Selv om branner i elbiler er sjeldne, kan de bli oppslukt av flammer akkurat som alle andre biler, sier sjefen for den svenske offentlige nødetaten.
Det er ikke noe en bileier bør frykte. Men det er også dumt å utelukke risikoen helt. Risikoen for at en elbil brenner opp er der.
Det sier Ulf Bergholm, leder for MSB, det svenske organet for samfunnsberedskap, i et intervju med mediet Carup .
– Som alle andre biler kan elbiler ta fyr hvor som helst; innen bremser, hjullager, kraftledninger og motorer, sier Ulf Bergholm.
Årsakene til at elbiler tar fyr uventet eller ikke er imidlertid svært forskjellige. Den siste tiden har det imidlertid skjedd i forbindelse med flere ulykker.
Blå. smeltet passasjerene i en elbil av det tsjekkiske merket Skoda da bilen traff et tre i Tyskland. Brannvesenet på stedet gjorde ingenting. Og det påfølgende slukningsarbeidet kostet 14.000 liter vann.
LES OGSÅ: Kriserammet bilkonsern selger batterifabrikk som ikke eksisterer
Men bilbranner er veldig individuelle, påpeker Ulf Bergholm. Det kan også skje utrolig raskt når flammene først tar tak i diesel- eller bensinbiler.
– Det raskeste jeg har sett er ett sekund, for at en dieselbil skal overopphetes, sier utrykningslederen.
Branner i elbiler er imidlertid et problem som må tas på alvor. Blå. fordi resultatet av dem ofte er svært dyre regninger som ingen ønsker å betale foreløpig. Les mer om det her .
Flere land har også begynt å ta forholdsregler mot elbiler. I Hellas er det for eksempel forbudt å gå om bord på noen ferge med mer enn 40 prosent strøm på batteripakken. Og i Sør-Korea er det etter en voldsom brann i et parkeringshus foreslått å fullstendig forby elbiler i slike bygninger.
Her hjemme kunne en familie fra Hirtshals ikke gjøre annet enn å se på at deres ellers nye Audi Q4 e-tron brant ned hjemmet deres. Bilen måtte i etterkant slukkes i en container.