Volkswagen insisterer på at stenging er nødvendig

Volkswagen står overfor masseoppsigelser og fabrikknedleggelser fordi det er nødvendig. Det sier merkevarens administrerende direktør Thomas Schäfer.

De ansatte og deres fagforeninger ønsker å beholde alle i jobbene sine. Men masseoppsigelser og fabrikkstenging er nødvendig.

Volkswagens administrerende direktør, Thomas Schäfer, bekrefter nå dette i et intervju med Welt am Sonntag .

På direkte spørsmål om direktøren ser for seg at Volkswagen kan finne en løsning som beskytter alle merkets fabrikker, er svaret svært kort:

– Det ser vi ikke for øyeblikket.

– Vi må redusere kapasiteten og tilpasse oss de nye realitetene, sier direktøren.

LES OGSÅ: Helt ny Tesla mistet lakken etter første vask

Fabrikkstenginger er én ting. En annen ting er permitteringer. Og det vil heller ikke Schäfer utelukke. Det er langt fra sikkert at Volkswagen kan finne noe å gjøre for de ansatte dersom arbeidsplassen er i ferd med å forsvinne. Akkurat nå planlegger Volkswagen å stenge tre av sine fabrikker i Tyskland.

Ifølge direktøren vil ikke førtidspensjonering og frivillig fratreden være nok til å redde Volkswagens økonomi, mener direktøren.

Han kan imidlertid se rimeligheten i at også ledelsen og VWs styre går ned i lønn. Det har fagforeningen IG Metall, som organiserer mange av de fabrikkansatte i Volkswagen, krevd.

Konkret har fastlønnen til styremedlemmene krympet med fem prosent. Akkurat som ledelsen har gitt avkall på en såkalt inflasjonskompensasjon på 1000 euro i sine lønnsavtaler. De får heller ikke en lønnsøkning på 3,5 prosent, slik det ellers var avtalt.

Den tredje forhandlingsrunden mellom Volkswagen og en gruppe fagforeninger startet torsdag morgen i forrige uke. Flere tusen ansatte har allerede valgt å protestere høylytt over utsiktene til lavere lønn, færre kolleger og fabrikknedleggelser.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Ford Focus lukker ordreboken etter 27 år

Ford avslutter produksjonen av Focus ST, noe som markerer...

Tesla kollapser i nok et land – 45 prosent er borte

Spanjolene gjør det, svenskene gjør det. Og nå vender...

Forhandler: 1 år gammel Alfa Romeo skal ruste

Det er helt normalt at en ett år gammel...

Skoda Elroq topper salgslisten: De klart mest solgte bilene i mai

Skoda Elroq tar over som den mestselgende bilen i...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...