Alle nye biler må ha denne begrenseren fra 2025

En ny FN-rapport konkluderer ikke overraskende med at risikoen for å gjøre feil bak rattet øker med alderen. Nå får alle nye biler en limiter.

En ny FN-rapport slår fast at sjåfører på 75 år og over har betydelig større risiko for å gjøre feil med pedalene i trafikkork, også kjent som pedalfeil. Nå må bilmerker sette inn flere restriksjoner i nye biler.

Konkret skal alle nye biler utstyres med en rekke restriksjoner i et såkalt ACPE-system. Reglene, som gradvis skal gjelde fra 2025, skal gjøre trafikken tryggere, sier FN.

Men tilbake til problemet som FN peker på i den nye rapporten. Forvirringen mellom pedalene når sjåføren trykker på gasspedalen i stedet for bremsen.

Rapporten påpeker at alder spiller en vesentlig rolle for sannsynligheten for å gjøre slike feil. Som en konsekvens av dette har FN pålagt alle bilprodusenter en rekke nye regler for å redusere risikoen for feil og minimere konsekvensene dersom de oppstår.

Andelen sjåfører på 75 år og over øker. Denne utviklingen ser man spesielt i land som Japan, hvor forbedret levestandard har gjort det mulig for flere eldre å beholde korkortet.

LES OGSÅ: Toyota nekter å gi opp – med tanke på dieselhybrid

Ifølge japansk statistikk forventes andelen 75-åringer med førerkort å øke fra 4 % i 2009 til 9,2 % i 2025. Det samme datagrunnlaget viser at risikoen for pedalsvikt blant førere i denne aldersgruppen kan være opptil åtte ganger høyere enn blant yngre førere.

De aller fleste alvorlige tilfeller av pedalsvikt forekommer i biler med automatgir. Bare i England skjer 7 av 8 slike ulykker i biler med automatgir.

For å motvirke problemet har FN besluttet å stille strengere krav til bilprodusentene. Disse reglene, som trer i kraft gradvis fra 2025, inkluderer innføring av det såkalte ACPE-systemet.

Systemet er designet for å oppdage akselerasjoner forårsaket av "feil" bruk av gasspedalen. Det er imidlertid ikke kjent om systemet kun kan gripe inn i slike tilfeller.

De viktigste nye kravene i ACPE-systemet er:

  • Begrensning av utilsiktet akselerasjon : Systemet skal oppdage feil bruk av gasspedalen og kontrollere akselerasjon både forover og i revers dersom det er hindringer i nærheten av korvetten.
  • Identifisering av plutselige bevegelser : En rask og dyp aktivering av gasspedalen (over 70 % av pedalvandringen, aktivert med en hastighet på minst 400 % per sekund) bør betraktes som en feil.
  • Kontroll ved stillestående : ACPE-systemet må begrense akselerasjonen når toget starter fra stillestående.
  • Kollisjonsforebygging : Systemet skal forhindre eller redusere risikoen for kollisjoner med hindringer 1-1,5 meter fra bilen, avhengig av vei- og værforhold og kjøretøyets tilstand.

Pedalforvirring er også et problem hjemme. Tilbake i april i år fløy en Nissan Leaf med en 72 år gammel kvinne gjennom fasaden til Netto på Nyborgvej i Odense. Hun ble imidlertid ikke siktet for noe etter ulykken, som fortsatt etterforskes av myndighetene.

Den eldre kvinnen avviste selv at hun hadde tatt feil på gasspedalen og bremsen da hun fløy gjennom butikkens store glasseksjon.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Trafiktilsynet i Danmark: Glemsomme sjåfører får bot

I Danmark er det ikke krav om at registreringsbeviset...

Dansk ladestasjonprodusent har gått konkurs

Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems har gått konkurs....

Forhandler: 1 år gammel Alfa Romeo skal ruste

Det er helt normalt at en ett år gammel...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i...

Elbilmerke reddet fra konkurs – brukte 10 milliarder

Til tross for at de har brukt 10 milliarder...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...