I Danmark er det ikke registrert en eneste gassbil i år. Ikke engang om CO2-utslippet er mindre enn det fra både bensin- og dieselbiler. Nå er drivstoffet truet.
Gassbiler har vært et alternativ til bensin og diesel i flere tiår, men subsidiene til drivstoffet har falt. For to tiår siden ble bilistene oppfordret til å gå over til LPG (Liquefied petroleum gas), et drivstoff med lavere CO2-utslipp.
Den gang var det skattefordeler, lavere driftskostnader og et voksende nettverk av bensinstasjoner. I hvert fall i England.
Det skriver Autocar .
I dag er situasjonen annerledes. Avgiftsrabatten er borte, antall LPG-fyllestasjoner går ned. Det utgjør til sammen antall ettermonteringer i biler. Og kun én bilprodusent tilbyr fabrikkmonterte LPG-anlegg.
Den rumenske bilprodusenten Dacia, som tilbyr en Bi-Fuel-drivlinje som et alternativ for Duster og Sandero, synes fortsatt LPG er en god forretning. LPG står for rundt 10 prosent av rumenernes totale salg.
LES OGSÅ: Snart koster bensinen 23 kroner literen, sier ekspert
– Vi holder oss til LPG fordi det passer perfekt til det Dacia-kundene ser etter: enkelt, enkelt, effektivt og billig Corsel, sier en talsmann.
Selv om LPG-busser har lavere CO2- og partikkelutslipp, er det ikke lenger fordeler i miljøsoner. Verken hjemme eller i England.
Besparelsene må derfor komme fra selve drivstoffet. Dacia hevder det er 40 % billigere å kjøre i en Bi-Fuel-modell, selv om drivstofføkonomien er rundt 20 % dårligere når den kjøres på LPG. Besparelsene avhenger imidlertid helt av hvor du kan fylle drivstoff.
Nettstedet FillLPG har kartlagt alle LPG-fyllestasjoner i Storbritannia. Akkurat som du overvåker prisutviklingen på gass.
I skrivende stund er gjennomsnittsprisen 7,20 kr pr liter mot 10 DKK for blyfri bensin, men bensinstasjoner nær motorveier tar inntil 9,60 DKK per liter. liter. Den billigste er i Nottingham til DKK 5,75 – en økning fra DKK 4,75 i 2018.
Det er nå rundt 500 LPG-fyllestasjoner i England. Men det må sammenlignes med drivstoffets storhetstid, da det var nesten 2000 bensinstasjoner som tilbyr LPG-lading.
Selskaper som Shell, BP og Morrisons har fjernet alle sine gassanlegg. Og det er et problem. I hvert fall hvis du spør leverandørenes bransjeforening Liquid Gas UK.
– Det er over 70.000 LPG-biler på veiene i England i dag. Men med regjeringens satsing på elbiler har vi sett et fall i antall ombygginger.
– Selv om antallet offentlige bensinstasjoner er redusert, er det fortsatt god spredning over hele Storbritannia. Den tilbyr fortsatt grønnere og renere diesel som overgangsdrivstoff inntil elbiler eller andre alternativer er mer levedyktige.
Hjemme er det ifølge Drivkraft Danmark kun 6 bensinstasjoner som har LPG på 'menyen'. Til sammenligning viser tall fra det danske Motorstyrelsen at i 2022 var det kun registrert 25 gassdrevne biler i 2022.
Flere importører har imidlertid forsøkt å få i gang salget. For eksempel har Fiat hatt en LPG-versjon av 500L på programmet i Danmark. Volkswagen prøvde i 2013 med en gassversjon av den lille bybilen UP!
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!