30. oktober, 2024

Bilgiants fortjeneste har kollapset midt i en enorm krise

Krisen hos Volkswagen ser ut til å fortsette med uforminsket styrke. Senest viser regnskapstallene for tredje kvartal at overskuddet har kollapset med 67 prosent.

Volkswagens regnskap for tredje kvartal avslører en dyp krise i den tyske bilgiganten. Overskuddet har falt med 64 prosent til 24,5 milliarder danske kroner sammenlignet med samme periode i fjor.

Fallet er langt større enn forventet, og konsernets driftsmargin er redusert til kun 3,6 prosent. Dette kommer frem av en pressemelding fra Volkswagen selv.

En av hovedårsakene til det drastiske resultatfallet er svekket ytelse i det kinesiske markedet, som tidligere har vært en av Volkswagens mest lønnsomme regioner.

Salget har falt betydelig, og konsernet ser seg nå nødt til å gjennomføre omfattende innsparinger. Ifølge fagforeningen IG Metall vil det blant annet bety nedleggelse av tre bilfabrikker i Tyskland. Et grep som av mange beskrives som den største spareøvelsen i hele Volkswagens 87-årige historie.

I tillegg til problemene i Kina, opplever VAG-konsernet selv utfordringer med omstilling både hos Volkswagen og Audi.

LES OGSÅ: Audi legger ned bilfabrikk – over 3.600 mister jobben

Konsernet har blitt tvunget til å senke forventningene til helårsresultatet to ganger, og det ventes nå å lande på 133 milliarder danske kroner. For å nå dette målet må Volkswagen gjøre en betydelig forbedring i årets siste kvartal.

Nyheten om det skuffende regnskapet sendte Volkswagen-aksjene ned med over tre prosent da Frankfurt-børsen åpnet onsdag morgen. Aksjen stabiliserte seg imidlertid senere og steg med to prosent.

Volkswagen står overfor store utfordringer den kommende tiden. Konsernet må håndtere det sviktende salget i Kina, gjennomføre omfattende innsparinger og forhandle nye lønnsavtaler med fagforeningene.

Forhandlingene ventes å bli vanskelige, da forbundet krever en lønnsøkning på syv prosent, mens ledelsen ønsker en lønnsreduksjon på minst 10 prosent.

Finansdirektør Arno Antlitz anerkjenner utfordringene Volkswagen står overfor og understreker behovet for kostnadsreduksjoner og effektivitetsforbedringer.

Antlitz trekker imidlertid frem et økende antall bestillinger i Vest-Europa som et positivt tegn. Akkurat som han kan finne noe positivt i merkets modellprogram.

Tidligere i år ga samme økonomidirektør Volkswagen to – maks tre år på seg til å rette opp i gjeldskrisen merket også står midt i Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om motorsportens verden her!

Latest

Don't miss

P-selskap advarer: Søndag kan det bli skikkelig dyrt

Søndag går vi over til vintertid. Og det kan...

Slik fungerer trådløs lading i Tesla Cybercab

Den nye Tesla Cybercab var for mange en skuffelse....

Diesel kan være bedre enn elbiler, sier svensk forsker

En svensk forsker sier nå at det kan være...

England snur ryggen til elbilen – vil heller bruke diesel

Mens elbilen gjorde rask fremgang på det danske markedet...

Peugeot vakler – disse bilene kommer kanskje aldri igjen

I motsetning til flere av konkurrentene, nekter Peugeot å...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Undersøkelse: Disse sjåførene skjønner ikke hvor dårlige de er

I en ny etterforskning slår ungdomsorganisasjonen Team Alert alarm fordi det viser seg at unge sjåfører er verre enn de selv vil innrømme. En...

Ny teknologi i Volvo EX90 overvåker deg bak rattet – er det fremtidens sikkerhet?

Volvo EX90 har fått en plass på TIMEs liste over 2024s mest bemerkelsesverdige oppfinnelser. Det amerikanske magasinet TIME har satt Volvo EX90s førerforståelsessystem på...

Redder liv i Ukrainas hær – får koropplæring i Sverige

I Ukraina er ambulansepersonell under et enormt press, og deres evne til å manøvrere ambulanser i krigssoner kan være avgjørende for både deres egen...

Skjer 1. januar – Volvo gjør en kjempeavtale med Tesla

Kinesiskeide Volvo Cars har innsett at merket trolig ikke kan slå Tesla på ladeløsninger. Derfor vil Teslas ladestandard, NCAS, snart bli med. Volvo slutter...

Magnussen hylles i utlandet – nær en ny Formel 1-kontrakt

Kevin Magnussen merket seg ikke bare positivt blant danske Formel 1-fans etter søndagens lobb i Mexico. Auto Motor und Sport mener dansken har nominert...

Japan forstår ikke hvordan BYD kan lage billige elbiler

Japans handelsdepartement har invitert flere av landets bilmerker til å demontere biler fra Kinas BYD. Mange forstår ikke hvordan kineserne kan lage så billige...

Tesla Model S mister 67 prosent av verdien på 2 år

Teslas toppmodell, Model S Plaid, er blant elbilene som for tiden stuper i verdi. Kyle Conner kan signere for det. Bilen hans har mistet...

Dansk elbil-app utvider – får hovedkontor i USA

Den danske ladeplattformen Monta åpner hovedkvarter i Miami. Målet er én million ladepunkter for elbiler senest i 2030. Den danske ladeplattformen Monta, som forbinder...

Suzuki må betale Volvo for å unngå gigantisk bot

Suzuki har inngått en avtale med svensk-kinesiske Volvo. Avtalen innebærer at japanerne betaler en formue for nødvendige CO2-kvoter. Suzuki står overfor et potensielt forbud...

Volvo kjøper ut kriserammet batterifabrikk etter takbrudd

Volvo trekker seg nå fullstendig fra samarbeidet med den kriserammede batterifabrikken Northvolt. Det kinesiskeide merket mener at taket er brutt. Volvo og Northvolt avslutter...

Stengt i hele landet – nå er Volkswagen tilbake

Etter en konkurs som gjorde at Volkswagen trakk seg fra Bornholm i mars, er bilmerket nå tilbake i regionen. Bornholm har mistet et hav...

Mer enn annenhver svenske bytter ut elbilen med bensin

I likhet med tyskerne går svenskene tilbake til bensinbiler. I hvert fall når elbilen brukes. I Sverige gjelder dette over halvparten av sjåførene. En...