Buttons gjør comeback i nye biler. Snart kan det komme en knapp som kan redusere dekkslitasjen, tror svensk forsker.
Elbiler og dekkslitasje henger uløselig sammen. Faktisk er dekkene til elbiler opptil 100 prosent dyrere enn de til bensin- og dieselbiler.
Selv om elbiler anses å være utslippsfrie under trafikk, bidrar de til luftforurensning gjennom partikler fra dekkslitasje. Denne slitasjen er ofte mer uttalt på elbiler på grunn av deres vekt og sterke akselerasjon.
For å motvirke dette problemet har Swedish Electromobility Centre finansiert et prosjekt fokusert på å måle og forstå dekkslitasje på elbiler. Prosjektet, utført av VTI og Volvo Cars, undersøker hvordan man kan redusere denne slitasjen.
Seniorforsker ved VTI, Mats Gustafsson, leder prosjektet og ser muligheter for aktivt å håndtere dekkslitasje.
– Vekten og motorkraften er problemer, men samtidig er det relativt enkelt å styre elbiler raskt og med høy presisjon.
– Det betyr at det må være gode muligheter til å påvirke dekkslitasjen, sier Mats Gustafsson ifølge Auto Motor och Sport.
LES OGSÅ: Teslas biler er involvert i de absolutt flest dødsulykkene
Han foreslår til og med en dedikert knapp for fremtidens elbiler. Trykker du på den gjør bilen selv noe for å slite mindre på dekkene.
– Hvem vet, kanskje elbilene får en «reduser dekkslitasje»-knapp i fremtiden. Det kan være et orksprogram som faller sammen med 'øko-innstillingen' (som allerede finnes i flere biler, red.). Men det gjenstår å se.
Prosjektet, kalt «Dekkslitasje og dekkpartikkelutslipp fra elektriske bergingsbiler», skal gå over to år.
Forskerne skal bruke VTIs dekktestanlegg i Linköping, chassisdynamometre ved Volvo Cars i Gøteborg og Volvos testbane i Hällered for å samle inn data og teste løsninger.