Snart er det bare én bilfabrikk igjen i hele Belgia. Audi har valgt å legge ned landets andre fabrikk. I 2025 tar det slutt etter 70 år.
Audi stenger sin fabrikk i Brussel, Belgia, og denne beslutningen betyr permitteringer for rundt 3000 ansatte. Stengingen vil finne sted i slutten av februar 2025.
Dette er skrevet av Automobilwoche .
Nedleggelsen markerer et sjeldent trekk fra Volkswagen-konsernet, som ikke har stengt et europeisk anlegg på flere tiår. Fagforeningsleder Daniela Cavallo advarer også om at flere nedleggelser kan være på vei i fremtiden.
Audi har lenge jobbet med å selge fabrikken i Brussel. Til tross for interesse fra 26 selskaper, har ingen av dem tilbudt en utgivelse som har kunnet sikre en videreføring av driften.
Informasjon tyder på at ingen av de potensielle kjøperne har vært i stand til å presentere et økonomisk forsvarlig forslag.
LES OGSÅ: Gigant forbyr ladestasjoner – frykt for brann
I dag produserer Brussel-anlegget kun Audi Q8 e-tron-modellen. Fabrikken, som ble grunnlagt i 1949, ble overtatt av Volkswagen i 1970 og har vært eid av Audi siden 2007.
Fabrikken har gjennom årene spilt en sentral rolle i bilproduksjonen i Belgia, men de siste årene har det skjedd en gradvis nedbemanning av arbeidsstokken.
Allerede i april ble de første 371 ansatte sagt opp, og dette skjedde til tross for at den belgiske regjeringen forsøkte å forhandle med Audi for å opprettholde produksjonen i landet.
Regjeringens innsats har imidlertid ikke endret vedtaket om nedleggelse. Usikkerheten rundt fabrikken har skapt frustrasjon blant de ansatte, som har svart med flere handlinger for å bevisstgjøre deres situasjon.
Nylig fjernet misfornøyde ansatte rundt 200 nye biler i et forsøk på å sende et tydelig signal til Audi om deres bekymringer.
I tillegg ble det også satt fyr på dekk utenfor fabrikken som en symbolsk protest mot den kommende driftsstansen. Aksjonen gjenspeiler den seriøse stemningen blant de gjenværende ansatte som nå går en usikker fremtid i møte.
Med nedleggelsen av Brussel-fabrikken er mange av de tidligere ansatte nå i en situasjon med økonomisk og faglig usikkerhet. Hvordan de ansatte er posisjonert etter februar 2025 er fortsatt ukjent.
Nyheten kommer bare én dag etter at det ble kjent at Volkswagen vil stenge minst tre fabrikker i Tyskland. Dette er første gang dette har skjedd. Samtidig vil de ansatte som ikke får sparken på stedet bli tvunget til å ta minst 10 prosent lønnskutt.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!