I forbindelse med bilutstillingen i Paris har det Taiwan-baserte batteriselskapet Prologium vist et sรฅkalt solid-state-batteri som lover mirakler med tanke pรฅ ladetid.
Ladetid kan vรฆre mindre bekymringsfullt i fremtidens elbiler. I hvert fall hvis det Taiwan-baserte batteriselskapet Prologium er tro mot sitt ord.
Pรฅ bilutstillingen i Paris viste selskapet frem et sรฅkalt solid-state-batteri, som sies รฅ kunne lade for 300 kilometers kjรธring pรฅ fem minutter. Hvis du kan vente totalt 8 minutter og 30 sekunder, mรฅ batteriet lades til 80 prosent.
Testene som Prologium baserer sine tak pรฅ er utfรธrt av det normalt anerkjente tyske laboratoriet TรV Rheinland.
Hemmeligheten bak โ eller i batteriet, om du vil โ er bruken av silisium i stedet for litium. Det bรธr bl.a. gjรธr selve batteripakken 300 kilo lettere. I tillegg forteller Prologium-folket at de har oppnรฅdd en energitetthet pรฅ vel 335 kilowattimer pr. kilo.
Selv de beste litiumbatteriene i dag overstiger i beste fall ikke 240 watt-timer i timen. kilo. Batteriet er ikke bare en idรฉ som kom ut av det blรฅ, men i stedet et resultat av et tett samarbeid med den tyske bilprodusenten Mercedes.
LES OGSร : Mer enn hver tredje tysker bytter fra elbil til bensinbil
Mercedes, som imidlertid har skrinlagt og kuttet ned pรฅ flere av sine elbilplaner. Angivelig skal toppsjef Ola Kรคllenius ha beordret stenging av flere elbilplattformer.
I stedet har han ikke lagt skjul pรฅ at Mercedes akkurat nรฅ heller vil bruke pengene pรฅ ยซhรธyeffektive hybridmotorerยป. Mer eller mindre det samme skjer hos Volkswagen, hvor over 500 milliarder danske kroner flyttes direkte fra utvikling av elbiler til utvikling av bensin- og dieselbiler.