Nye Porsche 911 GT3 RS Manthey har en spoiler så gigantisk at bakruten må dø. Karbonfiberpanelet er derimot 25 prosent lettere.
Manthey, som Porsche eier 51 % av, har utviklet en ny versjon av 911 GT3 RS.
En av de viktigste endringene er at bilen nå leveres uten bakrute. I stedet er den utstyrt med et lett karbonfiberark som reduserer vekten fra området med 25 prosent.
På karbonfiberplaten er det også en haifinneantenne inspirert av Porsche 963-raceren, som brukes til langdistanseløp – inkludert 24-timersløpet i Le Mans, Frankrike.
På taket er det lagt til seks mindre finner for å hjelpe til med å lede varm luft vekk fra fronten slik at de bakre luftinntakene kan trekke inn kjøligere luft.
I det hele tatt er aerodynamikk nøkkelordet bak oppgraderingene. Den store spoileren har fått nye sider for å øke nedkraften, og diffuseren på bakstøtfangeren er gjort betydelig større av samme grunn.
LES OGSÅ: Volkswagen angrer – alle elbiler må designes på nytt
For å redusere luftmotstanden er felgene rundt hele bilen utstyrt med karbonfiberdeksler. Resultatet er en bil som genererer mer enn 1000 kilo downforce med en hastighet på 285 kilometer i timen.
I tillegg til endringene på bilens karosseri, har Manthey også jobbet med understellet. Forakselen har fått 30 % stivere fjærer, mens bakakselen er blitt 15 % stivere.
Fjæringen er også forbedret med nye støtdempere, og biler med keramiske bremseskiver kan nå få enda villere bremseklosser. I tillegg tilbyr Manthey detaljer som dørsider i karbonfiber med belysning, LED-projektorer og hengerfeste som kun kan brukes på racerbaner.
Utviklingen av Manthey-settet har tatt to år fordi bl.a. tid har blitt brukt på omfattende testing på flere ulike europeiske racerbaner.
Et av de neste målene er å forbedre rundetiden på Nürburgring. I oktober 2022 fullførte standardutgaven av 911 GT3 RS strekningen på 20,8 kilometer på 6 minutter og 49,32 sekunder. Manthey håper å slå denne gangen, hvis været tillater det.
Eiere av 911 GT3 RS kan allerede bestille oppgraderingspakken. Den vil være tilgjengelig i EU fra januar neste år, mens andre regioner må vente til mars. Prisen på settet er ennå ikke offentliggjort, men en tilsvarende oppgradering til 718 Cayman GT4 RS koster rundt 365.000 DKK (US-priser, red.). Og installasjonen er ikke inkludert.
Da Manthey-settet til den mindre 'voldelige' GT3 kom til Danmark i januar 2023, kunne vi ikke lokke prisen ut av den danske importøren. Les mer om det her .