5. februar, 2025

Abarth gir opp å bygge biler på grunn av skatter

Abarth har bygget merkets siste bil med forbrenningsmotor. Økende skatter har skylden.

Abarth, som har modifisert Fiat-biler med forbrenningsmotorer i flere tiår, har bestemt seg for å legge den til ro.

Boosted fortalte det allerede i februar. Men nå er det litt flere nyheter i saken.

I fremtiden, hvis det overlever, vil merket ikke lenger bygge biler med kraftige bensinmotorer.

Avgjørelsen er tatt av Abarth-ledelsen på grunn av økende avgifter på biler med forbrenningsmotorer i Europa, som gjør det mindre attraktivt for kunder å eie disse korvettene som nye.

Gaetano Thorel, som leder Fiat og Abarth i Europa, utdypet avgjørelsen i et intervju med Autocar .

LES OGSÅ: Toyotas regel er dårlig nytt for Kevin Magnussens rival

Han fremhever at i Italia eiere av en bil som slipper ut 180 g CO₂ pr kilometer, årlige avgifter på mellom 7.500 og 15.000 danske kroner.

Til sammenligning er det ingen tilsvarende avgifter for elbiler, som ifølge Thorel også tilbyr tilsvarende ytelse uten vesentlige kompromisser.

På denne bakgrunn har Abarth konkludert med at fremtiden til merket ligger i elbiler. Alle fremtidige modeller fra Abarth vil derfor være helelektriske. Selv om Fiat planlegger en hybridversjon av sin nyeste 500-modell i 2026, vil ikke Abarth utvikle en høyytelsesversjon av den.

Thorel forklarer at hybrider anses som teknologisk utilstrekkelige i forhold til Abarths ambisjoner. Den lille forbrenningsmotoren som hybridmodellen skal utstyres med vil ikke kunne yte nok til å bære merkets sporty image.

Det er heller ingen planer om å utvikle en helt ny dedikert Abarth-modell. I stedet vil merket fortsette å bygge videre på eksisterende Fiat-modeller, slik de har gjort historisk.

Etter lanseringen av elektriske versjoner av Fiat 500e og 600e, er neste steg trolig en elektrisk modell basert på en større Panda-variant, som forventes å bli introdusert i 2027.

Samtidig har Stellantis' direktør, Carlos Tavares, gjort det klart at flere av konsernets mindre suksessrike bilmerker har begrenset tid til å bevise sin verdi.

Selv om han ikke nevnte Abarth spesifikt, har han indikert at store beslutninger vil bli tatt på disse merkene i løpet av de neste årene.

I mellomtiden er merker som Maserati og Lancia garantert økonomisk støtte frem til 2026, noe som betyr at drastiske endringer neppe vil skje før tidligst i 2027.

Les flere spennende nyheter fra og om motorsportens verden her!

Latest

Don't miss

Skoda: Elbiler er bare 200 kroner billigere å bygge

Forskjellen mellom el- og bensin/dieselbiler er ubetydelig hos Skoda....

Toyota skal installere hydrogenstasjoner over hele Europa

Til tross for åpenbar tvil, mener Toyota fortsatt at...

Kjent fra TV – politimann anklaget for juks

En av Danmarks mest kjente offiserer, trafikkbetjent Preben Sandager,...

Her brukes syltede agurker som veisalt.

Siden 2019 har myndighetene i Sør-Tyskland eksperimentert med å...

Audi dropper navnebytte – kundene hater det

Audi burde ha endret en lang rekke modellnavn. Men...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Aston Martin avviser: Nei takk til elbiler for 2040

Adrian Hallmark, som tok over som direktør for Aston Martin, er ikke veldig glad i ideen om kun å lage elbiler innen 2040. Elbiler...

Elbil for å slette Volkswagens enorme gjeld – her er navnet

Volkswagens nye Volkswagen er slett ikke den kommende ID.2. På den annen side er det en enda mindre søster som skal redde hele merket...

Politiet kritiserte for å bruke kamerabiler for lite

Den danske riksrevisjonen offentliggjorde søndag en rapport om at politiet bruker landets 107 kamerabiler feil og for lite. Rigsvisionen publiserte søndag en rapport som...

BMW-forhandler angrepet – "HLR-nummer lekket på darkweb"

Den danske BMW-forhandleren Jan Nygaard bekrefter nå at dataene som ble stjålet i et hackerangrep tidligere denne måneden er lekket. Den danske BMW-forhandleren Jan...

Gigant: Etterspørselen etter olje vil tidligst falle i 2040

Verken kraner eller oljebrønner vil bli stengt foreløpig. Etterspørselen vil tidligst falle i 2040, ifølge verdens største oljehandler. Det er godt mulig at dansker...

Bare 1,8 prosent av Europas biler går på strøm

Bare 1,8 prosent av alle biler i Europa går på strøm. Selv når du inkluderer hybrider i beregningen, er prosentandelen under 4. Elbiler utgjør...

Den norske regjeringen vil forby alle trafikkalarmer

Et nytt lovforslag fra den norske regjeringen vil forby alle typer trafikkalarmer i landet. 100.000 sjåfører vil bli berørt, skriver NRK. Mens trafikkvarsling her...

Død elbil koster 135.000 kroner. – Jaguar nekter å hjelpe

Etter bare 35 000 kilometer og 6 år er Cato Bryns elbil Jaguar I-Pace død. Reparasjonen koster 135.000 kroner. Beklagelig, sier importøren. Cato Bryn...

12.000 igjen – bilgiganten varsler flere permitteringer

Ledelsen har oppdaget svakheter i alle forretningsområder. Derfor vil ikke Bosch utelukke at over de 12.000 ansatte som er varslet om permitteringer må gå....

Kunne ikke reddes – Tesla-eieren døde i flammene

Brannmenn prøvde, men klarte ikke redde en Tesla-eier fra å dø i flammene. Bilen var rett og slett for oppslukt av flammer, heter det....

Her brukes syltede agurker som veisalt.

Siden 2019 har myndighetene i Sør-Tyskland eksperimentert med å bruke avfallslake fra syltede agurker på veiene – i stedet for veisalt. Veisalt brukes i...

Dane har kjøpt sjeldne Koenigsegg for 12 millioner DKK.

Den skulle ha tre sylindre, men er nå kun tilgjengelig med 8. 300 biler skal lages, og nå kommer en av de 12 millioner...