12. desember, 2024

England dropper urealistisk krav om elbiler

Slik det er nå må alle bilmerker i England selge minst 22 prosent elbiler før året er omme. Men det er urealistisk, og nå vil regjeringen lempe på kravet.

Den britiske regjeringen har besluttet å revurdere kravet om at 22 prosent av alle nye biler i 2024 skal være elbiler.

Avgjørelsen kommer etter omfattende kritikk fra bilbransjen, som har beskrevet målet som urealistisk. Regelen er en del av landets innsats for å fase ut forbrenningsmotorer innen 2030, men manglende etterspørsel etter elbiler har gjort målene vanskelige å nå.

Bilprodusenter har allerede endret sine elektrifiseringsstrategier som svar på det utfordrende markedet, og nå ser det ut til at den britiske regjeringen er klar til å justere kravene.

På en måte med seniorrepresentanter fra bilindustrien sa handelssekretær Jonathan Reynolds at han vil involvere dem i en prosess for å finne bedre løsninger på gjeldende regler.

– Vi vil konsultere deg om endringer i ZEV-mandatet og invitere til dialog om alternativer for en bedre vei videre, sa Reynolds, ifølge Bloomberg, under en middag arrangert av Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT).

LES OGSÅ: Audi utviklet en 5-sylindret R8 med bakhjulsdrift

Han understreket imidlertid samtidig at planen om å fase ut forbrenningsmotorer i 2030 fortsatt er på plass. Den grensen har imidlertid svingt flere ganger mellom 2030 og 2035. Faktisk så sent som i år.

Regelen om 22 prosent elbiler i 2024 har vist seg vanskelig å leve opp til, da bilistenes interesse for og for elbiler ikke er høy nok.

Ifølge bilmerkene har situasjonen blitt forverret av vedtaket om å avskaffe subsidier til elbiler. Det skjedde i England i 2022.

Og nå, på bare én måned, har industrien nådd de nødvendige målene. For å unngå boder på opptil 15.000 pund per bil i overkant, har enkelte bilmerker valgt å begrense tilbudet av bensin- og dieselbiler eller å kutte prisen på elbiler på egenhånd.

Planen vil imidlertid bli enda strammere i årene som kommer, med målet økende til 28 prosent for biler i 2025 og opp til 80 prosent i 2030. Ifølge Reynolds er regjeringen klar over behovet for støtte til bransjen dersom bilistene skal kjøpe elbiler.

– Samferdselsdepartementet og jeg har hørt dere klart og tydelig om behovet for støtte for å få denne overgangen til å lykkes, sa han til forsamlingen.

Samtidig fastholder regjeringen at hybridbiler skal være tillatt frem til 2035, noe som gir produsenter og forbrukere litt mer tid til å tilpasse seg de nye kravene.

Latest

Don't miss

Mange dansker blir overrumplet av det nye forbudet mot bildekk

Både i Tyskland og Sverige er det innført forbud...

Sir Class er verdens raskeste Mercedes G-klasse

Lewis Hamilton er en saga blott hos Mercedes. Imidlertid...

Skoda er nå et mer populært bilmerke enn Audi

Mens Volkswagen både annonserer fabrikkstenginger og permitteringer i Tyskland,...

Nå faller salget av disse bilene i Danmark

Hver fjerde nye varebil i Danmark går på strøm...

Video avslører diktators ville bilsamling i Syria

Bashar al-Assad har flyktet til Russland, hvor han og...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Tyskland sier igjen nei til elbiler – salget faller

Tyskerne sier igjen nei takk til biler med vaiere. Sammenlignet med november i fjor har salget av både el- og hybridbiler gått ned. Elbilsalget...

Bilgiganten jukser igjen – tilbakekaller 604 000 biler

Ifølge det tyske svaret til det svenske transportverket har Audi igjen problemer med biler der det er tuklet med forurensningsutstyret. Nå blir 604.000 biler...

Biltilsynets feil rammer tusenvis av dansker

En inspeksjon av dokumenter innhentet av mediet Ingenioren avslører at tusenvis av danske sjåfører har blitt rammet av gjentatte feil hos Motortilsynet. Feil hos...

Formel 1-teamet sender i all hemmelighet griser for å erstatte Magnussen

Han kan stikke innom og si et «ordentlig» farvel, sier Alpine om lagets tidligere kor og Kevin Magnussens erstatter som fikk sparken for siste...

Sjåfør frikjent – cruisekontroll får skylden for dødsulykke

En kvinne er frifunnet for ansvar i en dødsulykke på svenske veier. Retten har valgt å skylde på elbilens cruisekontroll i stedet. En bilist...

Toyota Urban Cruiser er det japanske selskapets neste elbil

Etter den skandaleplagede bZ4x prøver japanerne en annen elbil. Toyota Urban Cruiser er navnet på den nyeste bilen i modellutvalget. Toyotas neste elbil heter...

Verksteder skal betale mekanikere 1 million i årslønn

Konkurransen om mekanikere er så hard for tiden at lønningene eksploderer. En bilforhandler i Norge lokker med en million kroner som lån. Lønnen for...

Tyskland krever at alle elbiler får nødhjelp nå

Under et besøk på Fords fabrikk i Köln denne uken krevde Tysklands forbundskansler Olaf Scholz at alle europeere yter nødhjelp til elbilen. Tysklands forbundskansler...

Bare 17 prosent vil forby forbrenningsmotoren

I en ny undersøkelse svarte kun 17 prosent av befolkningen at de gjerne skulle sett at forbrenningsmotoren ble forbudt i 2035, som EU har...

Tesla Cybercab må fjernstyres av mennesker

Tesla Cybercab er ikke så selvforsynt som bilmerket gir uttrykk for. Det er i hvert fall i første omgang folk til å fjernstyre bilene....

EU: Alle hastigheter over 30 km/t er forbudt

Det vil både gi kortere reisetid og færre trafikkulykker dersom bilister får forbud mot å kjøre over 30 km/t og el-hjul kun kjører i...

Helt nye tall – trafikken i Danmark er verst

Sammenligner man med de andre landene i Norden, kommer Danmark dårligst ut med partikkelforurensning. Men Sverige gjør det nest best. Danmark er det nordiske...