Elbileiere må aldri la batteriet synke til 0 prosent. Det sliter unødvendig på batteripakken, sier en ekspert.
I de aller fleste tilfeller setter du deg ikke lenger inn i en elbil når det står 0 ved siden av batteriprosenten. Det er 0 rekkevidde igjen. Og det er en veldig dårlig idé.
Spesielt hvis du bare lar bilen stå på tomgang. Det sier Benny Christensen, som er teknisk konsulent i det norske svaret til FDM, NAF.
Faktisk sammenligner Benny Christensen å forlate bilen med et tomt batteri med hyppig lynlading. Begge deler sliter ut batteripakken raskere.
Dette skriver Motor.no .
– Det blir batterislitasje, på samme måte som når du hurtiglader for ofte. Batteriet er neppe skadet. Men vi anbefaler ikke at batteriet er tomt. Det skjer noe med kjemien i batteriet.
LES OGSÅ: Hyundai gjeninnfører knapper fordi kundene hater skjermer
Ifølge NAF mister en normalt fungerende batteripakke i en elbil rundt 1 til 2 prosent strøm i løpet av 24 timer når bilen bare står stille.
Dersom du derfor skal være borte fra bilen over lengre tid, eller ikke bruker bilen i en periode, kan det av samme grunn være lurt å sjekke hvor mye strøm som er i batteriet.
Og er du borte fra elbilen i mer enn fem måneder, bør du koble bilen til en ladestasjon, som kan ta seg av vedlikeholdet av batteriet. I de situasjonene bør spenningen på batteriet alltid være et sted mellom 50 og 60 prosent. Et bilmerke som Tesla anbefaler akkurat det samme.
– Hvis batteriladenivået synker til 0 prosent, koble til strømforsyningen. Hvis du lar bilen være frakoblet over en lengre periode, kan det hende at det ikke lenger er mulig å lade bilen.
– Det kan være at du må bruke en hoppstarter eller bytte ut 12 volts batteriet for å komme i gang igjen, sier Tesla.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!