Jaguar har fått ny logo. Det burde være nok til å redde merket når eller hvis produksjonen gjenopptas i 2026.
Jaguar satser på at en ny logo kan bidra til å redde bilmerket fra krisen det er i. Salget av Jaguar-biler har falt drastisk både globalt og i Danmark.
I de første 10 månedene av 2024 er det kun solgt 2 Jaguar-modeller i Danmark, mot 10 i samme periode i 2023.
For å møte krisen har Jaguar varslet en rekke omfattende endringer. Modellutvalget er redusert slik at kun Jaguar F-Pace SUV står igjen.
I tillegg introduseres ny logo, ny grafisk profil og ny font. Merkevaresjef Rawdon Glober mener det krever mot å relansere et så kjent merke.
– Vi har ikke snust noe hvitt, så det er godt nok, sier Glober, men viser til den nye logoen ifølge Bilforhandler Magazine .
LES OGSÅ: Forskere har lært rotter å kjøre bil
Jaguar planlegger å presentere en konseptbil som skal vise det nye designspråket for de kommende modellene.
Tre nye elbiler er under utvikling, og alle forventes å ha en pris på over 1 million kroner. I tillegg vil Jaguar åpne nye utstillingslokaler i eksklusive storbyområder for å tilby kundene en annerledes opplevelse.
Strategien om å satse på dyrere elbiler og ny logo er et forsøk på å reposisjonere Jaguar i markedet. Om det er nok til å redde bilmerket er ennå å se.