EU vil tillate 17-åringer å kjøre lastebil

Akkurat nå må du være 21 år for å kunne kjøre en såkalt stor lastebil. EU vil nå senke aldersgrensen til 17-åringer i jakten på flere sjåfører.

EU har nylig vedtatt en regel som gjør det mulig for 17-åringer å kjøre lastebil dersom de er under tilsyn av en erfaren sjåfør.

Fra de er 18 år kan de synge alene. Forslaget er en del av et større arbeid for å dempe den økende mangelen på sjåfører i Europa.

Forslaget møter imidlertid skarp kritikk fra Yrkestransportforbundet (YTF), som frykter at det vil gå ut over trafikksikkerheten. For selv om Norge ikke er medlem av EU, følger landet forbundets regler på området.

Dette skriver norsk TV2 .

Ifølge YTF er ikke 17-åringer nødvendigvis modne nok til å takle utfordringene som følger med å utføre tunge koroppgaver.

Foreningens leder, Jim Klungnes, understreker at det krever mer enn tekniske ferdigheter å navigere trafikken trygt.

– Sjåførmangelen er en utfordring som vi må ta på alvor, men løsningen ligger ikke i å senke aldersgrensen, sier Klungnes.

YTF mener erfaringsbasert skjønn er avgjørende for sikkerheten, spesielt i kompleks og uforutsigbar trafikk.

– Forbundet oppfordrer derfor norske myndigheter til å opprettholde gjeldende aldersgrense på 21 år for å få førerkort for lastebil.

I stedet for å senke aldersgrensen, foreslår YTF andre tiltak som kan gjøre føreryrket mer attraktivt for voksne og erfarne.

Bedre arbeidsforhold, som inkluderer høyere lønn og et tryggere miljø, kan bidra til å beholde kvalifiserte sjåfører. I tillegg peker de på behovet for mer fleksibel arbeidstid og bedre opplæring, slik at sjåførene er bedre rustet til jobben.

Et annet viktig område er infrastrukturen. Det er behov for flere rasteplasser for hunder med skikkelige fasiliteter, som både kan bedre sjåførenes arbeidsforhold og øke trafikksikkerheten.

YTF har presentert disse forslagene i et brev til samferdselsministeren. De advarer mot å prioritere kortsiktige løsninger som kan sette sikkerheten i fare:

– Vi må ikke la kortsiktige løsninger på sjåførmangelen gå på bekostning av trafikksikkerheten. Yrkessjåfører har et stort ansvar, og dette ansvaret krever både modenhet og erfaring, avslutter Klungnes.

EU jobber generelt med en lang rekke forslag på området korkort som ikke har vært regulert siden 2006. Tyskland har for eksempel foreslått at et særskilt forbud skal gjelde for alle 27 medlemsland. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør –...

Fire av ti danske biler har alvorlige mangler

Nye data viser at 4 av 10 biler i...

Elbil kommer til Danmark – prisen faller med 218 000 kroner

Lucid Motors, som etter flere års forsinkelse nå sikter...

FDM innrømmer: Folk i elbiler får enorme regninger

Utløpte fabrikkgarantier på populære elbiler kan bety dyre reparasjoner....

Trafiktilsynet i Danmark: Glemsomme sjåfører får bot

I Danmark er det ikke krav om at registreringsbeviset...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...