Abarth gir opp å bygge biler på grunn av skatter

Abarth har bygget merkets siste bil med forbrenningsmotor. Økende skatter har skylden.

Abarth, som har modifisert Fiat-biler med forbrenningsmotorer i flere tiår, har bestemt seg for å legge den til ro.

Boosted fortalte det allerede i februar. Men nå er det litt flere nyheter i saken.

I fremtiden, hvis det overlever, vil merket ikke lenger bygge biler med kraftige bensinmotorer.

Avgjørelsen er tatt av Abarth-ledelsen på grunn av økende avgifter på biler med forbrenningsmotorer i Europa, som gjør det mindre attraktivt for kunder å eie disse korvettene som nye.

Gaetano Thorel, som leder Fiat og Abarth i Europa, utdypet avgjørelsen i et intervju med Autocar .

LES OGSÅ: Toyotas regel er dårlig nytt for Kevin Magnussens rival

Han fremhever at i Italia eiere av en bil som slipper ut 180 g CO₂ pr kilometer, årlige avgifter på mellom 7.500 og 15.000 danske kroner.

Til sammenligning er det ingen tilsvarende avgifter for elbiler, som ifølge Thorel også tilbyr tilsvarende ytelse uten vesentlige kompromisser.

På denne bakgrunn har Abarth konkludert med at fremtiden til merket ligger i elbiler. Alle fremtidige modeller fra Abarth vil derfor være helelektriske. Selv om Fiat planlegger en hybridversjon av sin nyeste 500-modell i 2026, vil ikke Abarth utvikle en høyytelsesversjon av den.

Thorel forklarer at hybrider anses som teknologisk utilstrekkelige i forhold til Abarths ambisjoner. Den lille forbrenningsmotoren som hybridmodellen skal utstyres med vil ikke kunne yte nok til å bære merkets sporty image.

Det er heller ingen planer om å utvikle en helt ny dedikert Abarth-modell. I stedet vil merket fortsette å bygge videre på eksisterende Fiat-modeller, slik de har gjort historisk.

Etter lanseringen av elektriske versjoner av Fiat 500e og 600e, er neste steg trolig en elektrisk modell basert på en større Panda-variant, som forventes å bli introdusert i 2027.

Samtidig har Stellantis' direktør, Carlos Tavares, gjort det klart at flere av konsernets mindre suksessrike bilmerker har begrenset tid til å bevise sin verdi.

Selv om han ikke nevnte Abarth spesifikt, har han indikert at store beslutninger vil bli tatt på disse merkene i løpet av de neste årene.

I mellomtiden er merker som Maserati og Lancia garantert økonomisk støtte frem til 2026, noe som betyr at drastiske endringer neppe vil skje før tidligst i 2027.

Les flere spennende nyheter fra og om motorsportens verden her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Donald Trump får Tesla-aksjen til å falle med 14 prosent

En bitter feide mellom Donald Trump og Elon Musk...

Norge forbyr sjåfører å bruke berøringsskjermer mens de kjører

Et nytt lovforslag i Norge forbyr sjåfører å bruke...

Skjer 1. januar 2026 – disse bilene vil bli forbudt i miljøsoner

Siden innføringen av miljøsoner i 2008 har reglene blitt...

Lasteskip med 3159 biler om bord tar fyr

Bilskipet Morning Midas, som har tusenvis av biler om...

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Formel 1 dropper banen som drepte Ayrton Senna

Den tradisjonelle Imola-banen er en saga blott i Formel 1 fra 2026, når den spanske hovedstaden Madrid tar over med et nytt gateløp på...

Dansk direktør slutter i amerikansk bilgigant

Danish Crown har utnevnt Jens Peter Clausen til ny administrerende direktør. Han kommer direkte fra en stilling i General Motors, og har med seg...

Tvinger folk til å kjøre elbiler – statens egne biler kjører på diesel

I Danmark går bare fire av totalt 32 ministerbiler på strøm. I England er det enda verre, viser en ny telling. Mens myndigheter rundt...

Sjef: Elektrisk BMW M3 får kunstig motorlyd

Den kommende elektriske BMW M3 vil ha over 850 hestekrefter og kunstig motorlyd, men BMW oppgir at manuell girkasse ikke vil være en del...

Obligatorisk utstyr for fartsovertredelse ved passering av fotobokser

En sjåfør hevder nå at assistansesystemet i bilen fikk den til å akselerere foran en fotoboks, og at boten derfor er urettferdig. En ny...

Tesla ekspanderer i Danmark – bygger 3000 nye kvadratmeter

Interessen for Tesla Model Y og Model 3 er stor i Nordjylland. Derfor åpner Tesla et 3000 kvadratmeter stort senter i Aalborg for salg...

BYD tvinger sine ansatte til å jobbe gratis

Nye anklager rammer bilmerket BYD. To tidligere ansatte forteller om systematisk utnyttelse, gratis overtid og ekstrem overvåking på fabrikken. Skrekkhistorier om gratis arbeid og...

Skjer 1. januar 2026 – disse bilene vil bli forbudt i miljøsoner

Siden innføringen av miljøsoner i 2008 har reglene blitt strammet inn flere ganger. Og 1. januar 2026 vil enda flere biler bli rammet av...

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av den danske Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner...