Ford må kutte ned. Det koster nå ytterligere 800 ansatte i Europa jobben. Denne gangen i England. Samtidig får 3200 andre samme beskjed.
Ford sier nå opp 800 ansatte i England som en del av en større restrukturering av personbilvirksomheten i Europa.
Dette skjer som en del av en strategi hvor selskapet prøver å tilpasse seg endrede markedsforhold. De britiske kuttene vil finne sted i løpet av de neste tre årene og er en del av en overordnet plan for å kutte rundt 4000 arbeidsplasser over hele Europa innen 2027.
England og Tyskland rammes hardest av kuttene, som i hovedsak vil ramme administrative stillinger og roller innen produktutvikling.
Produksjonen ved Fords fabrikker i Dagenham og Halewood, samt logistikksenteret i Southampton, vil imidlertid ikke bli berørt, opplyser selskapet.
Dette er skrevet av The Sun.
LES OGSÅ: Helt ny Tesla mistet lakken etter første vask
Ifølge Ford er målet med kuttene å skape en mer effektiv og bærekraftig virksomhet i Europa.
En talsmann sa at avgjørelsen var drevet av mye lavere etterspørsel etter nye elbiler enn forventet.
Det betyr blant annet at produksjonsplanen for Explorer- og Capri-modellene skal justeres. Ved fabrikken i Köln har de ansatte allerede fått beskjed om at det ikke er nok arbeid til dem i periodene frem mot jul. De må derfor ta fri en uke av gangen på skift.
– Det er nødvendig å ta vanskelige, men avgjørende beslutninger for å sikre Fords konkurranseevne i Europa, sier Dave Johnston, som er Fords europeiske visepresident for transformasjon og partnerskap.
Lisa Brankin, administrerende direktør for Ford i Storbritannia, sier at avgjørelsen er vanskelig, men nødvendig.
– Det er aldri en nyhet at noen vil gi videre. Og jeg er klar over at det vil ha en betydelig innvirkning på våre ansatte. Vi vil imidlertid jobbe for å implementere prosessen gjennom frivillige oppsigelser.
Ford understreker at restruktureringen er nødvendig for å forberede selskapet på fremtidige utfordringer og tilpasse seg markedets skiftende krav.
Andre steder i den europeiske bilindustrien er det imidlertid ikke nok med frivillige oppsigelser og førtidspensjonering. Faktisk mener Volkswagens administrerende direktør at hele fabrikknedleggelser er nødvendig hvis han også skal ha jobb i fremtiden. Han utelukker heller ikke permitteringer.