Nå må elbiler se ut som en 'ekte Mercedes', sier direktør

Mercedes' elbiler har så langt skilt seg betydelig ut fra resten av modellutvalget. Men nå skal elbilene «se ut som en klassisk Mercedes», sier administrerende direktør Ola Källenius.

Fra 2026 vil Mercedes sin elbil være nærmere «en klassisk Mercedes». I hvert fall på en klok måte. Det sier merkevarens administrerende direktør Ola Källenius.

Dette er skrevet av Autobild .

Källenius, som tidligere i år takket nei til Mercedes sine ambisjoner og innsats på elbilfronten, forklarer at det fra 2026 vil skje permanente endringer i formspråket til bilmerket.

– Fra 2026 vil vi se en permanent endring i formspråket. Elbilene våre vil være mer visuelt basert på det «klassiske» Mercedes-designet og vil derfor se umiskjennelig ut som en Mercedes, sier direktøren.

Som eksempel nevner Ola Källenius at den ikoniske Mercedes-stjernen nå er å finne på den ansiktsløftede EQS.

LES OGSÅ: Helt ny Tesla mistet lakken etter første vask

Men det er ikke bare elbiler hvis design nå i større grad skal gjenspeile Mercedes. Det bør også modellnavnene.

Merket fra Stuttgart gjør seg klar til å droppe EQ-merket. Elbilene må i stedet skli mer enn i det eksisterende modellutvalget. For eksempel er kommende S-Klasse tilgjengelig både som ren elbil og hybridversjon.

Mye apropos hybridene annonserte Mercedes tidligere i år at de nå er klare til å kaste flere milliarder kroner i utviklingen av den teknologien. Ledelsens håp er at man for den ekstremt høye summen får flere biler som kan kjøre «veldig langt på strøm alene».

Samtidig står imidlertid Mercedes foran enorme sparerunder. Allerede i 2022 gjorde merket det klart at det skal spares et sted mellom 15 og 20 prosent på driften. Merkets egne tall viser at det er oppnådd en besparelse på 16 prosent, sammenlignet med pengene brukt i 2019.

Bilmerket er imidlertid langt fra det eneste som kommer med spareplaner i disse dager. Den gigantiske underleverandøren til bilindustrien Bosch har nettopp annonsert at det er nødvendig å sparke ytterligere 5500 ansatte for å få virksomheten tilbake på rett spor. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive...

10 år gammelt forbud fungerer ikke – tyverier øker

Siden 2015 har det vært et lovkrav at bilskiltene...

Kina truer europeiske bilmerker – kan stoppe elbiler

Kinas eksportrestriksjoner på sjeldne jordmetaller kan lamme bilproduksjonen i...

Lasteskip med 3159 biler om bord tar fyr

Bilskipet Morning Midas, som har tusenvis av biler om...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...