22. november, 2024

Tesla har igjen flest feil for periodisk syn

Bare fordi det er mange av dem er ikke nødvendigvis bra. Ikke engang i visningshallene, der Tesla-modellen presterer dårligst visuelt, sier Tüv.

Tesla Model 3 rangerer nok en gang som den dårligste bilen i den tyske Tüv-rapporten om periodiske bilkontroller.

Rapporten, som analyserer hvordan ulike bilmodeller klarer seg i de periodiske vurderingene, trekker også frem typiske problemområder for elbiler.

Ifølge den siste rapporten fra Tüv, som undersøkte ti elbilmodeller, er det ingenting som skiller elbilen fra bensin- og dieselbiler. Biltypene gjør det stort sett like bra eller dårlig, avhengig av hvordan man ser det.

– Det generelle bildet viser at elbiler teknisk sett verken er mer eller mindre sikre enn biler med forbrenningsmotor, sier Tüv-direktør Joachim Bühler.

Det skriver Handelsblatt .

Rapporten avslører imidlertid at enkelte feil går igjen i elbilene. Hjulopphengene er et hyppig problem, da de ofte slites raskere på grunn av elbilers høye vekt.

LES OGSÅ: Ledelsen til kinesiske elbiler hører fortiden til, sier Renault

I tillegg er bremsene på mange elbiler i dårlig stand. Dette er fordi regenerativ bremsing, der bilen bremser ved å resirkulere energi fra elmotoren, gjør den vanlige bremsepedalen overflødig for mange sjåfører.

Tesla Model 3, som også lå på sisteplass i fjorårets rapport, presterer dårligst også i år. Over 14 prosent av tre år gamle Tesla Model 3-biler dumper det første synet.

For biler på fire til fem år er Tesla fortsatt lavest på statistikken. I tillegg til problemer med bremser og fjæring, rapporterer Tüv også om hyppige feil på bilens frontlykter og andre lyskomponenter.

– Dette tyder på manglende service og vedlikehold, sier Joachim Bühler.

En mulig forklaring kan være at Tesla ikke har et fast krav til vanlig service. Mange av feilene kunne nok vært unngått dersom eierne hadde sjekket bilene før synet.

Mens Tesla Model 3 presterer dårligst, er heller ikke Renault Zoe problemfri – ni prosent av franske elbiler dumper det første blikket. Derimot gjør Volkswagen e-Golf og de nyere ID-modellene det bedre.

På alle biler, uavhengig av alder eller drivstoff, var det 20,6 prosent som hadde feil i Tüvs rapport. Blant eldre modeller som Renault Twingo og Dacia Logan, som er 12-13 år gamle, feiler over 40 prosent.

Derimot har den to-tre år gamle Honda Jazz en feilprosent på bare 2,4 prosent og presterer best i rapporten.

Latest

Don't miss

Vegdirektoratet advarer bilistene: Siste sjanse

Ifølge Vegvesenet er dette absolutt siste sjanse til å...

Etter 250 permitteringer – kutter bilgiganten igjen

Ønsket om hva Volvo Trucks har å tilby er...

Toyota nekter å gi opp – med tanke på dieselhybrid

Japanske Toyota tenker ikke så mye på tanken om...

1,1 millioner danske sjåfører får INGEN hjelp i 2025

Staten forventer at bensin og diesel vil falle i...

Hvor mye koster det å bygge Kevin Magnussens Formel 1-bil?

Selv om det nå er innført et budsjetttak i...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Ledelsen til kinesiske elbiler hører fortiden til, sier Renault

Forspranget som de kinesiske elbilene kan ha hatt, har de europeiske merkene allerede tatt igjen, sier Renault-direktør Luca de Meo. Renault-direktør Luca de Meo...

Lotus slipper taket for å kun bygge elbiler

Kinesisk-eide Lotus fortalte verden i 2021 at merket kun vil bygge elbiler senest innen 2028. Slik er det ikke lenger. Lotus slipper taket for...

En billett til Formel 1-løpet koster over 7 millioner DKK

Den dyreste billetten til Formel 1-løpet i Las Vegas koster over 7 millioner DKK. Men da er også en Aston Martin inkludert i prisen....

Alle nye biler må ha denne begrenseren fra 2025

En ny FN-rapport konkluderer ikke overraskende med at risikoen for å gjøre feil bak rattet øker med alderen. Nå får alle nye biler en...

Toyota nekter å gi opp – med tanke på dieselhybrid

Japanske Toyota tenker ikke så mye på tanken om at elbiler skal ta over hele markedet. Så nå vurderer merket en dieselhybrid. Toyota vurderer...

Tre ansatte i Hyundai ble drept under miljøtest på bilfabrikk

Sørkoreanske myndigheter har satt i gang en etterforskning etter at 3 ansatte ble drept på en Hyundai-fabrikk. Ulykken skjedde under en miljøtest. Tre ansatte...

Formel 1-kor frykter bare Kevin Magnussen

Kevin Magnussen er den eneste på banen som Williams' Alex Albon frykter å se i sidespeilene sine ute på Formel 1-banene. Alex Albon er...

Jaguar-sjefen bak ny logo nekter for narkotikabruk

Jaguar har fått ny logo. Det burde være nok til å redde merket når eller hvis produksjonen gjenopptas i 2026. Jaguar satser på at...

Volvo skroter helt spesiell bensinmotor

I flere år har Volvo bygget bensinmotorer med både den ene og den andre typen trykklading. Men nå er det slutt med kompressor og...

Forskere har lært rotter å kjøre bil

Et team av forskere har lært noen rotter å styre og bremse biler. Forsøket viste også at rotter som synger alene er mindre stresset....

Han vil ha 280.000 kroner for den 27 år gamle Nissan-logoen

En eBay-bruker vil ha hele 280.000 kroner for denne 27 år gamle Nissan-logoen. Hvis det er ekte, hvis det bare er 43 andre kopier....

Flere partier vil stoppe flere motorveier i Danmark

Flere partier vil nå at regjeringen dropper en motorvei rundt København. Regjeringen er ikke uvillig til tanken, sier statsråden. Flere partier ønsker at regjeringen...