DEBATT: EUs elbilregler er et sirkus, mener Erling

EU har bestemt at klimaet bare kan reddes hvis alle kjรธrer rundt i elbiler. Men det er et sirkus, skriver Erling Pedersen i dette debattinnlegget.

"Juntaen i Brussel har bestemt at for รฅ redde klimaet pรฅ jorda er det nรธdvendig at alle i EU kjรธrer elbil. Derfor mรฅ ikke bensin- og dieselbiler selges i EU etter 2035.

I tillegg har juntaen stilt krav til bilprodusentene om maksimalt CO 2- utslipp fra 2025. Kravet gjelder som gjennomsnitt for bilene fabrikken produserer.

Dersom kravet ikke overholdes vil det vรฆre store boder. VW alene risikerer en bot for รฅret 2025 pรฅ 15 milliarder danske kroner. Ettersom det er teknisk umulig รฅ overholde kravene til bensin- og dieselbiler, er det nรธdvendig รฅ ogsรฅ produsere noen elbiler som kan telles med i statistikken.

Men det er dessverre ikke sรฅ mange som รธnsker รฅ kjรธpe elbilene. Dette gjelder spesielt i de store landene Tyskland, Frankrike, Italia og Spania.

I januar 2024 var fordelingen av solgte biler i EU 85,2 % bensin og diesel og 10,9 % elektriske. Derfor mรฅ sistnevnte selges med tap. Tap som fabrikkene sรฅ mรฅ ta ut av kunstig hรธye priser pรฅ bensin- og dieselbiler. Dette gjรธr det nesten umulig for europeiske fabrikker รฅ konkurrere med Kina.

LES OGSร…: Bilgiganten truer med รฅ selge bensin- og dieselbiler igjen

En elbil pรฅ gata koster atskillig mer enn en bensin- eller dieselbil, til tross for at staten gir mye stรธrre tilskudd, og bensin- og dieselbilene betaler et skjult tilskudd til batteribilene.

Mange har sagt at de vรฅte drรธmmene om den grรธnne omstillingen aldri vil gรฅ i oppfyllelse, for nรฅr befolkningen oppdager hvor mye det vil koste, vil de sparke i hรฆlene. De har utvilsomt rett. Hvis vi ble spurt!

Men det gjรธr vi ikke. Regningen er oppfรธrt som et tilskudd fra staten og som underskudd i statlige selskaper, og pengene kreves inn via skatt. De drรธyt 60 milliardene som mรฅ brukes til รฅ styrke strรธmnettet skal hentes inn pรฅ strรธmregningen. Vi oppdager det fรธrst nรฅr regningen kommer, og da vet de fรฆrreste hvorfor.

Det mest groteske er at elbilen er skikkelig dรฅrlig for CO 2 -regnskapet, fordi den i praksis gรฅr pรฅ strรธm produsert pรฅ fossilt brensel.

Men nรฅ har juntaene i Brussel og Christiansborg bestemt at det er slik det skal vรฆre, sรฅ det mรฅ gjennomfรธres. Uansett pris."

Debattinnlegget ble fรธrst publisert pรฅ klimarealisme.dk 9. mars 2024.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Dansk ladestasjonprodusent har gรฅtt konkurs

Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems har gรฅtt konkurs....

Mรฅtte bli dratt ut av dritt โ€“ sjรฅfรธren havner i slamtanken

To menn i 20-รฅrene og bilen deres mรฅtte hentes...

Elbil kommer til Danmark โ€“ prisen faller med 218 000 kroner

Lucid Motors, som etter flere รฅrs forsinkelse nรฅ sikter...

Politiet gir opp โ€“ disse sjรฅfรธrene fรฅr ikke fartsbรธter

Svensk politi mรฅ gi opp fartsbรธter fra ATK-biler. De...

Trafiktilsynet i Danmark: Glemsomme sjรฅfรธrer fรฅr bot

I Danmark er det ikke krav om at registreringsbeviset...

Aktuelt om bil โ€“ for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgรฅr to millioner รธkter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver mรฅned, og plattformene vรฅre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nรฅ kan du ogsรฅ nyte innholdet vรฅrt pรฅ norsk! Nyt vรฅre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla โ€“ taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populรฆre modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

ร‰n av fire sjรฅfรธrer hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt fรธrerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervรฅking gjรธr mange bileiere misfornรธyde med bรฅde bilmerker og forhandlere. ร‰n av fire sjรฅfรธrer er misfornรธyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter รฅ bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler โ€“ men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktรธren uttaler: ยซVi selger bilene som kundene etterspรธr โ€“ ikke de vi รธnsker รฅ selge.ยป Og en av de klare รฅrsakene til etterspรธrselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatlรธst investorsรธk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gรฅtt konkurs. Gundersen-familien er nรฅ helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk โ€“ fรฅr ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter โ€“ sรฅ bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som pรฅvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake pรฅ markedet. Superbilen med bare 2000 km pรฅ telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert รฅr

Europakommisjonens forslag om รฅrlige kjรธretรธykontroller for biler over 10 รฅr mรธter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nรฅ frykt for...

Bugattis nyeste modell koster ยซbareยป 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfรธrer fartsbรธter pรฅ 52 000 kroner

Greske myndigheter har innfรธrt strenge nye trafikkregler med massive bรธter. Turister risikerer nรฅ รฅ miste fรธrerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini stรฅr for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt fรฆrre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley stรฅr italienerne for 60 prosent av...