Allerede fra 1. januar 2025 vil EU straffe bilmerker hvis produksjon ikke holder seg under en ny C02-grense. Men nรฅ รธnsker Tyskland รฅ frita selskapene fra de samme bodene.
Tyskland jobber for รฅ frita bilprodusenter fra EUs utslippsboder. Politikerne vil at produsenter som ikke oppfyller de fastsatte utslippskravene skal slippe unna de รธkonomiske sanksjonene som EU ellers har fastsatt.
Fra neste รฅr skjerpes EUs utslippsregler. Dersom bilprodusentene ikke nรฅr de fastsatte mรฅlene, mรฅ de betale bรธter som kan komme opp i milliarder av euro.
Samtidig tyder analyser pรฅ at mange forbrukere fortsatt foretrekker biler med forbrenningsmotor fremfor elbiler, noe som legger press pรฅ bilindustrien. For รฅ mรธte utfordringen foreslรฅr den tyske regjeringen en mer fleksibel tilnรฆrming.
Kansler Olaf Scholz fra de tyske sosialdemokratene og nรฆringsminister Robert Habeck fra De Gronne har henvendt seg til EU-kommisjonen med et forslag om รฅ unngรฅ sanksjoner for bilprodusenter som senere nรฅr mรฅlene.
Ifรธlge regjeringen bรธr det lages en overgangsordning, der bilprodusenter som overstiger de forventede salgstallene for elbiler i 2026 og 2027 fritas fra boder.
LES OGSร : Audi vil ha patent pรฅ elbiler som kjรธrer i vann
โ Jeg mener at det ikke bรธr vรฆre noen sanksjoner for tyske og europeiske bilselskaper som ikke helt oppfyller sine karbondioksidmรฅl. Pengene mรฅ bli i selskapene for รฅ modernisere bransjen, sier kansleren, ifรธlge N-TV .
Tallene viser at flere bilprodusenter er utfordret. Blant dem er Volkswagen og Ford spesielt presset i forhold til deres nรฅvรฆrende utslippskvoter. Et alternativ for รฅ unngรฅ stall er รฅ danne utslippsbassenger med andre selskaper, en strategi som flere allerede har tatt i bruk.
Bakgrunnen for initiativet er delvis politisk. Med utsikter til valg i februar er det behov for รฅ samle stรธtte fra velgerne. Regjeringen har ogsรฅ vรฆrt preget av intern uro, blant annet en regjeringskrise i november, da kansleren avskjediget finansministeren. I dette lyset prรธver politikerne รฅ finne lรธsninger som bรฅde tilfredsstiller bransjen og velgerne.