfor toppen av listen på 12. plass.
Ferrari-grunnlegger Enzo Ferrari var kjent for å være notorisk likegyldig til sine egne gatebiler. De tillot ham imidlertid å finansiere hele Formel 1-programmet. Noe Ferrari ikke har vunnet siden 2008.
Akkurat nå er laget imidlertid nærmere enn de har vært på veldig lenge med tredjeplass i den samlede konstruktørstillingen. Enzo var forresten mannen som sa følgende: aerodynamikk er for folk som ikke kan bygge motorer.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!