30. oktober, 2024

Audi stenger bilfabrikk – over 3600 mister jobben

Snart er det bare én bilfabrikk igjen i hele Belgia. Audi har valgt å legge ned landets andre fabrikk. I 2025 tar det slutt etter 70 år.

Audi stenger sin fabrikk i Brussel, Belgia, og denne beslutningen betyr permitteringer for rundt 3000 ansatte. Stengingen vil finne sted i slutten av februar 2025.

Dette er skrevet av Automobilwoche .

Nedleggelsen markerer et sjeldent trekk fra Volkswagen-konsernet, som ikke har stengt et europeisk anlegg på flere tiår. Fagforeningsleder Daniela Cavallo advarer også om at flere nedleggelser kan være på vei i fremtiden.

Audi har lenge jobbet med å selge fabrikken i Brussel. Til tross for interesse fra 26 selskaper, har ingen av dem tilbudt en utgivelse som har kunnet sikre en videreføring av driften.

Informasjon tyder på at ingen av de potensielle kjøperne har vært i stand til å presentere et økonomisk forsvarlig forslag.

LES OGSÅ: Gigant forbyr ladestasjoner – frykt for brann

I dag produserer Brussel-anlegget kun Audi Q8 e-tron-modellen. Fabrikken, som ble grunnlagt i 1949, ble overtatt av Volkswagen i 1970 og har vært eid av Audi siden 2007.

Fabrikken har gjennom årene spilt en sentral rolle i bilproduksjonen i Belgia, men de siste årene har det skjedd en gradvis nedbemanning av arbeidsstokken.

Allerede i april ble de første 371 ansatte sagt opp, og dette skjedde til tross for at den belgiske regjeringen forsøkte å forhandle med Audi for å opprettholde produksjonen i landet.

Regjeringens innsats har imidlertid ikke endret vedtaket om nedleggelse. Usikkerheten rundt fabrikken har skapt frustrasjon blant de ansatte, som har svart med flere handlinger for å bevisstgjøre deres situasjon.

Nylig fjernet misfornøyde ansatte rundt 200 nye biler i et forsøk på å sende et tydelig signal til Audi om deres bekymringer.

I tillegg ble det også satt fyr på dekk utenfor fabrikken som en symbolsk protest mot den kommende driftsstansen. Aksjonen gjenspeiler den seriøse stemningen blant de gjenværende ansatte som nå går en usikker fremtid i møte.

Med nedleggelsen av Brussel-fabrikken er mange av de tidligere ansatte nå i en situasjon med økonomisk og faglig usikkerhet. Hvordan de ansatte er posisjonert etter februar 2025 er fortsatt ukjent.

Nyheten kommer bare én dag etter at det ble kjent at Volkswagen vil stenge minst tre fabrikker i Tyskland. Dette er første gang dette har skjedd. Samtidig vil de ansatte som ikke får sparken på stedet bli tvunget til å ta minst 10 prosent lønnskutt.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Tilgjengelig i Danmark – BYD Atto 3 mislykkes i viktig sikkerhetstest

Kinesiske BYD Atto 3, som bl.a. selges i Danmark,...

Bilgigant i krise – tvunget til å selge racerbane

Stellantis-gruppen er nå under så stort press på økonomien...

Nissan Ariya faller betydelig i pris i Danmark

Den danske Nissan-importøren kutter 15.000 DKK fra prisen på...

Politiet stengte bilkollisjoner i Aarhus med styrtregn

Torsdag kveld og tidlig søndag morgen stengte Østjyllands Politi...

Tesla skal bygge to millioner biler uten ratt hvert år

Tesla har satt det som mål at merket skal...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Bilgiants fortjeneste har kollapset midt i en enorm krise

Krisen hos Volkswagen ser ut til å fortsette med uforminsket styrke. Senest viser regnskapstallene for tredje kvartal at overskuddet har kollapset med 67 prosent....

Dansk elbil-app utvider – får hovedkontor i USA

Den danske ladeplattformen Monta åpner hovedkvarter i Miami. Målet er én million ladepunkter for elbiler senest i 2030. Den danske ladeplattformen Monta, som forbinder...

Suzuki må betale Volvo for å unngå gigantisk bot

Suzuki har inngått en avtale med svensk-kinesiske Volvo. Avtalen innebærer at japanerne betaler en formue for nødvendige CO2-kvoter. Suzuki står overfor et potensielt forbud...

Volvo kjøper ut kriserammet batterifabrikk etter takbrudd

Volvo trekker seg nå fullstendig fra samarbeidet med den kriserammede batterifabrikken Northvolt. Det kinesiskeide merket mener at taket er brutt. Volvo og Northvolt avslutter...

Stengt i hele landet – nå er Volkswagen tilbake

Etter en konkurs som gjorde at Volkswagen trakk seg fra Bornholm i mars, er bilmerket nå tilbake i regionen. Bornholm har mistet et hav...

Mer enn annenhver svenske bytter ut elbilen med bensin

I likhet med tyskerne går svenskene tilbake til bensinbiler. I hvert fall når elbilen brukes. I Sverige gjelder dette over halvparten av sjåførene. En...

Plug-in hybrid i verdensrekord – dekker 2208 km på én tank

Distansen på 2208 kilometer ble kort i plug-in hybriden Roewe D7 DMH setter rekord med 2208 kilometer på én tank Den kinesiske plug-in hybriden,...

Lancia legger ut den første rallybilen på 30 år for salg

Lancias første rallybil på 30 år, Ypsilon Rally4 HF, kan nå kjøpes av hvem som helst (med nok penger...) Bilen sender 212 hestekrefter gjennom...

Tvinger ansatte til å gå ned i lønn – direktør får selv 72 millioner kroner. kr

Mannen med ansvar for hele Volkswagen-konsernet mottar 72 millioner danske kroner i lønn per år. Nå vil han tvinge ansatte til å redusere lønnen...

EU firdobler tariffen på alle elbiler fra Kina

EU har bestemt at den firedoble tollsatsen skal gjelde for alle elbiler som bygges i Kina og bringes hit. Reglene trer i kraft denne...

Gigant forbyr ladestasjoner – frykt for brann

Forsikringsselskapet State Farm har besluttet å forby alle ladestasjoner på selskapets adresser i USA. Nå skal tribunene fjernes slik at de ansatte ikke lenger...

Importør frigir prisen på Porsche 911 T i Danmark

Den nye Porsche 911 Carrera T er beregnet på puritaneren. Men det er ikke noe puritansk ved den danske prisen, som starter på 2.719.900...