26. desember, 2024

Berømte Porsche vil ikke eksistere om tre år, sier sjefen

Den ville kunne leve evig hvis ikke lovverket kom i veien, sier lederen for Porsches GT-avdeling, Andreas Preuninger. Men GT-bilene slipper ikke turbotrykk.

Porsche står overfor en utfordring med sin 911 GT3s ikke-turbo 4,0-liters sekssylindrede boksermotor.

Andreas Preuninger, leder for Porsches GT-divisjon, spår at motoren i sin nåværende form bare vil ha to til tre år igjen på markedet, da den må modifiseres for å møte de strengere Euro 7-utslippskravene som trer i kraft i 2026 .

Motoren har vært en sentral del av GT3-modellen siden 2018 og finnes også i ulike versjoner i 911 S/T, 911 GT3 RS, 718 Cayman GT4 RS og 718 Spyder RS.

Det er en av kun to Porsche-motorer som verken har tvungen induksjon eller hybridteknologi. Den andre finnes i 718 Cayman GTS 4.0 og 718 Boxster GTS 4.0.

– Det kunne leve evig hvis ikke lovverket endret seg. Jeg tror ikke vi kan takle Euro 7 uten elektrifisering eller turbo. (Slik det ser ut nå, red.) vi kan selge denne bilen i to år til, men det avhenger av markedene, sier Preuninger i et intervju med Autocar.

LES OGSÅ: Snart koster bensinen 23 kroner literen, sier ekspert

En mulig løsning er å implementere et hybridsystem i GT3, som minner om det som ble brukt i 911 GTS.

Systemet kombinerer en 3,6-liters boxermotor med en elektrisk motor innebygd i selve girkassen, og gir en total effekt på 473 hestekrefter. Konkurrenter som Lamborghini og Ferrari bruker allerede turboladede motorer eller hybridoppsett.

Preuninger påpeker imidlertid at de to 911-modellene har forskjellige bruksområder som krever forskjellige drivlinjer:

– I GTS er det et godt oppsett. I akselerasjon er den like rask som en GT3 og kanskje enda raskere fra start.

– Men det spiller ingen rolle for meg: for en GT3 er en straight bare forbindelsen mellom to hjørner. Selve systemet er den riktige tilnærmingen til å elektrifisere en sportsbil.

– Men det er en grunn til at vi ikke bruker det i GT3. Vi måtte ha brukt PDK II-girkassen fra vanlige Carrera, som er over 20 kilo tyngre enn vår sporty dobbelclutch.

Uansett hvilken løsning Porsche velger, er det sannsynlig at dagene til 911 GT3 uten turbo snart er en saga blott. Fremtiden er uansett usikker.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Fortalt om en elbil med en fatal feil – nå har han fått sparken

En ingeniør som jobbet med å utvikle elbiler for...

Dansker har kjøpt dekkgiganten for milliarder

Det danske kapitalfondet Axcel har kastet et enormt milliardbeløp...

Lottas Volkswagen tatt i svindel – det strømmer inn boder

Bilskiltene til Lotta Sandströms Volkswagen Passat er kopiert. Nå...

Kjendiser svindlet biler – siktet 17 ganger

Han leaset biler til flere kjente dansker. Nå er...

Halvparten av sjåførene kjører minst 25 km/t for fort

Mens 36 prosent innrømmer at de suser for fort...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Hybridbiler er veien til helvete, sier sparken bilsjef

Han fikk sparken som Aston Martins administrerende direktør og jobber nå med ladestasjoner. Likevel kaller Andy Palmer hybridbiler veien til helvete. Aston Martins tidligere...

Han oppfant farlig bensin og ble selv forgiftet

Det var General Motors ingeniør Thomas Midgley Jr. som oppfant blyholdig bensin. Men da oppfinnelsen skulle presenteres for offentligheten, lå han selv hjemme med...

Bilgiganten angrer – skal ikke bare bygge elbiler i 2035

Verdens fjerde største bilkonsern, Stellantis, angrer nå på forrige kunngjøring. Ledelsen sier at det ikke bare skal bygges elbiler i 2035. Bilprodusenten Stellantis har...

Lamborghini har levert biler til politiet i 20 år

Samarbeidet mellom politiet i Italia og Lamborghini Automobile fyller 20 år. Senest har merket fra Sant'Agata levert en Urus Performante. Lamborghini har nå levert...

England lider – bilproduksjonen er den laveste siden 1980

Bilproduksjonen har ikke gått dårligere på 38 år. Ikke siden 1980 har det blitt bygget så få biler i England. Selv ikke om flere...

Girkasse fra Renault har 15 gir men ingen clutch

Den nye motorprodusenten Horse Powertrain, som Renault er en del av, har utviklet en girkasse med hele 15 gir og uten clutch. Renaults nye...

Halvparten av sjåførene kjører minst 25 km/t for fort

Mens 36 prosent innrømmer at de suser for fort i tettere bebyggelse, innrømmer nesten halvparten at de suser minst 25 km/t. Halvparten av de...

163 ansatte jobbet 'som slaver' ved kinesiske BYD

Totalt jobbet 163 ansatte under det myndighetene kaller slavelignende forhold ved kinesiske BYDs fabrikk i Brasil. Oppdagelsen har allerede fått konsekvenser. Brasilianske myndigheter har...

BMW sparker flere ansatte etter skandale i Russland

BMW har sagt opp en rekke ansatte etter at det kom frem at over 100 biler ble smuglet inn i landet. BMW har sagt...

Russerne gir Lada Niva 124 hester og kaller det "Sport"

Avtovaz, som kom på russiske hender da Renault flyktet fra landet i 2022, har gitt Lada Niva 122 hestekrefter og kalt bilen «Sport». Grunnmodellen...

Presset Trump: Så Elon Musk er ikke president

Donald Trump vil virkelig kjøpe Grønland. Men hjemme i USA må han skyte ned ryktene om Tesla-direktør Elon Musk og presidentskapet. Donald Trump har...

BMW melder utsolgt av bil som ikke eksisterer ennå

Det eksisterer ikke engang ennå. Og BMW var veldig i tvil om den i det hele tatt skulle bygges. Men nå er Skytop Roadster...