Abarth har bygget merkets siste bil med forbrenningsmotor. Økende skatter har skylden.
Abarth, som har modifisert Fiat-biler med forbrenningsmotorer i flere tiår, har bestemt seg for å legge den til ro.
Boosted fortalte det allerede i februar. Men nå er det litt flere nyheter i saken.
I fremtiden, hvis det overlever, vil merket ikke lenger bygge biler med kraftige bensinmotorer.
Avgjørelsen er tatt av Abarth-ledelsen på grunn av økende avgifter på biler med forbrenningsmotorer i Europa, som gjør det mindre attraktivt for kunder å eie disse korvettene som nye.
Gaetano Thorel, som leder Fiat og Abarth i Europa, utdypet avgjørelsen i et intervju med Autocar .
LES OGSÅ: Toyotas regel er dårlig nytt for Kevin Magnussens rival
Han fremhever at i Italia eiere av en bil som slipper ut 180 g CO₂ pr kilometer, årlige avgifter på mellom 7.500 og 15.000 danske kroner.
Til sammenligning er det ingen tilsvarende avgifter for elbiler, som ifølge Thorel også tilbyr tilsvarende ytelse uten vesentlige kompromisser.
På denne bakgrunn har Abarth konkludert med at fremtiden til merket ligger i elbiler. Alle fremtidige modeller fra Abarth vil derfor være helelektriske. Selv om Fiat planlegger en hybridversjon av sin nyeste 500-modell i 2026, vil ikke Abarth utvikle en høyytelsesversjon av den.
Thorel forklarer at hybrider anses som teknologisk utilstrekkelige i forhold til Abarths ambisjoner. Den lille forbrenningsmotoren som hybridmodellen skal utstyres med vil ikke kunne yte nok til å bære merkets sporty image.
Det er heller ingen planer om å utvikle en helt ny dedikert Abarth-modell. I stedet vil merket fortsette å bygge videre på eksisterende Fiat-modeller, slik de har gjort historisk.
Etter lanseringen av elektriske versjoner av Fiat 500e og 600e, er neste steg trolig en elektrisk modell basert på en større Panda-variant, som forventes å bli introdusert i 2027.
Samtidig har Stellantis' direktør, Carlos Tavares, gjort det klart at flere av konsernets mindre suksessrike bilmerker har begrenset tid til å bevise sin verdi.
Selv om han ikke nevnte Abarth spesifikt, har han indikert at store beslutninger vil bli tatt på disse merkene i løpet av de neste årene.
I mellomtiden er merker som Maserati og Lancia garantert økonomisk støtte frem til 2026, noe som betyr at drastiske endringer neppe vil skje før tidligst i 2027.
Les flere spennende nyheter fra og om motorsportens verden her!