Allerede fra 1. januar 2025 vil EU straffe bilmerker hvis produksjon ikke holder seg under en ny C02-grense. Men nå ønsker Tyskland å frita selskapene fra de samme bodene.
Tyskland jobber for å frita bilprodusenter fra EUs utslippsboder. Politikerne vil at produsenter som ikke oppfyller de fastsatte utslippskravene skal slippe unna de økonomiske sanksjonene som EU ellers har fastsatt.
Fra neste år skjerpes EUs utslippsregler. Dersom bilprodusentene ikke når de fastsatte målene, må de betale bøter som kan komme opp i milliarder av euro.
Samtidig tyder analyser på at mange forbrukere fortsatt foretrekker biler med forbrenningsmotor fremfor elbiler, noe som legger press på bilindustrien. For å møte utfordringen foreslår den tyske regjeringen en mer fleksibel tilnærming.
Kansler Olaf Scholz fra de tyske sosialdemokratene og næringsminister Robert Habeck fra De Gronne har henvendt seg til EU-kommisjonen med et forslag om å unngå sanksjoner for bilprodusenter som senere når målene.
Ifølge regjeringen bør det lages en overgangsordning, der bilprodusenter som overstiger de forventede salgstallene for elbiler i 2026 og 2027 fritas fra boder.
LES OGSÅ: Audi vil ha patent på elbiler som kjører i vann
– Jeg mener at det ikke bør være noen sanksjoner for tyske og europeiske bilselskaper som ikke helt oppfyller sine karbondioksidmål. Pengene må bli i selskapene for å modernisere bransjen, sier kansleren, ifølge N-TV .
Tallene viser at flere bilprodusenter er utfordret. Blant dem er Volkswagen og Ford spesielt presset i forhold til deres nåværende utslippskvoter. Et alternativ for å unngå stall er å danne utslippsbassenger med andre selskaper, en strategi som flere allerede har tatt i bruk.
Bakgrunnen for initiativet er delvis politisk. Med utsikter til valg i februar er det behov for å samle støtte fra velgerne. Regjeringen har også vært preget av intern uro, blant annet en regjeringskrise i november, da kansleren avskjediget finansministeren. I dette lyset prøver politikerne å finne løsninger som både tilfredsstiller bransjen og velgerne.