Slik det er nรฅ mรฅ alle bilmerker i England selge minst 22 prosent elbiler fรธr รฅret er omme. Men det er urealistisk, og nรฅ vil regjeringen lempe pรฅ kravet.
Den britiske regjeringen har besluttet รฅ revurdere kravet om at 22 prosent av alle nye biler i 2024 skal vรฆre elbiler.
Avgjรธrelsen kommer etter omfattende kritikk fra bilbransjen, som har beskrevet mรฅlet som urealistisk. Regelen er en del av landets innsats for รฅ fase ut forbrenningsmotorer innen 2030, men manglende etterspรธrsel etter elbiler har gjort mรฅlene vanskelige รฅ nรฅ.
Bilprodusenter har allerede endret sine elektrifiseringsstrategier som svar pรฅ det utfordrende markedet, og nรฅ ser det ut til at den britiske regjeringen er klar til รฅ justere kravene.
Pรฅ en mรฅte med seniorrepresentanter fra bilindustrien sa handelssekretรฆr Jonathan Reynolds at han vil involvere dem i en prosess for รฅ finne bedre lรธsninger pรฅ gjeldende regler.
โ Vi vil konsultere deg om endringer i ZEV-mandatet og invitere til dialog om alternativer for en bedre vei videre, sa Reynolds, ifรธlge Bloomberg, under en middag arrangert av Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT).
LES OGSร : Audi utviklet en 5-sylindret R8 med bakhjulsdrift
Han understreket imidlertid samtidig at planen om รฅ fase ut forbrenningsmotorer i 2030 fortsatt er pรฅ plass. Den grensen har imidlertid svingt flere ganger mellom 2030 og 2035. Faktisk sรฅ sent som i รฅr.
Regelen om 22 prosent elbiler i 2024 har vist seg vanskelig รฅ leve opp til, da bilistenes interesse for og for elbiler ikke er hรธy nok.
Ifรธlge bilmerkene har situasjonen blitt forverret av vedtaket om รฅ avskaffe subsidier til elbiler. Det skjedde i England i 2022.
Og nรฅ, pรฅ bare รฉn mรฅned, har industrien nรฅdd de nรธdvendige mรฅlene. For รฅ unngรฅ boder pรฅ opptil 15.000 pund per bil i overkant, har enkelte bilmerker valgt รฅ begrense tilbudet av bensin- og dieselbiler eller รฅ kutte prisen pรฅ elbiler pรฅ egenhรฅnd.
Planen vil imidlertid bli enda strammere i รฅrene som kommer, med mรฅlet รธkende til 28 prosent for biler i 2025 og opp til 80 prosent i 2030. Ifรธlge Reynolds er regjeringen klar over behovet for stรธtte til bransjen dersom bilistene skal kjรธpe elbiler.
โ Samferdselsdepartementet og jeg har hรธrt dere klart og tydelig om behovet for stรธtte for รฅ fรฅ denne overgangen til รฅ lykkes, sa han til forsamlingen.
Samtidig fastholder regjeringen at hybridbiler skal vรฆre tillatt frem til 2035, noe som gir produsenter og forbrukere litt mer tid til รฅ tilpasse seg de nye kravene.