14. januar, 2025

Audi vurderer å droppe Formel 1 – vil selge til hele landet

Volkswagen-konsernet, som eier Audi, er nå under et så stort økonomisk press at de vurderer å selge hele Formel 1-satsingen til et statlig fond fra Qatar.

Volkswagen vurderer å selge Audis Formel 1-prosjekt til Qatar for å dempe en økonomisk krise som truer hele konsernets eksistens.

En avtale om delvis eller fullstendig salg kan styrke Volkswagens kriserammede økonomi enormt i en tid hvor merket ikke engang tjener 1000 kr pr. solgt gatebil.

Samtidig vil et salg kunne opprettholde tilstedeværelsen av Audi-merket i Formel 1. I hvert fall foreløpig. Qatar Investment Authority (QIA), som er Qatars statlige investeringsfond, eier allerede en betydelig del av Volkswagen-konsernet, nevnes som en mulig kjøper.

Det skriver Auto Motor und Sport .

Audi gikk offisielt inn i Formel 1 i Belgias Grand Prix i 2022. Rett etterpå tok det tyske merket delvis over det sveitsiske laget Sauber i en avtale verdt 4,2 milliarder danske kroner.

LES OGSÅ: Nytt iPhone-problem rammer bare Tesla-eiere

Målet var å etablere Audi som Volkswagen-konsernets tilstedeværelse i Formel 1. Boosted har imidlertid siden kunnet fortelle at Audi faktisk vurderte å trekke seg fra sporten på grunn av feil for 8 milliarder kroner. Les mer om det her .

Men for å støtte Formel 1-prosjektet bygde Volkswagen en ny fabrikk i byen Neuburg. Hele anlegget er dedikert til utviklingen av den nåværende V6-hybridmotoren i Formel 1-regelverket.

Internt har imidlertid Audis Formel 1-prosjekt møtt flere utfordringer. Ledelsesendringer og strategiske hensyn har preget prosjektet, inkludert ansettelsen av tidligere Ferrari-teamsjef Mattia Binotto, som ble hentet inn for å stabilisere prosessen.

Audis nye administrerende direktør, Gernot Döllner, har ifølge flere medier uttalt seg åpent kritisk om både Formel 1 og merkets engasjement i motorsport. Disse interne hensynene har bidratt til ytterligere usikkerhet om hvorvidt Audi i det hele tatt vil stille når 2026-sesongen starter.

Motsatt har Qatar som land i flere år styrket sin satsing på motorsport og Formel 1. Qatar Airways fungerer som offisiell sponsor for Formel 1, og Lusail International Circuit er vertskap for den årlige Qatar Grand Prix.

Et mulig samarbeid eller en delvis overtakelse av Audis F1-prosjekt vil derfor kunne styrke Qatars tilstedeværelse i sporten og sikre fortsatt merkevarebygging for Audi i Formel 1, samtidig som det frigjør litt økonomi for Volkswagen.

Det er fortsatt ingenting offisielt om en mulig exit fra Volkswagen-konsernet. Men Audis engasjement i motorsportens kongeklasse tviler mange på. Ryktebørsen er imidlertid ikke bare hos og rundt Audi. Et annet Formel 1-lag har nylig igjen måttet avvise at et salg er på vei. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om motorsportens verden her!

Latest

Don't miss

BMW dropper upopulær funksjon etter 10 år

I 2015 introduserte BMW sine kunder og omverdenen for...

Helt ny «Toyota» til 1,7 millioner smelter, sier eierne

Lexus GX, som under sine platedeler er identisk med...

Dette krysset er ulovlig selv om veien er tom

Du må alltid trekke til høyre. Selv om det...

Volvo lover å droppe alle lastebiler som går på diesel

I en betydelig kunngjøring lover Volvos Trucks nå at...

Tidligere Top Gear-vert deler triste nyheter etter 28 år

Tidligere Top Gear- og Grand Tour-vert Richard Hammond skal...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Honda slår seg sammen med skandaleselskap fra Kina

Honda har valgt at kinesiske Huawei, som svindlet med et 5G-tilbud i Danmark, skal levere infotainmentsystemet til merkets fremtidige biler i Kina. Til tross...

Vismand vil ha høy avgift på elbiler i Danmark

Den miljøøkonomiske vismannen Lars Gårn Hansen anbefaler staten å innføre høyere avgifter på elbiler tidligere enn planlagt. Det frykter imidlertid bilimportørene. Den miljøøkonomiske vismannen...

6 av 10 elbileiere opplever tap av rekkevidde

NAF, som er Norges svar på FDM, sier nå at elbileiere bør forvente at bilene mister mellom 20 og 30 prosent av rekkevidden om...

Hvem er Shmee150? Her er historien om Tim Burton

Du kjenner ham som Shmee150, men i virkeligheten heter han Tim Burton. Her får du historien om en av verdens mest populære bil-youtubere. Timothy...

Toyota tviler nå åpenlyst på hydrogenbilen

Selv om Danmark kan bli tvunget til å gjenåpne alle hydrogenstasjoner, og BMW har bedt japanerne om hjelp med bil, tviler Toyota nå på...

Moderne biler kan ikke se disse fotgjengerne

En ny studie fra USA peker på at fotgjengere som bruker refleksvester for å være synlige er akkurat det motsatte for bilsikkerhetssystemer. Fotgjengere som...

København stenger 525 parkeringsplasser – «Take the bike»

Bilister som kjører rundt i hjertet av København vil finne det vanskeligere å parkere bilene i fremtiden. Kommunen legger ned 525 parkeringsplasser. København stenger...

Lover et elbilbatteri som varer 8 millioner kilometer

Kanadiske forskere lover at deres teknologi kan få elbilbatterier til å vare i minst 8 millioner kilometer og fortsatt ha 80 prosent av kapasiteten...

Land gir sjåfører 1500 kroner for knivstikking

I Vietnam er landets ledelse så lei av den dårlige trafikkkulturen at de har innført en broddlinje som belønner sjåførene med 1500 DKK. å...

Politimann siktet for å ha latt kone kjøre 200 km/t

En svensk politimann er siktet fordi han jaget en bilist på fritiden. Han mente det krevde at kona kjørte 200 km/t. En politimann er...

Mercedes er tvunget til å utsette avgjørende elbil

Mange ser allerede på elbilutgaven av Mercedes CLA som en bom for den tyske bilprodusenten. Nå ser det ut til at merket har blitt...

EU vil gjøre nummerskilt for manuell girkasse mye dyrere

Fremover må det være standard at korundervisning foregår i biler med automatgir. Manuell lossing må bli mye dyrere, mener EU. De aller fleste dansker...