Volkswagen får en kjempebot for å stjele kundenes biler

Volkswagen har i flere tilfeller urettmessig hentet inn biler fra kunder som lå bak på billånsbetalinger. Over 110.000 bilister kan bli berørt.

Volkswagen står ikke bare overfor massive økonomiske utfordringer med en gjeld på 3200 milliarder kroner. Nå har selskapet også fått en gigantisk stand i England.

Den engelske importøren har fått kritikk for å ta for harde grep mot kunder som ligger bak på betalinger og avdrag på billån.

Det gjelder spesifikt datterselskapet Volkswagen Financial Services, som er dømt til å betale 48,4 millioner danske kroner i bot og 192 millioner danske kroner i erstatning til 110.000 berørte kunder.

Dette er skrevet av The Independent .

Financial Conduct Authority (FCA), som fører tilsyn med selskaper i Storbritannia, har besluttet å straffe Volkswagen Financial Services for deres håndtering av kunder mellom 2017 og 2023.

LES OGSÅ: Cookie-monster ble svirret i RS2 – nå har han betalt boten

Ifølge FCA har selskapet ikke tatt tilstrekkelig hensyn til kunder som var i økonomisk sårbare situasjoner, og i enkelte tilfeller stjal/hentet bilene, selv om kundene fortsatt trengte dem i dagliglivet, for eksempel for å komme seg til og fra jobb. .

Kundene som Volkswagen ulovlig har siktet inn er først og fremst sjåfører som ligger og har ligget bak på billånsbetalinger.

– Volkswagen Financial Services gjorde vanskelige personlige situasjoner enda verre ved å ikke vurdere hva kundene kunne ha trengt, sier Therese Chambers, administrerende direktør i FCA.

Mangelen på fleksibilitet er hovedårsaken til at FCA har funnet det nødvendig å finne den store boden overfor Volkswagen i England.

Problemet var blant annet at Volkswagen Financial Services brukte automatiserte systemer for å håndtere kommunikasjon med kundene.

Disse systemene fulgte faste maler uten å ta hensyn til den enkelte kundes situasjon. Dette har ført til at mange kunder ikke fikk nødvendig støtte og ble møtt med tøffe krav, noe som forverret deres økonomiske situasjon.

Volkswagen Financial Services har erkjent feilene og har gått med på å betale erstatning til de berørte kundene.

– Vi erkjenner våre mangler i disse tidligere sakene og har gjort betydelige justeringer de siste årene for å sikre at vi alltid leverer riktig servicenivå, sier en talsperson for VW.

Saken har fokusert på hvordan store selskaper håndterer kunder i økonomiske vanskeligheter, og Volkswagen Financial Services sitt svar på kritikken har blitt møtt med stor oppmerksomhet fra både myndigheter og publikum.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Eksperter: Branntepper får elbiler til å eksplodere

Både amerikanske og danske branneksperter advarer sterkt mot bruk...

Ford er fornærmet: Ingen stotte til elbiler er ‘unfair’

Når politikerne først har bestemt seg for å støtte...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7...

Dansk ladestasjonprodusent har gått konkurs

Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems har gått konkurs....

Elbil kommer til Danmark – prisen faller med 218 000 kroner

Lucid Motors, som etter flere års forsinkelse nå sikter...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...