27. november, 2024

Tyskland vil frita bilmerkene fra EU-boder

Allerede fra 1. januar 2025 vil EU straffe bilmerker hvis produksjon ikke holder seg under en ny C02-grense. Men nå ønsker Tyskland å frita selskapene fra de samme bodene.

Tyskland jobber for å frita bilprodusenter fra EUs utslippsboder. Politikerne vil at produsenter som ikke oppfyller de fastsatte utslippskravene skal slippe unna de økonomiske sanksjonene som EU ellers har fastsatt.

Fra neste år skjerpes EUs utslippsregler. Dersom bilprodusentene ikke når de fastsatte målene, må de betale bøter som kan komme opp i milliarder av euro.

Samtidig tyder analyser på at mange forbrukere fortsatt foretrekker biler med forbrenningsmotor fremfor elbiler, noe som legger press på bilindustrien. For å møte utfordringen foreslår den tyske regjeringen en mer fleksibel tilnærming.

Kansler Olaf Scholz fra de tyske sosialdemokratene og næringsminister Robert Habeck fra De Gronne har henvendt seg til EU-kommisjonen med et forslag om å unngå sanksjoner for bilprodusenter som senere når målene.

Ifølge regjeringen bør det lages en overgangsordning, der bilprodusenter som overstiger de forventede salgstallene for elbiler i 2026 og 2027 fritas fra boder.

LES OGSÅ: Audi vil ha patent på elbiler som kjører i vann

– Jeg mener at det ikke bør være noen sanksjoner for tyske og europeiske bilselskaper som ikke helt oppfyller sine karbondioksidmål. Pengene må bli i selskapene for å modernisere bransjen, sier kansleren, ifølge N-TV .

Tallene viser at flere bilprodusenter er utfordret. Blant dem er Volkswagen og Ford spesielt presset i forhold til deres nåværende utslippskvoter. Et alternativ for å unngå stall er å danne utslippsbassenger med andre selskaper, en strategi som flere allerede har tatt i bruk.

Bakgrunnen for initiativet er delvis politisk. Med utsikter til valg i februar er det behov for å samle støtte fra velgerne. Regjeringen har også vært preget av intern uro, blant annet en regjeringskrise i november, da kansleren avskjediget finansministeren. I dette lyset prøver politikerne å finne løsninger som både tilfredsstiller bransjen og velgerne.

Latest

Don't miss

15 år gamle Alba er den første dansken i F1-akademiet

Den bare 15 år gamle dansken Alba Hurup Larsen...

Audi gjør seg klar til å slippe sin første elbil

Audi vil ikke bare stenge en hel bilfabrikk i...

Volkswagen taper 11 milliarder på ny konkurs

Volkswagen risikerer å tape 11 milliarder danske kroner dersom...

Nå må elbiler se ut som en 'ekte Mercedes', sier direktør

Mercedes' elbiler har så langt skilt seg betydelig ut...

Utbrente Tesla-batterier koster 40.000 kroner hver gang

Hver gang et dødt Tesla-batteri skal kasseres, følger det...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Bilgiganten vil legge ned enda en europeisk bilfabrikk

Verdens fjerde største bilkonsern Stellantis truer med å stenge en fabrikk i England. Her bygges det hovedsakelig varebiler for konsernets europeiske merker. Stellantis, verdens...

Kun 0,6 prosent ønsker denne støtten til elbiler

Den svenske regjeringen prøver for tiden å få flere bensin- og dieselbiler av veiene med økt skrotpremie. Men støtten er en enorm flopp –...

Bilmerke sparker 75 prosent av alle forhandlere

Jaguar, som håper å kunne selge biler igjen i 2026, sparker nå 75 prosent av alle forhandlerne. I hvert fall i England. Jaguar kutter...

Motorsykkelmerket KTM går konkurs fredag

Morselskapet bak motorsykkelprodusenten KTM AG vil begjære seg konkurs fredag med Østerrikes svar til Sou- og handelsdomstolen. Den østerrikske eieren av motorsykkelmerket KTM begjærer...

Tyskerne hevder å ha knust den langvarige myten om elbiler

Tyske P3 Group hevder nå å ha knust en vedvarende myte om elbiler – nemlig at batteriene i bilene ikke varer særlig mye eller...

Bilkirkegård med 17.000 biler oppsto spontant

I Florida har en spontan bilkirkegård oppstått etter orkanen Milton. Da den raserte staten i oktober, drepte den 17.000 biler. Orkanen Milton, som rammet...

Jaguar-direktøren kaller kritikere som intolerante

Er du kritisk til Jaguars nye merkevarebygging og logo, er du intolerant. I hvert fall ifølge merkevarens administrerende direktør. Det er et uttrykk for...

Audi vil ha patent på elbiler som kjører i vann

Audi skal både kurere rekkeviddeangst med tilhenger og få elbiler til å gå rett i vannet. Det avslører en ny patentsøknad. Ser du litt...

Nissan erklærer seg konkurs – kan gå konkurs om 12 måneder

Nissan kan gå konkurs om bare 12 måneder. Bilmerket er i en krise langt utover det noen hadde forestilt seg, sier direktøren. Nissan advarer...

Brenner opp – Jaguar kjøper tilbake 2.760 elbiler

Jaguar, som allerede er i shitstorm etter presentasjonen av merkets nye logo, kjøper nå tilbake 2.760 biler fordi disse kan ta fyr. Jaguar selger...

Tesla er det eneste bilmerket som mister skattesubsidier

I California planlegger et politisk flertall å fjerne skattestøtten for elbiler – men kun de som er bygget av Tesla. Guvernør Gavin Newsom sier...

To passasjerer døde – smeltet i brennende elbil

Likene til to yngre personer er fortsatt uidentifisert mer enn en uke etter at de kolliderte med elbilen deres som traff et tre i...