Ny test avslører ukjent dødsfelle i vinterdekk

En ny test fra den tyske organisasjonen ADAC advarer mot en potensielt farlig situasjon som mange sjåfører overser når de kjører med vinterdekk i bilen.

Ifølge det tyske svaret til FDM, ADAC, kan løse dekk utgjøre en alvorlig fare under trafikken, spesielt ved brå oppbremsing eller ulykker.

Når vinterdekkene skal skiftes velger mange å la verkstedet utføre oppgaven og frakter derfor dekkene i bilen.

Men ofte er bagasjerommet for lite, noe som tvinger sjåføren til å legge ned baksetet for å få plass. Her blir ofte dekkene liggende i bilen.

En lossing som ifølge ADACs nye test kan være farlig. I tilfelle en kollisjon kan disse løse dekkene forvandles til prosjektiler, som potensielt kan skade passasjerene alvorlig.

ADACs test ble utført ved å plassere fire løse dekk i en Volkswagen Golf V og simulere en kollisjon i 50 km/t. Resultatene viste at de løse dekkene under en kollisjon kan bevege seg med enorm kraft, treffe forsetene, rive av hodestøtten og fortsette fremover mot frontruten.

LES OGSÅ: Nytt iPhone-problem rammer bare Tesla-eiere

Organisasjonen anslår at vekten på dekkene i det øyeblikket de treffer felgen for eksempel tilsvarer rundt 600 kilo. Skulle et dekk treffe en person i bilen, vil det sannsynligvis føre til alvorlige skader eller i verste fall død.

Ifølge ADAC kan sjåførene selv ta enkle forholdsregler for å unngå disse risikoene. Den beste løsningen er å feste dekkene ved hjelp av kraftige strammestropper som går gjennom alle fire dekkene og er festet til gulvet i bagasjerommet.

Dette hindrer dekkene i å bevege seg under bremsing eller ulykker. Alternativt kan et bagasjenett brukes til å sikre dekkene.

ADAC anbefaler også at bakseteryggen alltid holdes oppreist når det er mulig. Hvis det ikke er plass til å bære alle fire dekkene trygt i bagasjerommet, kan det være nødvendig å plassere et enkelt dekk mellom baksetet og ryggstøtten på passasjersetet foran.

Organisasjonen fraråder på det sterkeste at passasjerer sitter i baksetet mens dekkene transporteres, da risikoen for skader er stor dersom dekkene ikke er forsvarlig sikret.

Denne enkle, men viktige advarselen fra ADAC understreker at det må finnes midler for å gjøre transport av vinterdekk mye tryggere. Motsatt vil ikke regjeringen her hjemme innføre noe lovpålagt krav til vinterdekk. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Politiet gir opp – disse sjåførene får ikke fartsbøter

Svensk politi må gi opp fartsbøter fra ATK-biler. De...

Ford Focus lukker ordreboken etter 27 år

Ford avslutter produksjonen av Focus ST, noe som markerer...

Forhandler: 1 år gammel Alfa Romeo skal ruste

Det er helt normalt at en ett år gammel...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10...

Nye EU-regler: Bensin og diesel blir dyrere

På mange måter er det den store kalkulatoren som...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...