EU har bestemt at klimaet bare kan reddes hvis alle kjรธrer rundt i elbiler. Men det er et sirkus, skriver Erling Pedersen i dette debattinnlegget.
"Juntaen i Brussel har bestemt at for รฅ redde klimaet pรฅ jorda er det nรธdvendig at alle i EU kjรธrer elbil. Derfor mรฅ ikke bensin- og dieselbiler selges i EU etter 2035.
I tillegg har juntaen stilt krav til bilprodusentene om maksimalt CO 2- utslipp fra 2025. Kravet gjelder som gjennomsnitt for bilene fabrikken produserer.
Dersom kravet ikke overholdes vil det vรฆre store boder. VW alene risikerer en bot for รฅret 2025 pรฅ 15 milliarder danske kroner. Ettersom det er teknisk umulig รฅ overholde kravene til bensin- og dieselbiler, er det nรธdvendig รฅ ogsรฅ produsere noen elbiler som kan telles med i statistikken.
Men det er dessverre ikke sรฅ mange som รธnsker รฅ kjรธpe elbilene. Dette gjelder spesielt i de store landene Tyskland, Frankrike, Italia og Spania.
I januar 2024 var fordelingen av solgte biler i EU 85,2 % bensin og diesel og 10,9 % elektriske. Derfor mรฅ sistnevnte selges med tap. Tap som fabrikkene sรฅ mรฅ ta ut av kunstig hรธye priser pรฅ bensin- og dieselbiler. Dette gjรธr det nesten umulig for europeiske fabrikker รฅ konkurrere med Kina.
LES OGSร
: Bilgiganten truer med รฅ selge bensin- og dieselbiler igjen
En elbil pรฅ gata koster atskillig mer enn en bensin- eller dieselbil, til tross for at staten gir mye stรธrre tilskudd, og bensin- og dieselbilene betaler et skjult tilskudd til batteribilene.
Mange har sagt at de vรฅte drรธmmene om den grรธnne omstillingen aldri vil gรฅ i oppfyllelse, for nรฅr befolkningen oppdager hvor mye det vil koste, vil de sparke i hรฆlene. De har utvilsomt rett. Hvis vi ble spurt!
Men det gjรธr vi ikke. Regningen er oppfรธrt som et tilskudd fra staten og som underskudd i statlige selskaper, og pengene kreves inn via skatt. De drรธyt 60 milliardene som mรฅ brukes til รฅ styrke strรธmnettet skal hentes inn pรฅ strรธmregningen. Vi oppdager det fรธrst nรฅr regningen kommer, og da vet de fรฆrreste hvorfor.
Det mest groteske er at elbilen er skikkelig dรฅrlig for CO 2 -regnskapet, fordi den i praksis gรฅr pรฅ strรธm produsert pรฅ fossilt brensel.
Men nรฅ har juntaene i Brussel og Christiansborg bestemt at det er slik det skal vรฆre, sรฅ det mรฅ gjennomfรธres. Uansett pris."
Debattinnlegget ble fรธrst publisert pรฅ klimarealisme.dk 9. mars 2024.