Verdens fjerde stรธrste bilkonsern Stellantis tar farvel med ytterligere 400 ansatte med umiddelbar virkning. Det skjer bare noen dager etter at 1.139 kolleger ble sparket.
Stellantis sier nรฅ opp ytterligere 400 ansatte ved konsernets logistikksenter i Freud Street i Detroit.
Et kutt som kommer bare dager etter at bilkonsernet ga en lignende kunngjรธring om at 1.139 ansatte ved Toledo Assembly-fabrikken har fรฅtt sparken.
United Auto Workers (UAW) fagorganiserte arbeidere ved Freud Street-anlegget forsyner Stellantis' produksjonsanlegg i Detroit, og arbeiderne vil ha sin siste arbeidsdag 5. januar 2025.
En talskvinne for Stellantis, Ann Marie Fortunate, sier til The Detroit Free Press at oppsigelsene skyldes omstrukturering.
โ For รฅ forbedre konkurranseevnen til denne delen av selskapet vil Stellantis overlate driften av Freud Street sekvenseringsanlegget til en tredjepart, noe som vil medfรธre permanente oppsigelser av cirka 400 ansatte, forklarer hun.
Stellantis befinner seg i en omfattende krise. Bare i USA ser konsernet pรฅ alle deler av virksomheten i hรฅp om รฅ kunne gรฅ sterkere inn i det nye รฅret.
De nye permitteringsrundene gjรธr det imidlertid bare verre for de ansatte, som bรฅde i USA og Europa mรฅ se kollegene forsvinne fra skiftet i den ene permitteringsrunden etter den andre.
Faktisk er krisen sรฅ dyp at flere av konsernets totalt 14 bilmerker stรฅr i fare for รฅ stenge. Senest kunne Boosted fortelle at en av dem kanskje bare har to รฅr igjen. Les mer om det her .
Samtidig har Stellantis lageret fullt av nye biler som ennรฅ ikke er solgt. De enorme aksjene har direkte innvirkning pรฅ konsernets aksjekurs, som bare har gรฅtt ned en stund.
Nedgangen for Stellantis har imidlertid ogsรฅ fรฅtt konsekvenser helt i toppen. Fra styret ble det i oktober kunngjort at administrerende direktรธr Carlos Tavares vil gรฅ fullstendig av i 2026, nรฅr hans nรฅvรฆrende kontrakt gรฅr ut.
De siste ledelsesendringene kan tolkes som et forsรธk fra Stellantis pรฅ รฅ navigere seg gjennom dagens utfordringer. Men hvordan bรฅde et farvel til toppdirektรธren og flere tusen ansatte vil pรฅvirke bilbransjen, er det ennรฅ for tidlig รฅ spรฅ.