England dropper urealistisk krav om elbiler

Slik det er nรฅ mรฅ alle bilmerker i England selge minst 22 prosent elbiler fรธr รฅret er omme. Men det er urealistisk, og nรฅ vil regjeringen lempe pรฅ kravet.

Den britiske regjeringen har besluttet รฅ revurdere kravet om at 22 prosent av alle nye biler i 2024 skal vรฆre elbiler.

Avgjรธrelsen kommer etter omfattende kritikk fra bilbransjen, som har beskrevet mรฅlet som urealistisk. Regelen er en del av landets innsats for รฅ fase ut forbrenningsmotorer innen 2030, men manglende etterspรธrsel etter elbiler har gjort mรฅlene vanskelige รฅ nรฅ.

Bilprodusenter har allerede endret sine elektrifiseringsstrategier som svar pรฅ det utfordrende markedet, og nรฅ ser det ut til at den britiske regjeringen er klar til รฅ justere kravene.

Pรฅ en mรฅte med seniorrepresentanter fra bilindustrien sa handelssekretรฆr Jonathan Reynolds at han vil involvere dem i en prosess for รฅ finne bedre lรธsninger pรฅ gjeldende regler.

โ€“ Vi vil konsultere deg om endringer i ZEV-mandatet og invitere til dialog om alternativer for en bedre vei videre, sa Reynolds, ifรธlge Bloomberg, under en middag arrangert av Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT).

LES OGSร…: Audi utviklet en 5-sylindret R8 med bakhjulsdrift

Han understreket imidlertid samtidig at planen om รฅ fase ut forbrenningsmotorer i 2030 fortsatt er pรฅ plass. Den grensen har imidlertid svingt flere ganger mellom 2030 og 2035. Faktisk sรฅ sent som i รฅr.

Regelen om 22 prosent elbiler i 2024 har vist seg vanskelig รฅ leve opp til, da bilistenes interesse for og for elbiler ikke er hรธy nok.

Ifรธlge bilmerkene har situasjonen blitt forverret av vedtaket om รฅ avskaffe subsidier til elbiler. Det skjedde i England i 2022.

Og nรฅ, pรฅ bare รฉn mรฅned, har industrien nรฅdd de nรธdvendige mรฅlene. For รฅ unngรฅ boder pรฅ opptil 15.000 pund per bil i overkant, har enkelte bilmerker valgt รฅ begrense tilbudet av bensin- og dieselbiler eller รฅ kutte prisen pรฅ elbiler pรฅ egenhรฅnd.

Planen vil imidlertid bli enda strammere i รฅrene som kommer, med mรฅlet รธkende til 28 prosent for biler i 2025 og opp til 80 prosent i 2030. Ifรธlge Reynolds er regjeringen klar over behovet for stรธtte til bransjen dersom bilistene skal kjรธpe elbiler.

โ€“ Samferdselsdepartementet og jeg har hรธrt dere klart og tydelig om behovet for stรธtte for รฅ fรฅ denne overgangen til รฅ lykkes, sa han til forsamlingen.

Samtidig fastholder regjeringen at hybridbiler skal vรฆre tillatt frem til 2035, noe som gir produsenter og forbrukere litt mer tid til รฅ tilpasse seg de nye kravene.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Kina truer europeiske bilmerker โ€“ kan stoppe elbiler

Kinas eksportrestriksjoner pรฅ sjeldne jordmetaller kan lamme bilproduksjonen i...

Ford Focus lukker ordreboken etter 27 รฅr

Ford avslutter produksjonen av Focus ST, noe som markerer...

Bilmerke truet med nedleggelse fyller 100

Chrysler kunne feire sitt 100-รฅrsjubileum 6. juni 2025. Og...

Geely fรฅr ikke lov til รฅ kjรธpe sitt eget bilmerke for 14 milliarder

Geely kan ikke kjรธpe sin egen bil Zeekr ut...

Lamborghini-forhandler tatt for รฅ lyve om 95.000 kroner

En Lamborghini-forhandler har blitt tatt pรฅ fersken i en...

Aktuelt om bil โ€“ for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgรฅr to millioner รธkter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver mรฅned, og plattformene vรฅre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nรฅ kan du ogsรฅ nyte innholdet vรฅrt pรฅ norsk! Nyt vรฅre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla โ€“ taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populรฆre modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

ร‰n av fire sjรฅfรธrer hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt fรธrerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervรฅking gjรธr mange bileiere misfornรธyde med bรฅde bilmerker og forhandlere. ร‰n av fire sjรฅfรธrer er misfornรธyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter รฅ bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler โ€“ men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktรธren uttaler: ยซVi selger bilene som kundene etterspรธr โ€“ ikke de vi รธnsker รฅ selge.ยป Og en av de klare รฅrsakene til etterspรธrselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatlรธst investorsรธk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gรฅtt konkurs. Gundersen-familien er nรฅ helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk โ€“ fรฅr ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter โ€“ sรฅ bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som pรฅvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake pรฅ markedet. Superbilen med bare 2000 km pรฅ telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert รฅr

Europakommisjonens forslag om รฅrlige kjรธretรธykontroller for biler over 10 รฅr mรธter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nรฅ frykt for...

Bugattis nyeste modell koster ยซbareยป 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfรธrer fartsbรธter pรฅ 52 000 kroner

Greske myndigheter har innfรธrt strenge nye trafikkregler med massive bรธter. Turister risikerer nรฅ รฅ miste fรธrerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini stรฅr for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt fรฆrre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley stรฅr italienerne for 60 prosent av...