Skal man tro BilBasens analytiker Jan Lang, kommer ikke Tesla tilbake til toppen. Konkurransen er for tรธff og folk snur ryggen til Elon Musk.
Tesla har opplevd en betydelig nedgang i antall sรธk pรฅ Bilbasen, hvor merkets tidligere ledende posisjon nรฅ er overtatt av konkurrenter som Skoda Enyaq og Volkswagen ID.4.
Disse to modellene har oppnรฅdd rekordhรธye sรธketall, mens Teslas modeller har falt betydelig i popularitet det siste halvรฅret.
Det sier bransjeanalytiker Jan Lang til Ekstra Bladet .
I september og oktober ble Skoda Enyaq og Volkswagen ID.4 hver sรธkt over 200 000 ganger pรฅ plattformen. Noe som er betydelig hรธyere enn Teslas siste topp pรฅ omtrent 186 000 menigheter tilbake i januar 2023.
โ For bare et halvt รฅr siden var bรฅde Tesla Model Y og Model 3 nรฆrmest urolige pรฅ toppen av sรธkene pรฅ Bilbasen, men akkurat nรฅ mรฅ jeg innrรธmme at jeg synes det er vanskelig รฅ se dem komme tilbake til det.
LES OGSร : Dansk by innfรธrer kritisert forbud mot biler
Denne utviklingen understreker hvordan Tesla i รธkende grad sliter med รฅ opprettholde sin tidligere posisjon ettersom konkurransen pรฅ elbilmarkedet รธker.
Den generelle interessen for elbiler fortsetter รฅ รธke pรฅ plattformen, men Tesla har ikke holdt tritt med denne generelle veksten.
Det er imidlertid ikke bare i antall menigheter Tesla opplever utfordringer. Ifรธlge Jan Lang klarer modeller som Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4. Selv Fiat 500 gjรธr det bedre pรฅ salgslistene. Til Ekstra Bladet forklarer analytikeren at flere faktorer kan spille inn for Teslas tilbakegang.
En av hovedรฅrsakene er at Tesla har en prisstrategi der prisene pรฅ bilene justeres hyppig.
Dette skaper usikkerhet for enkelte kjรธpere, som i stedet velger biler fra andre merker der prisingen er mer stabil.
Jan Lang peker ogsรฅ pรฅ at presidentvalget i USA og usikkerheten som fรธlge av dette kan ha hatt innflytelse pรฅ forbrukernes valg.
Med den รธkte konkurransen og รธkende interessen for elbiler er det klart at Tesla mรฅ finne nye strategier for รฅ ta tilbake bรฅde sรธkelister og salgslister. Konkurrentene har ikke bare innhentet, men i mange tilfeller ogsรฅ forbigรฅtt merkevaren, noe som gjรธr fremtiden mer uforutsigbar for den tidligere markedslederen.
Ser man pรฅ antall nyregistreringer i Danmark er det imidlertid fortsatt ingen bil som gjรธr det bedre enn Model Y. Selv om Volkswagen som merke gjรธr det noe bedre.