EU har bestemt at klimaet bare kan reddes hvis alle kjører rundt i elbiler. Men det er et sirkus, skriver Erling Pedersen i dette debattinnlegget.
"Juntaen i Brussel har bestemt at for å redde klimaet på jorda er det nødvendig at alle i EU kjører elbil. Derfor må ikke bensin- og dieselbiler selges i EU etter 2035.
I tillegg har juntaen stilt krav til bilprodusentene om maksimalt CO 2- utslipp fra 2025. Kravet gjelder som gjennomsnitt for bilene fabrikken produserer.
Dersom kravet ikke overholdes vil det være store boder. VW alene risikerer en bot for året 2025 på 15 milliarder danske kroner. Ettersom det er teknisk umulig å overholde kravene til bensin- og dieselbiler, er det nødvendig å også produsere noen elbiler som kan telles med i statistikken.
Men det er dessverre ikke så mange som ønsker å kjøpe elbilene. Dette gjelder spesielt i de store landene Tyskland, Frankrike, Italia og Spania.
I januar 2024 var fordelingen av solgte biler i EU 85,2 % bensin og diesel og 10,9 % elektriske. Derfor må sistnevnte selges med tap. Tap som fabrikkene så må ta ut av kunstig høye priser på bensin- og dieselbiler. Dette gjør det nesten umulig for europeiske fabrikker å konkurrere med Kina.
LES OGSÅ: Bilgiganten truer med å selge bensin- og dieselbiler igjen
En elbil på gata koster atskillig mer enn en bensin- eller dieselbil, til tross for at staten gir mye større tilskudd, og bensin- og dieselbilene betaler et skjult tilskudd til batteribilene.
Mange har sagt at de våte drømmene om den grønne omstillingen aldri vil gå i oppfyllelse, for når befolkningen oppdager hvor mye det vil koste, vil de sparke i hælene. De har utvilsomt rett. Hvis vi ble spurt!
Men det gjør vi ikke. Regningen er oppført som et tilskudd fra staten og som underskudd i statlige selskaper, og pengene kreves inn via skatt. De drøyt 60 milliardene som må brukes til å styrke strømnettet skal hentes inn på strømregningen. Vi oppdager det først når regningen kommer, og da vet de færreste hvorfor.
Det mest groteske er at elbilen er skikkelig dårlig for CO 2 -regnskapet, fordi den i praksis går på strøm produsert på fossilt brensel.
Men nå har juntaene i Brussel og Christiansborg bestemt at det er slik det skal være, så det må gjennomføres. Uansett pris."
Debattinnlegget ble først publisert på klimarealisme.dk 9. mars 2024.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!