Den ville kunne leve evig hvis ikke lovverket kom i veien, sier lederen for Porsches GT-avdeling, Andreas Preuninger. Men GT-bilene slipper ikke turbotrykk.
Porsche står overfor en utfordring med sin 911 GT3s ikke-turbo 4,0-liters sekssylindrede boksermotor.
Andreas Preuninger, leder for Porsches GT-divisjon, spår at motoren i sin nåværende form bare vil ha to til tre år igjen på markedet, da den må modifiseres for å møte de strengere Euro 7-utslippskravene som trer i kraft i 2026 .
Motoren har vært en sentral del av GT3-modellen siden 2018 og finnes også i ulike versjoner i 911 S/T, 911 GT3 RS, 718 Cayman GT4 RS og 718 Spyder RS.
Det er en av kun to Porsche-motorer som verken har tvungen induksjon eller hybridteknologi. Den andre finnes i 718 Cayman GTS 4.0 og 718 Boxster GTS 4.0.
– Det kunne leve evig hvis ikke lovverket endret seg. Jeg tror ikke vi kan takle Euro 7 uten elektrifisering eller turbo. (Slik det ser ut nå, red.) vi kan selge denne bilen i to år til, men det avhenger av markedene, sier Preuninger i et intervju med Autocar.
LES OGSÅ: Snart koster bensinen 23 kroner literen, sier ekspert
En mulig løsning er å implementere et hybridsystem i GT3, som minner om det som ble brukt i 911 GTS.
Systemet kombinerer en 3,6-liters boxermotor med en elektrisk motor innebygd i selve girkassen, og gir en total effekt på 473 hestekrefter. Konkurrenter som Lamborghini og Ferrari bruker allerede turboladede motorer eller hybridoppsett.
Preuninger påpeker imidlertid at de to 911-modellene har forskjellige bruksområder som krever forskjellige drivlinjer:
– I GTS er det et godt oppsett. I akselerasjon er den like rask som en GT3 og kanskje enda raskere fra start.
– Men det spiller ingen rolle for meg: for en GT3 er en straight bare forbindelsen mellom to hjørner. Selve systemet er den riktige tilnærmingen til å elektrifisere en sportsbil.
– Men det er en grunn til at vi ikke bruker det i GT3. Vi måtte ha brukt PDK II-girkassen fra vanlige Carrera, som er over 20 kilo tyngre enn vår sporty dobbelclutch.
Uansett hvilken løsning Porsche velger, er det sannsynlig at dagene til 911 GT3 uten turbo snart er en saga blott. Fremtiden er uansett usikker.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!