Bilister i stadig flere EU-land må nå betale det elbilene faktisk koster. Flere regjeringer fyller kassen med statstilskudd.
Flere EU-land har planer om å fase ut eller redusere statlige subsidier til elbiler innen 2025. Denne endringen kan potensielt hemme veksten i et av de viktigste markedene for elbiler.
Frankrike er et av landene som gjennomfører de viktigste endringene. I nasjonalbudsjettet for 2025 reduseres budsjettet for elbiltilskudd fra 11,25 milliarder til 7,5 milliarder.
For øyeblikket kan franske kjøpere få mellom 28.000 og 49.000 DKK i subsidier for elbiler med en pris under 332.500 DKK. I 2025 reduseres støtten til mellom 14.000 og 28.000 kroner.
I tillegg reduserer Frankrike også sitt leasingprogram for elbiler. Programmet, som lar lavinntektsfamilier lease en liten elbil for 700 kroner i måneden eller en større familiebil for 1050 kroner i måneden, viste seg så populært at det måtte settes på vent etter bare to måneder på grunn av stor etterspørsel .
I 2024 fikk programmet 4,55 milliarder danske kroner i midler, men neste år reduseres budsjettet til 2,1 milliarder DKK.
LES OGSÅ: Tidligere VW-direktør krever mye mer støtte til elbiler
Spania gjør også endringer i støtteprogrammet for elbiler, som har hatt et budsjett på 10,85 milliarder kroner. Kjøpere mottar i dag opptil 49 000 DKK for elbiler, 63 000 DKK for nyttekjøretøy og tilleggsstøtte for motorsykler og scootere.
Fra neste år vil Spania innføre direktebetalinger av støtten, noe som betyr at kundene ikke lenger vil oppleve forsinkelser på opptil to år for å få tilgang til støtten. Selv om denne endringen vil strømlinjeforme prosessen, er detaljene for programmets samlede budsjett og omfang ennå ikke offentliggjort.
Konsekvensene av å redusere støtten til elbiler kan allerede sees. Tyskland, et av Europas største markeder for elbiler, så et kraftig fall i salget etter at regjeringen kuttet subsidiene i desember 2023. Salget av elbiler i landet falt 69 % i august sammenlignet med året før, etter å ha falt 37 prosent i juli og 16 prosent i juni.
En rapport fra Rho Motion viser at elbiler fortsatt i gjennomsnitt er 75 % dyrere enn biler med forbrenningsmotor. Subsidier og skatteinsentiver er fortsatt viktige virkemidler for å fremme salg av elbiler og gjøre dem tilgjengelige for flere forbrukere.