Tyskland krever at alle elbiler får nødhjelp nå

Under et besøk på Fords fabrikk i Köln denne uken krevde Tysklands forbundskansler Olaf Scholz at alle europeere yter nødhjelp til elbilen.

Tysklands forbundskansler Olaf Scholz har oppfordret alle europeiske land til umiddelbart å bidra med nødhjelp til elbiler.

Ifølge Scholz er en koordinert innsats på tvers av Europa nødvendig for å støtte den pressede bilindustrien og sikre arbeidsplasser.

Bilindustrien i Tyskland, som er en av landets viktigste sektorer, opplever for tiden store utfordringer. Over 10.000 arbeidsplasser står i fare, og situasjonen har allerede fått alvorlige konsekvenser for enkeltbedrifter.

Blant annet har Ford annonsert planer om å kutte cirka 4000 arbeidsplasser i Europa innen utgangen av 2027, noe som understreker omfanget av den nåværende krisen.

Under et besøk tirsdag på Fords fabrikk i Köln uttrykte Olaf Scholz sin bekymring og ba om handling. Besøket fant sted etter at Fords bedriftsutvalg hadde oppfordret politikerne til å gi klare signaler for å styrke elbilenes posisjon i Europa.

Scholz fulgte opp denne oppfordringen med å peke på behovet for mer omfattende tiltak for å støtte overgangen til elbiler.

– I den forbindelse trenger vi salgsfremmende tiltak som virker over hele Europa, sa kansleren ifølge Handelsblatt .

Ford har allerede tatt beslutningen om å stoppe produksjonen av flere av deres tradisjonelle modeller som Mondeo og Fiesta. Focus-modellen forventes også å bli faset ut i overskuelig fremtid. Nærmere bestemt i begynnelsen av 2025.

Bilmerkenes strategi har vært å fremme overgangen til elbiler ved først å bygge de svært kostbare modellene. Men det ser ut til å ha vært vanskelig å overbevise mange europeiske sjåfører om at elbiler må være dyre.

Mangelen på støtte fra forbrukerne har forsterket krisen for produsenten og skapt behov for nødhjelp, mener den tyske kansleren.

Olaf Scholz understreket under sitt besøk at lossing krever handling fra alle EU-land. Han trakk frem viktigheten av et felles europeisk fokus på støtteordninger og tiltak som kan fremme salg av elbiler og legge til rette for overgangen til en grønnere bilindustri.

Uten en slik innsats risikerer både arbeidsplasser og Tysklands rolle som ledende aktør i bilbransjen å komme under ytterligere press, het det under besøket.

Fabrikken som Scholz besøkte er for øvrig et helt konkret eksempel på en arbeidsplass i forhold. Ford i USA har allerede barbert av det meste av sin europeiske ledelse, og det har siden vist seg at merket vil ta fatt på tusenvis av permitteringer. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Politiet gir opp – disse sjåførene får ikke fartsbøter

Svensk politi må gi opp fartsbøter fra ATK-biler. De...

Kina truer europeiske bilmerker – kan stoppe elbiler

Kinas eksportrestriksjoner på sjeldne jordmetaller kan lamme bilproduksjonen i...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7...

Tesla kollapser i nok et land – 45 prosent er borte

Spanjolene gjør det, svenskene gjør det. Og nå vender...

RAM angrer – 5,7-liters V8-motoren er tilbake

Etter kundepress og nye forskrifter i USA, introduserer RAM...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...