Bilister i stadig flere EU-land mรฅ nรฅ betale det elbilene faktisk koster. Flere regjeringer fyller kassen med statstilskudd.
Flere EU-land har planer om รฅ fase ut eller redusere statlige subsidier til elbiler innen 2025. Denne endringen kan potensielt hemme veksten i et av de viktigste markedene for elbiler.
Frankrike er et av landene som gjennomfรธrer de viktigste endringene. I nasjonalbudsjettet for 2025 reduseres budsjettet for elbiltilskudd fra 11,25 milliarder til 7,5 milliarder.
For รธyeblikket kan franske kjรธpere fรฅ mellom 28.000 og 49.000 DKK i subsidier for elbiler med en pris under 332.500 DKK. I 2025 reduseres stรธtten til mellom 14.000 og 28.000 kroner.
I tillegg reduserer Frankrike ogsรฅ sitt leasingprogram for elbiler. Programmet, som lar lavinntektsfamilier lease en liten elbil for 700 kroner i mรฅneden eller en stรธrre familiebil for 1050 kroner i mรฅneden, viste seg sรฅ populรฆrt at det mรฅtte settes pรฅ vent etter bare to mรฅneder pรฅ grunn av stor etterspรธrsel .
I 2024 fikk programmet 4,55 milliarder danske kroner i midler, men neste รฅr reduseres budsjettet til 2,1 milliarder DKK.
LES OGSร : Tidligere VW-direktรธr krever mye mer stรธtte til elbiler
Spania gjรธr ogsรฅ endringer i stรธtteprogrammet for elbiler, som har hatt et budsjett pรฅ 10,85 milliarder kroner. Kjรธpere mottar i dag opptil 49 000 DKK for elbiler, 63 000 DKK for nyttekjรธretรธy og tilleggsstรธtte for motorsykler og scootere.
Fra neste รฅr vil Spania innfรธre direktebetalinger av stรธtten, noe som betyr at kundene ikke lenger vil oppleve forsinkelser pรฅ opptil to รฅr for รฅ fรฅ tilgang til stรธtten. Selv om denne endringen vil strรธmlinjeforme prosessen, er detaljene for programmets samlede budsjett og omfang ennรฅ ikke offentliggjort.
Konsekvensene av รฅ redusere stรธtten til elbiler kan allerede sees. Tyskland, et av Europas stรธrste markeder for elbiler, sรฅ et kraftig fall i salget etter at regjeringen kuttet subsidiene i desember 2023. Salget av elbiler i landet falt 69 % i august sammenlignet med รฅret fรธr, etter รฅ ha falt 37 prosent i juli og 16 prosent i juni.
En rapport fra Rho Motion viser at elbiler fortsatt i gjennomsnitt er 75 % dyrere enn biler med forbrenningsmotor. Subsidier og skatteinsentiver er fortsatt viktige virkemidler for รฅ fremme salg av elbiler og gjรธre dem tilgjengelige for flere forbrukere.