38 milliarder danske kroner kan gå tapt i bilgigantens konkurs

Den svenske batteriprodusenten Northvolt er på vei mot konkurs. Investorer risikerer å tape 38 milliarder danske kroner. Mye av pengene kommer fra Danmark.

Northvolt, den svenske produsenten av batterier til elbiler, står overfor en konkurs, noe som har skapt stor bekymring blant investorer.

Går selskapet konkurs, risikerer långivere og investorer å tape 38 milliarder danske kroner. Northvolt er allerede i kapittel 11 konkursbeskyttelse i USA.

På denne måten har selskapet så langt beholdt en permanent stenging fra doren. Krisen har imidlertid allerede kostet gründer og direktør Peter Carlsson jobben.

Ifølge opplysninger fra selskapets siste regnskap vil Northvolt ha kontantutgifter på 2,2 milliarder danske kroner i løpet av et kvartal.

Dette skriver Sveriges Radio .

Samtidig er omsetningen kun rundt 330 millioner danske kroner. Det betyr at selskapet brenner gjennom nesten 2 milliarder danske kroner på bare tre måneder.

Akkurat nå er situasjonen at Northvolt går tom for penger innen 10 uker, dersom det ikke kan skaffes ytterligere lån eller investeringer.

Noen av dem som må vinke farvel til en kjempeinvestering dersom Northvolt stenger er det danske pensjonsfondet ATP, som så å si alle lønnstakere betaler til.

I et nytt intervju med DR innrømmer direktøren at pensjonskassen har tapt milliarder av kroner på Northvolt. Pengene som aldri kommer igjen hvis batterifabrikken mister livet.

Hvis Northvolt skal overleve, krever det en betydelig kapitalinnsprøytning; spørsmålet er om det er nok risikovillige investorer.

Avgjørende beslutninger om finansieringen må tas i løpet av de kommende månedene for å unngå en faktisk konkurs.

Batteriprodusenten er imidlertid ikke den eneste i den europeiske bilindustrien som har det vanskelig. Etter oppsigelser og en bedriftsnedleggelse i Danmark er det bl.a. Det har kommet frem at tyske Bosch vil sparke ytterligere 10.000 ansatte for å fikse økonomien.

Hos Volkswagen, som også er den største investoren i spesielt Northvolt, mener ledelsen at nedleggelse av flere fabrikker i Tyskland er tvingende nødvendig for å redde bilmerkets økonomi. Datterselskapet Audi har allerede besluttet å legge ned en fabrikk. Det koster 3000 mennesker jobben.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10...

Ford taper 38 milliarder kroner på elbiler innen 2025

De har bygget elbiler i flere år. Men det...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive...

Eksperter: Branntepper får elbiler til å eksplodere

Både amerikanske og danske branneksperter advarer sterkt mot bruk...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...