Den nye Ferrari F80 er den dyreste nye bilen Ferrari noensinne har bygget. Likevel har den bare seks sylindre.
Med en pris på over 3,5 millioner euro er Ferrari F80 ikke bare en av de dyreste bilene på markedet, men også en av de mest potente.
Med sin 3-liters V6-motor og en totaleffekt på 1200 hestekrefter setter denne hyperbilen nye standarder for hastighet og ytelse.
Selv om modellen nettopp er presentert, er alle 799 eksemplene allerede solgt. For de rike og berømte som håpet å få tak i en, er det imidlertid ikke nødvendigvis noen garanti for en plass bak rattet. Ferrari har selv valgt hvem som skal få eie en F80.
Ferrari F80 er den raskeste gatebilen som Ferrari noensinne har produsert. Det har tatt fire år å utvikle bilen. F80 føyer seg dermed inn i en serie biler som merket fra Maranello bare utvider hvert tiende år.
En tradisjon som begynte med 288 GTO i 1984, etterfulgt av F40, F50, Enzo og nå sist LaFerrari i 2013. Nå tar F80 over som kronjuvelen i Ferraris modellutvalg.
LES OGSÅ: Trådte i kraft 14. oktober – alt over 80 km/t blir forbudt på danske veier
Bilen drives av en treliters V6 hybridmotor som fungerer sammen med to elektriske motorer. Til sammen produserer dette oppsettet 1200 hestekrefter, noe som gjør F80 Ferraris kraftigste gatebil i historien.
Men det er ikke bare bilens akselerasjon som imponerer. F80 kan bremse fra 100 km/t til stopp på bare 28 meter, og i en hastighet på 200 km/t tar det 98 meter å stoppe bilen helt. Det viser at Ferrari ikke bare fokuserer på hastighet, men også på sikkerhet.
Ferrari er imidlertid ikke redd for at kundene skal skrike etter bilen. Den 7-årige gratis servicepakken som har fulgt annenhver Ferrari de siste årene, gjelder også for den nye F80. Bilen har ellers et serviceintervall på 20.000 kilometer eller ett år, avhengig av hva som kommer først.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!