12 av 16 batterifabrikker i Europa har enten blitt forsinket eller helt nedlagt. Det er dรฅrlige nyheter for รธnsket om uavhengighet fra Kina.
Batterifabrikker i Europa stรฅr overfor store utfordringer. Ifรธlge en rapport fra analyseselskapet Bloomberg har 12 av 16 planlagte batterifabrikker med europeisk stรธtte enten blitt forsinket eller droppet helt.
Samtidig er prosjekter fra asiatiske selskaper mer i rute, med 10 av 13 fabrikker som fรธlger planen. Dette skaper ytterligere press pรฅ de europeiske bilprodusentene, som allerede stรฅr midt i en vanskelig overgang til elbiler.
Overgangen fra bensin- og dieselbiler til elbiler, som mรฅ vรฆre fullt implementert innen 2035 pรฅ grunn av EUs kommende forbud mot forbrenningsmotorer, har satt europeiske bilprodusenter under hardt press.
Den langsomme utviklingen pรฅ batterifeltet forverrer situasjonen. Bloomberg anslรฅr at investeringer tilsvarende 254 milliarder danske kroner i europeiske batterifabrikker enten er forlatt, utsatt eller revurdert.
Et av selskapene som sliter med problemer er Northvolt, et europeisk batterikonsern med store eiere som Volkswagen, BMW og ATP. Northvolt jobber med en ny fabrikk i nรฆrheten av Hamburg, men prosjektet er pรฅ usikker grunn. Finner man ikke en lรธsning, risikerer fabrikken รฅ mรฅtte forlate planene, til tross for stรธtte fra den tyske regjeringen.
Flere prosjekter er allerede kansellert. Mercedes-Benz og Stellantis har forlatt รฅ bygge to batterifabrikker i Tyskland og Italia, mens Tesla har trukket seg fra planene om fabrikker i Sverige og Tyskland. Det norske grรผnderselskapet Freyr har ogsรฅ stoppet sine prosjekter i Norge og flyttet dem til USA.
I mellomtiden har asiatiske selskaper som CATL og BYD styrket sin posisjon pรฅ det europeiske markedet. BYD er i ferd med รฅ bygge fabrikker i bรฅde Ungarn og Tyrkia. Mens CATL allerede driver en fabrikk i Tyskland og bygger en ny i Ungarn.
Kina fortsetter รฅ dominere markedet, og produserer rundt 80 prosent av verdens litiumionbatterier. Det betyr at europeiske bilprodusenter er i en vanskelig situasjon, ettersom kontinentets avhengighet av asiatiske leverandรธrer รธker, samtidig som egne prosjekter blir forsinket eller droppet.
Kineserne har imidlertid ogsรฅ blitt anklaget for รฅ sabotere planer for batterifabrikker spesielt i Europa. Les mer om det her .