Hvor mye koster det å bygge Kevin Magnussens Formel 1-bil?

Selv om det nå er innført et budsjetttak i Formel 1, er det fortsatt langt fra gratis å utvikle bilene fra år til år. Få oversikten her.

Historisk sett har svaret i Formel 1 ofte vært at «kostnadene for utviklingen av en Formel 1-bil er like lange som en snor».

Sagt på en annen måte – utgiftene er uendelige. Eller. Det har det i hvert fall vært. For å sikre en jevnere konkurranse mellom dagens elleve lag er det innført et budsjetttak. Det skjedde i 2021.

Taket, som regulerer totalbudsjettet for utvikling og drift av alle Formel 1-lagene, er i dag satt til 135 millioner dollar per år. team – rundt 940 millioner DKK.

Alle lag må imidlertid frita de tre mest elendige ansatte fra selve budsjettrammen. For ordens skyld påpeker vi her at det vanligvis er korene som får mest i lønn. I hvert fall med topplagene.

Før kostnadstaket ble innført anslo Pat Symonds, som er teknisk direktør i Andretti Motorsport, som håper å lande 11. plass i Formel 1 med Cadillac, at totalprisen på en bil kan komme opp i nesten 3 milliarder kroner.

LES OGSÅ: Får verdens største bot for å ignorere tilbakekalling

– I min forrige rolle pleide jeg hele tiden å spørre teamene hvor mye de brukte på enkelte komponenter.

– Noen ganger ville ikke lagene si noe og noen ganger visste de ikke – men jeg gjorde noen notater og jeg kan beregne kostnadsøkningen med inflasjon etter årene med Marussia, sier teknisk direktør til Motor Sport Magazine .

Her er hva de enkelte delene av bilen koster i dag, ifølge Symonds.

Hvor dyre er delene til en Formel 1-bil:

  • Chassis: Ca. 4,9 millioner kroner
    Består av tolv lag karbonfiber og veier rundt 35 kg.
  • Bakvinge med DRS: 595.000-1,05 millioner DKK
    Design varierer avhengig av sporkrav og bakkeeffekt.
  • Forvinge og nese: 990.000 kr
    En kompleks del som påvirker bilens aerodynamikk ved først å bryte luften og deretter lede den rundt bilen.
  • Halo: 120 000 kr
    Denne beskyttelsesrammen tåler trykk på opptil flere tonn for å beskytte føreren.
  • Gulv- og vindavvisere: 990 000 kr
    Designet for å optimalisere luftstrømmen med minimal turbulens.
  • Motor: 127 millioner kroner
    1,6 liters V6-motor med turbo- og hybridteknologi er den dyreste enkeltkomponenten.

  • Girkasser: 2,45 millioner kroner
    Halvautomatiske systemer med åtte gir som skifter på bare 0,05 sekunder.
  • Drivstofftank: 215 000 kr
    Laget av kevlar og polyuretan for å unngå vektforskyvning under lob.
  • Ratt: 350.000 kr
    Laget i karbonfiber og tilpasset førerens behov med opptil 20 knapper og funksjoner.
  • Hydraulikk: 1,2 millioner kroner
    Sjekker bilens mekaniske systemer, inkludert styring og DRS.
  • Bremseskiver og klosser: 540 000 kr
    Designet for effektiv kuling og ytelse under ekstreme forhold.
  • Dekk: 21 000 kr pr sett
    Produsert i forskjellige gummiblandinger og tilpasset værforhold.
  • Diverse (ledningsnett, drivaksler etc.): 350 000 kr

Med disse utgiftene er det klart at en Formel 1-bil er en av de mest avanserte og dyre maskinene i verden. Kostnadstaket er imidlertid med på å gjøre konkurransen mer håndterlig og forutsigbar.

Les flere spennende nyheter fra og om motorsportens verden her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Elbil kommer til Danmark – prisen faller med 218 000 kroner

Lucid Motors, som etter flere års forsinkelse nå sikter...

Oversett fotobil i 6 måneder – bøtelagt med 208 000 danske kroner

Andrea Ferretto overså en varebil med skjult kamera i...

Strøm til elbiler har blitt 75 prosent dyrere i Norge

En studie viser at 53 prosent av elbilførere mener...

Ford taper 38 milliarder kroner på elbiler innen 2025

De har bygget elbiler i flere år. Men det...

Antall ladestasjoner synker betraktelig – Trump har skylden

Antallet nye ladestasjoner i USA synker kraftig. Analytikere skylder...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...