Hver gang et dรธdt Tesla-batteri skal kasseres, fรธlger det med en stor regning. Og det er ikke mye forskjellig for andre merker.
Det koster en formue nรฅr en utbrent elbil skal kasseres. Bare hรฅndtering av batteriet i en utbrent Tesla koster opptil 40 000 DKK.
Det sier Nordjysk Autoophug til motorbladet .
Ifรธlge media er det i dag minst ti utbrente elbiler som 'samler stรธv' ute ved de ulike bilopphuggere. Alt fordi det ikke er noen sak i รฅ hakke opp bilen.
Det koster en formue รฅ disponere bilene pรฅ riktig mรฅte. Og det er et lovforslag ingen i bransjen sรฅ langt har รธnsket รฅ svelge.
โ Batteriene kan ikke selges, for ingen vil ha dem i den tilstanden, og vi ender derfor opp med regningen for รฅ bli kvitt dem, sier eier av Nordjysk Autoophug, Karsten Holst, til media.
LES OGSร : Formel 1-kor frykter bare Kevin Magnussen
En ting er hva det koster รฅ 'miljรธbehandle' de utbrente elbilene riktig, en annen er ressursene som branner i elbiler koster samfunnet.
Tidligere i รฅr kunne Boosted fortelle at det ble brukt nรฆrmere 190.000 liter vann da brannvesenet i California slukket en kopi av Tesla Semi-lastebilen.
Historier som dette er dessverre ikke unike. I desember 2023 mรฅtte andre brannmenn bruke over 123 000 liter vann for รฅ slukke flammene i en annen Tesla.
Og i september i รฅr kunne en svensk opphugger fortelle at en elbil som ellers hadde brent ut begynte รฅ brenne igjen etter en uke. Les mer om det her .
Heldigvis viser gjentatte undersรธkelser at branner i elbiler hรธrer til sjeldenhetene. Det gjรธr imidlertid ikke frykten mindre. I Hellas er konsekvensen allerede tatt. Elbiler med mer enn 40 prosent strรธm pรฅ batteriene er ikke tillatt om bord pรฅ enkelte ferger i det hele tatt.