Den tyske byen Hamburg vil ekspropriere en rekke forhager i byen fordi syklister på lastesykler må få kjøre forbi hverandre. Beboerne er rasende.
Sykkelveiene i Hamburg skal være dobbelt så brede. Det betyr at byen vil forby innbyggerne å ha forhager. Disse skal være med slik at lastesykler kan kjøre forbi hverandre.
Dette skriver Bild via Hamburger Abendblatt.
Og selv om bystyret i Hamburg må betale erstatning for forhagene, som ikke lenger er tillatt i byen, er flere innbyggere rasende.
Nærmere bestemt vil byen ta 4,25 meter fra hver av de utpekte eiendommene på hver side av veiene. Halvannen meter skal være sykkelvei. En halv meter blir ekstra fortau, mens resten skal brukes til å utvide veien.
Hvis forslaget går i oppfyllelse, må bystyret i Hamburg betale erstatning. Innbyggere kan imidlertid maksimalt motta 100 euro pr kvadratmeter, som bystyret vil ta med til offentlig areal.
Heller ikke alle, verken innbyggere eller politikere i Hamburg, er opptatt av ideen. Regionpolitiker Sven Hielscher (CDU) kaller planen «vilkårlig».
– Det er nesten ingen lastesykler her, sier han i en kommentar.
Motsatt mener ikke myndighetene i byen at det verken er forbud mot eller ekspropriasjon av folks forhager. «Det er et spørsmål om utestenging», sier myndighetene, ifølge Bild.
Alt i alt er det ikke små forslag som vil legge begrensninger på trafikken eller forholdene rundt den.
Den frivillige organisasjonen European Road Safety Council (ETSC) har for eksempel foreslått for EU å forby bilister å kjøre fortere enn 30 km/t. Men syklister har heller ikke lov til å drøne forbi bilene. De, sier NGO, må kunne kjøre maksimalt 20 km/t.
– Det er en myte om at en fartsgrense på 30 km/t ville ført til økte trafikkork og økte kostnader. Det støttes ikke av forskning, heter det.
De viser blant annet til erfaringer fra Sveits, hvor man mener lavere hastighet har gitt færre køer og kortere reisetider.