Audi vurderer å droppe Formel 1 – vil selge til hele landet

Volkswagen-konsernet, som eier Audi, er nå under et så stort økonomisk press at de vurderer å selge hele Formel 1-satsingen til et statlig fond fra Qatar.

Volkswagen vurderer å selge Audis Formel 1-prosjekt til Qatar for å dempe en økonomisk krise som truer hele konsernets eksistens.

En avtale om delvis eller fullstendig salg kan styrke Volkswagens kriserammede økonomi enormt i en tid hvor merket ikke engang tjener 1000 kr pr. solgt gatebil.

Samtidig vil et salg kunne opprettholde tilstedeværelsen av Audi-merket i Formel 1. I hvert fall foreløpig. Qatar Investment Authority (QIA), som er Qatars statlige investeringsfond, eier allerede en betydelig del av Volkswagen-konsernet, nevnes som en mulig kjøper.

Det skriver Auto Motor und Sport .

Audi gikk offisielt inn i Formel 1 i Belgias Grand Prix i 2022. Rett etterpå tok det tyske merket delvis over det sveitsiske laget Sauber i en avtale verdt 4,2 milliarder danske kroner.

LES OGSÅ: Nytt iPhone-problem rammer bare Tesla-eiere

Målet var å etablere Audi som Volkswagen-konsernets tilstedeværelse i Formel 1. Boosted har imidlertid siden kunnet fortelle at Audi faktisk vurderte å trekke seg fra sporten på grunn av feil for 8 milliarder kroner. Les mer om det her .

Men for å støtte Formel 1-prosjektet bygde Volkswagen en ny fabrikk i byen Neuburg. Hele anlegget er dedikert til utviklingen av den nåværende V6-hybridmotoren i Formel 1-regelverket.

Internt har imidlertid Audis Formel 1-prosjekt møtt flere utfordringer. Ledelsesendringer og strategiske hensyn har preget prosjektet, inkludert ansettelsen av tidligere Ferrari-teamsjef Mattia Binotto, som ble hentet inn for å stabilisere prosessen.

Audis nye administrerende direktør, Gernot Döllner, har ifølge flere medier uttalt seg åpent kritisk om både Formel 1 og merkets engasjement i motorsport. Disse interne hensynene har bidratt til ytterligere usikkerhet om hvorvidt Audi i det hele tatt vil stille når 2026-sesongen starter.

Motsatt har Qatar som land i flere år styrket sin satsing på motorsport og Formel 1. Qatar Airways fungerer som offisiell sponsor for Formel 1, og Lusail International Circuit er vertskap for den årlige Qatar Grand Prix.

Et mulig samarbeid eller en delvis overtakelse av Audis F1-prosjekt vil derfor kunne styrke Qatars tilstedeværelse i sporten og sikre fortsatt merkevarebygging for Audi i Formel 1, samtidig som det frigjør litt økonomi for Volkswagen.

Det er fortsatt ingenting offisielt om en mulig exit fra Volkswagen-konsernet. Men Audis engasjement i motorsportens kongeklasse tviler mange på. Ryktebørsen er imidlertid ikke bare hos og rundt Audi. Et annet Formel 1-lag har nylig igjen måttet avvise at et salg er på vei. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om motorsportens verden her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

USA slår fast: Alle må bygge en Ford Mustang ‘Eleanor’

Retten har avgjort: Den ikoniske Eleanor Ford Mustangen fra...

Etter fartsbøter for 13 milliarder – nå endres reglene

Etter bøter på 13,3 milliarder danske kroner innfører Italia...

Danskene velger Tesla igjen: Model Y skyter til topps

Tesla Model Y er tilbake på toppen og inntar...

Skip med 800 elbiler om bord brenner utenfor Alaska

Lasteskipet Morning Midas brenner i Stillehavet med 3000 biler,...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...