Cruise var General Motors' forsøk på å få fotfeste blant helt selvkjørende biler. Men etter flere skandaler stenger merket som kostet 76 milliarder.
Den burde vært startet på nytt. Men nå har historien tatt en overraskende vending. I en overraskende vri legger General Motors (GM) nå ned sin robottaxitjeneste, Cruise, etter å ha investert milliarder i prosjektet.
GM har brukt tilsvarende 76 milliarder danske kroner på å utvikle Cruise. Men nå legger de ned tjenesten da de mener den ikke er økonomisk bærekraftig.
– Mengden penger for å implementere en robottaxivirksomhet og deretter opprettholde den virksomheten og vokse den, det er mye kapital. Et robottaxiselskap er ikke General Motors kjernevirksomhet, ifølge Reuters .
I stedet for robottaxier vil GM fokusere på å utvikle selvkjørende teknologi for privateide biler. Barra mener at dette markedet har større potensial for profitt.
– Vi vet at folk overalt elsker å kore i sine egne korklær, men ikke i alle situasjoner Muligheten til å levere disse fordelene til våre kunder som de vil bruke hver dag er veldig spennende for oss, og det er vår kjernevirksomhet, sier vi. Mary Barra.
Selv om Cruise stenger, ser ikke GM på investeringen på 76 milliarder kroner som bortkastet. Konsernet forventer å kunne gjenbruke en stor del av teknologien i sine fremtidige prosjekter .
Denne beslutningen står i kontrast til Teslas strategi, som satser tungt på selvkjørende teknologi og robotakser. Teslas aksje har opplevd en økning etter presentasjonen av deres Cybercab, og det er store forventninger om at selvkjørende biler vil endre transportsektoren i USA.
GMs beslutning om å legge ned Cruise viser imidlertid at det er ulike syn på hvordan man best kan implementere og kommersialisere denne teknologien.