Det er ikke prisen pรฅ selve drivstoffet som snart skal skyte i vรฆret, men heller alle avgiftene rundt, advarer en ekspert og spรฅr en vill pris per liter.
En nylig avtale i EU om kvotehandelssystemet ETS2 kan fรฅ betydelige konsekvenser for bensinprisene over hele Europa. I Sverige frykter de en uhyggelig hรธykonjunktur.
Selv om drivstoffprisene for tiden er relativt lave โ ogsรฅ pรฅ hjemmebane โ spรฅr eksperter รธkninger etter 2027, nรฅr de nye reglene trer i kraft.
I september vedtok EU รฅ innfรธre et nytt kvotehandelssystem, ETS2, som vil omfatte utslipp fra veitransport og bygninger. Det betyr at leverandรธrer av fossilt brensel i fremtiden mรฅ betale for sine CO2-utslipp.
Ronny Svensson, ekspert pรฅ drivstoffpriser, varsler at dette kan fรธre til en literpris pรฅ 35 svenske kroner for bensin. Det tilsvarer 23 danske kroner.
โ I stedet for en gradvis รธkning i drivstoffprisene fรฅr vi en sjokkรธkning. Etter รฅrsskiftet 2027 vil fossilt brensel รธke med fem-seks kroner for sรฅ รฅ fortsette oppover, sier Ronny Svensson.
LES OGSร : Har Haas angret? Kommer med ny Kevin Magnussen melding
Den svenske regjeringen har satt i gang en utredning for รฅ vurdere hvordan reduksjonsplikten bรธr utformes i fremtiden. Miljรธminister Romina Pourmokhtari erkjenner at Sveriges utslipp forventes รฅ รธke i 2024 og at det er behov for ytterligere tiltak for รฅ nรฅ klimamรฅlene.
โ Det trengs flere lรธsninger og nye forslag for รฅ sikre at vi nรฅr klimamรฅlene vรฅre, sier Romina Pourmokhtari til Dagens Nyheter .
Svensson er imidlertid kritisk til regjeringens tilnรฆrming og mener fokuset pรฅ reduksjonsplikten er en avledningsmanรธver. Han viser til at EUs kvotehandelssystem allerede er vedtatt og at det vil ha direkte innvirkning pรฅ bensinprisen.
โ Alle vi som er i bransjen skjรธnner hva som vil skje. Nรฅr vi begynner รฅ betale for utslippsrettigheter, pรฅvirker det prisen ved pumpen direkte. Det er ikke noe som mรฅ undersรธkes, det er allerede bestemt, sier Ronny Svensson.
Eksperten spรฅr at prisรธkningene vil fรฅ konsekvenser for bรฅde forbrukere og bruktmarkedet for biler med fossile motorer. Regjeringen og Sverigedemokraterna har uttrykt bekymring for forbrukernes รธkonomi. Men Svensson mener det allerede er klart at betydelige prisรธkninger er i vente.
Samtidig er ikke situasjonen mye bedre blant elbiler. Avgiftsfritaket som i dag kommer de fleste elbiler i Danmark til gode, mรฅ utlรธpe senest i 2035. Videre vil avgiftsrefusjonen pรฅ strรธm som elbileiere med hjemmeladere mottar, stoppe allerede i 2030.
Hva verre er, prisene pรฅ brukte elbiler rasler ned med lynets hastighet for tiden. For eksempel taper en ellers helt ny Volvo EX30 hele 40 DKK for hver eneste kilometer. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!