3. januar, 2025

DEBATT: EUs elbilregler er et sirkus, mener Erling

EU har bestemt at klimaet bare kan reddes hvis alle kjører rundt i elbiler. Men det er et sirkus, skriver Erling Pedersen i dette debattinnlegget.

"Juntaen i Brussel har bestemt at for å redde klimaet på jorda er det nødvendig at alle i EU kjører elbil. Derfor må ikke bensin- og dieselbiler selges i EU etter 2035.

I tillegg har juntaen stilt krav til bilprodusentene om maksimalt CO 2- utslipp fra 2025. Kravet gjelder som gjennomsnitt for bilene fabrikken produserer.

Dersom kravet ikke overholdes vil det være store boder. VW alene risikerer en bot for året 2025 på 15 milliarder danske kroner. Ettersom det er teknisk umulig å overholde kravene til bensin- og dieselbiler, er det nødvendig å også produsere noen elbiler som kan telles med i statistikken.

Men det er dessverre ikke så mange som ønsker å kjøpe elbilene. Dette gjelder spesielt i de store landene Tyskland, Frankrike, Italia og Spania.

I januar 2024 var fordelingen av solgte biler i EU 85,2 % bensin og diesel og 10,9 % elektriske. Derfor må sistnevnte selges med tap. Tap som fabrikkene så må ta ut av kunstig høye priser på bensin- og dieselbiler. Dette gjør det nesten umulig for europeiske fabrikker å konkurrere med Kina.

LES OGSÅ: Bilgiganten truer med å selge bensin- og dieselbiler igjen

En elbil på gata koster atskillig mer enn en bensin- eller dieselbil, til tross for at staten gir mye større tilskudd, og bensin- og dieselbilene betaler et skjult tilskudd til batteribilene.

Mange har sagt at de våte drømmene om den grønne omstillingen aldri vil gå i oppfyllelse, for når befolkningen oppdager hvor mye det vil koste, vil de sparke i hælene. De har utvilsomt rett. Hvis vi ble spurt!

Men det gjør vi ikke. Regningen er oppført som et tilskudd fra staten og som underskudd i statlige selskaper, og pengene kreves inn via skatt. De drøyt 60 milliardene som må brukes til å styrke strømnettet skal hentes inn på strømregningen. Vi oppdager det først når regningen kommer, og da vet de færreste hvorfor.

Det mest groteske er at elbilen er skikkelig dårlig for CO 2 -regnskapet, fordi den i praksis går på strøm produsert på fossilt brensel.

Men nå har juntaene i Brussel og Christiansborg bestemt at det er slik det skal være, så det må gjennomføres. Uansett pris."

Debattinnlegget ble først publisert på klimarealisme.dk 9. mars 2024.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Nummerskilt solgt for én million kroner etter en budkrig

Et engelsk bilskilt, som har vært eid av samme...

Kollapset bilmerke fra Kina solgte biler for 19.000 kroner

Det kollapsede bilmerket Jiuye, grunnlagt i Kina og delvis...

Oppusset Mercedes 190 EVO II koster 6,4 millioner kroner. kroner hver

HWA Evo er en hyllest til en av de...

Det tause flertallet tviler på elbiler, sier Toyota-sjef

Toyotas styreformann og tidligere direktør Akio Toyoda vil ikke...

Nødlidende bilmerke vil bli overtatt av større konkurrenter

Offisielt er Lucid Motors kun ute etter "partnere". Men...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Verdens dyreste Lada har tilbakelagt 11 kilometer siden 1992

Verdens dyreste Lada er kommet i salg i Russland. Den har knapt 11 kilometer siden den rullet av samlebåndet i 1992. Det er en...

Det tause flertallet tviler på elbiler, sier Toyota-sjef

Toyotas styreformann og tidligere direktør Akio Toyoda vil ikke satse alt på elbiler. Han tror det er flere som bare ikke tør å snakke...

De Gronne i Tyskland vil forby bensin og biodiesel

Det må bli slutt på E10 bensin og biodiesel. I hvert fall hvis det står for det tyske partiet De Gronne. I stedet må...

Norge nådde ikke 90 prosent elbiler i 2024

Det var målet med 90 prosent. Men nå starter den norske stat et nytt år, da det fortsatt skal selges nye bensin- og dieselbiler...

Spotify slår av enheten – slik får du pengene tilbake

Spotify satser stort på den lille biltingen. En enhet for eldre biler uten moderne infotainment. Men ideen ble droppet igjen. Spotify har allerede stoppet...

Her er alle de nye reglene for sjåfører i 2025

Ikke noe nytt år uten nye regler. 2025 er intet unntak. Det vil generelt bli dyrere å være sjåfør på nyåret, sier FDM. Nye...

Konkurstruede KTM bekrefter – legger ned

Det konkursrammede motorsykkelmerket KTM bekrefter nå at det vil trekke seg fra MotoGP fra 2026. Det skjer i forsøket på å redde virksomheten. Østerrikske...

Her er en ny type kamerafelle satt opp i Danmark

Siden 1. januar har danske og utenlandske lastebiler måttet betale veiavgift i Danmark. Det betyr at myndighetene har satt opp mer overvåking. Myndighetene har...

Særloven om bil ble opphevet 1. januar

Den første januar 2025 forsvant den såkalte taxiloven fra en rekke danske småøyer. Målet er at flere frivillig skal bruke bilene sine for å...

Nummerskiltet på Peters bil koster 20 millioner kroner

Bilskiltet på Peter Waddells rødglødende Ferrari Pursosangue koster 20 millioner danske kroner. Mye mer enn selve bilen, og så er det kona som synger....

Derfor er dieselen blitt betydelig dyrere første januar

Nytt år, nye skatter. Eller rettere sagt - flere av dem. Også for de danske dieselbileierne, som nå må betale mer for å fylle...

Tesla Cybertruck eksploderte – "det kan være terror"

En Tesla Cybertruck eksploderte på nyttårsdag utenfor Trumps hotell i Las Vegas. Tesla selv mener at dette er fyrverkeri eller terrorisme. Myndighetene vil ikke...