Tesla-batteri dødt etter 90 dager – "Det koster DKK 120.000."

En mann fra Gjøvik i Norge står overfor en regning på 120.000 kroner for nytt batteri. Og det bare 90 dager etter at han kjøpte en brukt Tesla Model S.

En mann fra Gjøvik i Norge befant seg plutselig midt i et mareritt etter å ha kjøpt en brukt Tesla Model S fra 2014.

Tre måneder etter kjøpet døde batteriet, og regningen for en utskifting ble estimert til hele 120 000 DKK.

Mannen hadde kjøpt bilen høsten 2022 av en bruktbilforhandler i Hamar for 299.000 kroner. Men i januar året etter ville ikke bilen starte lenger.

Det skriver Motor .

Etter en fjerndiagnose fra Tesla, ble det fastslått at batteripakken var defekt. Da bilen bare var tre måneder gammel i kjøperens øyne, ble han slått av den store frykten og frykten mange har for eldre elbiler – nemlig risikoen for et ødelagt batteri.

LES OGSÅ: Kjempebilleverandør skal si opp 950 ansatte umiddelbart

Tesla anslo at det ville koste 120.000 kroner å bytte batteri. Noe som umiddelbart fikk bilens eier til å klage kjøpet til bruktbilforhandleren.

Her ble han imidlertid etter eget utsagn møtt med en mur av taushet. Etter gjentatte forsøk på kontakt uten resultat, valgte han å bringe saken inn for Forbrukertilsynet og senere Forbrukerklageutvalget. Begge organene forsøkte også forgjeves å få en reaksjon fra forhandleren.

Som følge av manglende svar bestemte Forbrukerklageutvalget at bilforhandleren Hernes & Co skulle ta tilbake bilen og betale tilbake hele kjøpesummen på 299.000 kroner. I tillegg skal Tesla-eieren ha renter på toppen av tilbakebetalingen som en form for kompensasjon.

I følge forbrukerkjøpsloven ligger bevisbyrden for bilens tilstand på forhandleren når en alvorlig feil som et defekt batteri oppstår innen kort tid etter kjøpet. De samme reglene gjelder andre steder i Danmark.

I dette tilfellet måtte forhandleren bevise at mangelen ikke eksisterte da bilen ble kjøpt. Men da selskapets eier aldri svarte på klagene, ble saken avgjort til fordel for kjøper.

Denne erfaringen fremhever risikoen som kan være forbundet med å kjøpe brukte elbiler, spesielt eldre modeller, hvor batteriproblemer kan bli kostbare dersom deler av batteriet ikke kan skiftes ut.

Robert Strom er en annen av bileierne som nå står foran en enorm regning fordi batteriet i elbilen hans har kollapset. Bilportøren vil definitivt ikke hjelpe. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Volvos nye sikkerhetsbelte vet hvor tykk du er

Oppfinnerne av trepunktsbeltet hos Volvo har nå utviklet det...

Sopp og matrester skal erstatte skinn i biler

Svenske forskere har utviklet svamplær fra matrester. Nå skal...

Dette er grunnen til at bilen din går på tomgang på høy hastighet med kald motor

Mange bileiere opplever høyt turtall når de starter fra...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive...

Danskene velger Tesla igjen: Model Y skyter til topps

Tesla Model Y er tilbake på toppen og inntar...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...